تشکیل مرکز نوآوری و شتاب‌دهی هلال احمر

نخستین دوره رویداد استارتاپی در حوزه فناوری، کارآفرینی، امداد، نجات برگزار شد

نخستین دوره رویداد استارتاپی در حوزه فناوری، کارآفرینی، امداد، نجات و خدمات داوطلبان با حضور ۳۵ تیم استارتاپی، ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت‌ماه و در اولین روز از هفته هلال احمر برگزار شد.

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در نخستین دوره رویداد استارتاپی در حوزه فناوری، کارآفرینی، امداد، نجات و خدمات داوطلبان بیان کرد: «برگزاری این رویدادها به شناسایی فضای کسب‌وکار و گسترش کار تیمی کمک می‌کند و در نهایت منجر به خدمتگزاری به مردم می‌شود. امیدواریم با برگزاری این رویداد مشارکت اجتماعی مردم را نیز افزایش دهیم.»

او اشاره کرد: «ما اقلیم بسیار زیبایی داریم، اما حوادث تلخی را نیز تجربه کردیم. جمعیت هلال احمر در بحث خدمات داوطلبانه باید همیشه آماده باشد و با فراگیری تکنولوژی‌های نوین سعی در کم کردن آسیب‌ها و صدمات داشته باشد. همه کسانی که در این رویداد شرکت کردند، برنده هستند و تنها به رسم اختتامیه این رویدادها چند نفر را اعلام می‌کنیم. این که تفکر خلاقانه جوانان ما می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد قابل تقدیر است و امیدواریم بتوانیم از این ایده‌ها استفاده کنیم.»

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به این که از دیدن ایده‌های غنچه‌های هلال لذتبخش است، ادامه داد: «وقتی یک دانش‌آموز ۱۲ ساله ایده‌های فناوری نوین را مطرح می‌کند ما را موظف می‌کند بستر مناسب را برای این ایده‌های خلاق فراهم کنیم. یکی از ویژگی‌های این رویداد، برگزاری در مقاطع مختلف است. ما باید برنامه‌ریزی کنیم که این همایش به صورت مستمر برگزار شود تا این رویداد دچار رکود نشود. خوشبختانه دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری موافقت کردند مرکز نوآوری در جمعیت بستر خوبی برای شما جوانان فعال و پویا باشد. هر کس تمایل دارد در این حوزه گام بردارد بازی برد بردی را شروع می‌کند.»

پیوندی در این رویداد، تاکید کرد: «باید ارگان‌ها، سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها و دانشگاه‌ها برای رسیدن به هدف ما را یاری کنند و بین فضای کسب‌وکار و فضای فناوری ریل‌گذار باشد. این پل بین صنعت و دانشگاه است و در این مسیر باید همه دست به دست هم دهیم و از این پتانسیل‌ها بهره بگیریم.»

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر
علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر

تشکیل مرکز نوآوری و شتاب‌دهی هلال‌احمر

دکتر پیوندی همچنین در حاشیه نخستین رویداد ملی ایده پردازی و کارآفرینی گفت: «اولین رویداد کارآفرینی و استفاده از فناوری نوین در هفته هلال احمر شکل گرفته و هدف از این رویداد جلب مشارکت‌های اجتماعی در حوزه امداد و نجات و خدمات داوطلبانه، شناخت استارتاپ‌ها و تفکرات خلاقانه و حمایت و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و رفع نیازهای امداد و نجات و خدمات داوطلبانه است.»

او ادامه داد: «این رویداد با استقبال بسیار زیاد گروه‌های مختلف برگزار شده است. در حوزه‌های امداد و نجات و خدمات داوطلبانه نواقصی هست و برای رفع آنها نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین داریم.  مرکز نوآوری و شتابدهی با موافقت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در معاونت آموزشی جمعیت هلال احمر ایجاد شده است و امیدواریم بعد از این رویداد موفق به میزبانی از تمامی ایده‌های نو باشیم و از این طریق موفق به ارائه خدمات ارزان‌تر و بهتر باشیم.»

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: «ما از تمام ایده‌ها حتی خام و دارای نواقص در حوزه‌های ذکر شده استقبال می‌کنیم و آنها را مورد حمایت قرار می‌دهیم. در واقع هدف ما آن است که شرایط رونق حوزه کسب‌وکار و حل مشکلات خود را فراهم کنیم.»

