دستورالعمل ساده جذب سرمایه استارتاپی
اگر بهدنبال سرمایهگذار هستید، با این پرسشها مواجه میشوید
اگر بهدنبال جذب سرمایهگذار هستید، در اینجا دستورالعملهای جذب سرمایهگذار گفته شده است. معمولا سرمایهگذاران پرسشهای مشابهی درباره شش موضوع محوری از شما میپرسند؛ گروه همکاران شما، بازار، محصول، وجه تمایز، مدل تجاری و سرمایهگذاری. گرچه به نظر من، پرسشهای بهتری هم وجود دارد، اما این موارد حوزههای مهمی را دربرمیگیرد که لازم است برای پاسخ دادن به آنها آماده بود. برای جذب سرمایهگذار باید به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
1- گروه همکاران شما چه افرادی هستند؟
با معرفی خود و همکارانتان شروع کنید. اگر بتوانید بهنحوی موثر سرمایهگذاران را نسبت به صلاحیت خود برای پیشبرد موضوعی که وارد آن شدهاید، قانع کنید، آنها آماده خواهند بود با آرامش به صحبتهایتان گوش دهند.
2- فرصتهای تجاری شما کداماند؟
در این زمینه مهم است آنچه شما انجام میدهید و اینکه فعالیتتان چرا و چگونه با دیگران تفاوت دارد و شما را در جایگاه منحصربهفردی قرار میدهد. برای تشریح اندازه بازار مقصد خود، مشتریان و زمینههای تجاری را مشخص و از آنها استفاده کنید.
خواندن این مطلب را پیشنهاد میکنیم:
جزئیات سرمایهگذاری آیکن روی ایسمینار و آساناسپورت
وقتی درباره محصول خود صحبت میکنید، نهتنها باید کارایی را آن شرح دهید، بلکه لازم است بیان کنید که چگونه بهنحوی متفاوت با مسئله مواجه میشود و اینکه آیا این تفاوت به اندازهای زیاد است که موجب ترغیب دیگران به محصول شما شود.
4- آگاهی و میزان پذیرش مقدماتی محصول خود را چگونه کسب میکنید؟
سرمایهگذاران علاقهمندند بدانند چه طرحهایی برای بازاریابی و توزیع در جهت حمایت از عرضه محصول خود دارید. برخی از سرمایهگذاران حتی ممکن است درباره هزینه تمامشده برای مشتری نیز از شما بپرسند.
5- مدل کسبوکار شما چیست و میخواهید چگونه درآمد کسب کنید؟
به عبارت دیگر، پرسش این است که ساختار و کشش بازار چیست و این کشش به چه شکلی بر کار شما اثر میگذارد؟ آیا بهطور بالقوه وجود مسائلی همچون موانع قانونی را پیشبینی میکنید و برای رفع آنها در صورت نیاز آماده هستید؟