بیت کوین به امید ۲۰ هزار دلاری شدن

یادداشتی از عباس عینعلی درباره روزهای خوش بیتکوین

هر چهارسال یکبار پس از گذشت استخراج ۲۱۰هزار بلاک در بلاک چین بیت کوین، هاوینگ اتفاق می‌افتد. هاوینگ در واقع رویدادی است که پاداش استخراج کنندگان نصف می‌شود. این کار با هدف کنترل تورم و حفظ ارزش بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو(خالق بیت‌کوین) طراحی شده است.

هاوینگ در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. اردیبهشت امسال سومین هاوینگ اتفاق افتاد. معمولا با توجه به سابقه هاوینگ، روند قیمت صعودی خواهد بود. اما این هاوینگ به خاطر مسائل مختلفی آرامش خود را بیشتر حفظ کرده و هنوز قیمت بیت کوین را به حد مورد انتظار دارندگان نرسانده است. مسائلی مانند کرونا و انتخابات آمریکا در دو بازه زمانی تاثیر خود را بر روی قیمت بیت کوین گذاشتند.

حالا پس از پشت سر گذاشتن تب‌و‌تاب انتخابات آمریکا و پیروز جو بایدن، روند صعودی دوباره جان گرفته. در این لحظه که مشغول نگارش این یادداشت هستم، قیمت بیت‌کوین ۱۵ هزارو ۹۰۰ دلار (روز شنبه) است؛ تقریبا معادل ۴۴۳ میلیون تومان.

هفته گذشته، بیت کوین روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و شاهد تغییرات قیمتی فراوانی بود.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، از جمله اتفاقاتی بود که به‌نفع بیت کوین تمام شد؛ چرا که در بحبوحه این رویداد، سرمایه‌گذاران به‌دنبال پناهگاهی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود می‌گشتند. در ادامه اما انتشار خبر آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ویروس کرونا به یک عامل غیرمنتظره تبدیل شد و به سقوط بهای بیت کوین و طلا انجامید.

علی‌رغم وجود این بلاتکلیفی‌های اقتصادی، بیت کوین توانسته است با خاطری آسوده همچنان در بالای آستانه قیمتی ۱۳,۶۰۰ دلار باقی بماند. تحلیل‌گران می‌گویند “سطوح قیمتی جدیدی طی روزهای آغازین هفته، شکل گرفته‌اند. اما اگر دست به کار شویم و این سطوح را بازه‌بندی کنیم، می‌توانیم به سرنخ‌های خوبی برای سطوح آتی دست پیدا کنیم. قیمت بیت کوین برای ادامه روند صعودی، باید در بالای آستانه ۱۳,۶۰۰ دلار باقی بماند.”

دیروز هم ، تعداد بسیار زیادی از آدرس‌های بیت کوین به چرخه فعالیت بازگشته است. رقم دقیق آن برابر با ۱,۱۸۸,۸۷۳ واحد است. این عدد، هفتمین عدد بزرگ در تاریخچه آدرس‌های فعال بیت کوین است. تعداد آدرس‌های فرستنده هم به سقف تاریخی ۸۳۶,۰۸۰ واحد رسیده است.

با این جهش، تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین، تنها ۱۰۱,۰۰۰ واحد کمتر از سقف تاریخی آن در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۳ آذر ۹۶) است. در آن هنگام، درست سه روز پیش از جهش بهای بیت کوین به نزدیکی ۲۰ هزار دلار، تعداد آدرس‌های فعال آن به ۱.۲۹ میلیون واحد رسیده بود.

همچنین نهنگ‌ها (دانه درشت‌های بیت‌کوین) با معاملات سنگین اخیر خود، بیت کوین ها را از کف بازار جمع کرده اند و آنها را جا به جا نمی‌کنند. همچنین تعداد هودلرها۱ (نگه‌دارندگان) هم رشد کرده و آمارها نشان می‌دهد این رویه در بین آدرس‌های جدید هم بیشتر به چشم می‌خورد.

با این نشانه‌ها باید منتظر صعود قیمت بیت‌کوین به محدود ۲۰.۰۰۰ دلار باشیم. شاید بتوان گفت این روزها فرصت خوبی برای خرید بیت‌کوین باشد، اما واقعا هیچ تحلیلی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد پیش‌بینی کننده اتفاقات آتی باشد.

*هودل یا همان هولد به معنی نگهداشتن است. یکی از کاربران بیت‌کوین در یکی از پست‌‎های خود در یک فروم معروف با این اشتباه تایپی سرنوشت این کلمه -در بین بیت‌کوین بازها- را عوض کرد.

۲ نظرات
  1. saleh meshgin می گوید

    ممنون از توضیحات خوبتون
    اما یک موضوع رو نفهمیدم و اونم موفقیت امیز بودن واکسن کرونا چرا باعث سقوط بیت کوین شده

  2. تحلیل بیت کوین می گوید

    باتشکر از مطلب مفیدتون. نظر شما درباره آینده ارز دیجیتال چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.