تراکم شتابدهنده‌ها در تهران، مشکل بزرگ اکوسیستم استارتاپی

جهانگیر آقازاده، مدیرعامل هلدینگ همیار بیان کرد:

 

با جهانگیر آقازاده، مدیرعامل هلدینگ همیار گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و از او در رابطه با وضعیت اکوسیستم استارتاپی ایران پرسیدیم، او در پاسخ توضیح داد: «اکوسیستم استارتاپی ایران در یکی دو سال گذشته شلوغ شده است. شتابدهنده‌ها و وی‌سی‌ها در تهران انباشته شده‌اند. ولی در شهرهای دیگر حتی شهرهای بزرگی مانند اصفهان یا شتابدهنده نیست، یا استارتاپ‌ها آن را نمی‌شناسند. از طرف دیگر شتابدهنده‌ها هم نتوانسته‌اند این همه استارتاپ و استعداد خوب را ببینند و شناسایی کنند.»

انباشت ایده‌های تکراری در اکوسیستم

آقازاده در گفت‌وگو با آی‌چیزها، مشکلات اکوسیستم استارتاپی کشورمان را به این صورت برشمرد: «از مشکلات دیگری که در شلوغ شدن اکوسیستم به وجود آمده و به چشم می‌آید، انباشت ایده‌های تکراری است. در ایران منابع بسیار زیادی وجود دارد که جوانان می‌توانند از آن استفاده کنند. مردم هم نیازهای بسیاری دارند که هنوز استارتاپ‌ها سراغ آن نیازها نرفته‌اند. نیازهایی که می‌تواند مبنای شکل‌گیری کسب‌وکارهای زیادی شود.»

او در ادامه اشاره کرد که در اکوسیستم استارتاپی به بعضی حوزه‌ها توجه بیشتری شده و تعداد زیادی از استارتاپ‌ها به سراغ آن رفته‌اند مانند فین‌تک، ولی به بعضی حوزه‌ها توجه چندانی نشده است.

فاصله زیاد حامیان دولتی و استارتاپ‌ها

این فعال اکوسیستم استارتاپی با تاکید بر اینکه استارتاپ‌ها به منتورشیپ قوی نیاز دارند، بیان کرد: «در حوزه پشتیبانی میان حامیان دولتی و استارتاپ‌ها فاصله زیاد است. فرهنگ پشتیبانی نیازمند اصلاح است. البته باید اشاره کنم اتفاقات خوبی هم در این زمینه رخ داده است. مثلا انجل اینوستورها بسیار فعال شدند و امروز می‌بینیم که ده‌ها استارتاپ با کمک آن‌ها مشغول به کار و فعالیتند. ما باید شاهد توسعه این قبیل حرکت‌ها در اکوسیستم استارتاپی ایران باشیم.»

او در پایان اضافه کرد که استارتاپ خوب است و توسعه حامیان آن بهتر است، ولی متاسفانه هنوز منتورها و مربیان در این اکوسیستم سازماندهی نشده‌اند.

گفت‌وگو: پریسا امام‌وردیلو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.