پیوندی تاکید کرد: «حدود ۳۵ تیم گروهی در این رویداد شرکت کردند و این رویداد به ما نشان خواهد داد که چه تعداد فعال در این زمینه داریم که تاکنون به دلیل عدم ارتباط با حوزه با آنها آشنا نبوده‌ایم. اما این مراسم و ایجاد مراکز نوآوری موجب آشنایی ما با این ایده‌ها و استفاده از آنها خواهد شد.»

رویداد در شرایط تحریم به کشور کمک می کند

معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این رویداد گفت: «در حال حاضر در بخش های مختلف کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث پرداختن به شرکت‌های استارتاپی اهمیت زیادی دارد. در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منابع مختلفی را برای این امر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که می‌تواند پشتیبان بسیار خوبی برای شرکت‌های استارتاپی باشد.»

باقری مقدم افزود: «جوانان ایرانی با توان و فناوری‌های مختلفی مثل نانو تکنولوژی و بایوتکنولوژی قدم‌های خوبی را کشور برداشته‌اند. بسیار جای خوشبختی است که  آموزه‌هایی مثل امداد و نجات در زمانی که کشور برای نیازمندی‌های خود به آن نیاز دارد و تحریم است به کشور کمک می‌کند. این رویدادها شکل گرفته و برنامه‌های عمیق علمی در حال شکل‌گیری است.

او بیان کرد: «من در جریان داوری ۱۵ طرح بودم و این طرح‌ها را موفق ارزیابی می‌کنم. من گزارش خوبی از این رویداد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جمهور و سایر عزیزان ارائه می‌کنم و به نوعی روایتگر فعالیت‌های شما هستم.»

ظرفیت‌های خوب حوزه جوان و نوجوان

شهاب‌الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان هلال احمر نیز بیان کرد: «رویدادی که در این دو روز شاهد بودیم اولین رویداد ایده‌پردازی، نوآوری و کارآفرینی در حوزه ماموریت‌های هلال احمر بود که به وسیله فراخوان عام انجام شد و شرکت‌کنندگان با پیشینه‌های کاری و حرفه‌ای گوناگون در این رویداد شرکت کردند.»

صابونچی ادامه داد: «یکی از بخش‌های جالب حضور دانش‌آموزان در این رویداد بود که ایده خود را ارائه دادند و ما را مصمم کرد توجه ویژه‌ای به بخش دانش‌آموزی و نوجوان داشته باشیم تا از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم. در این حوزه ظرفیت‌های خوبی داریم و می‌توانیم با تمرکز بر نیازهای جوانان و نوجوان اتفاق‌های خوبی را در این حوزه رقم بزنیم.»

تیم‌های برگزیده در اولین رویداد استارتاپی امداد، نجات و خدمات داوطلبان

۳۵ تیم برتر این رویداد که از بین ۲۱۱ ایده انتخاب شده بودند پس از بحث و بررسی به کمک مشاوران، طرح‌های خود را تکمیل کردند.

در این رویداد دو روزه، تیم‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، سمنان، خراسان رضوی، البرز، قم، خراسان شمالی، کیش، همدان، مرکزی، گیلان، یزد، کرمانشاه، قزوین، آذربایجان غربی، خوزستان، تهران، کرمان و اصفهان حضور داشتند.

در پایان این رقابت، ۲ تیم به عنوان رتبه دوم معرفی شده و جایزه ۷ میلیون تومانی دریافت کردند، ۲ تیم رتبه سوم و برنده ۵ میلیون تومان جایزه و چهار تیم به عنوان تیم‌هایی که برای تجاری‌سازی حمایت می‌شوند اعلام شدند. تیم‌های دیگر نیز به ارگان‌های مرتبط برای تجاری‌سازی طرح‌هایشان معرفی شدند.

تیم‌های اسکان موقت و سوپر قهرمان رتبه دوم، تیم‌های سیتا و سیل‌بند فوری رتبه سوم و طرح‌های امدادگر شو، اپلیکیشن آموزش امدادگران، رول، بازی واکنش سریع، روبات جست‌وجوگر، باند و پیچ شایسته تقدیر شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.