حالا متولی استارتاپ‌های حوزه سلامت در وزارت‌ بهداشت کیست؟

گفت‌وگو با رضا الفت‌نسب در رابطه با انحلال معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و  تعیین تکلیف پیگیری امور مربوط به استارتاپ‌های سلامت

 

روزهای اولیه سال بود که خبری مبنی بر انحلال معاونت اجتماعی وزات بهداشت در رسانه‌ها منتشر شد؛ با دستور وزیر بهداشت و بر اساس مصوبه شورای معاونان‌ این‌ وزارتخانه، معاونت اجتماعی وزارت بهداشت حذف و در مجموعه‌های دیگر این وزارتخانه ادغام شد. قبل از این، موضوع استارتاپ‌های حوزه سلامت در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در جریان بود ولی برای این بخش از وظایف معاونت اجتماعی، تصمیمی گرفته نشده است. در همین رابطه با رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گفت‌وگویی داشتیم؛ نظر و اقدامات اتحادیه در این رابطه، در ادامه آورده شده است.

الفت‌نسب در رابطه با خبر انحلال معاونت اجتماعی وزارت بهداشت توضیح داد: «اواخر سال گذشته و اوایل امسال بود که ما متوجه شدیم، وزیر بهداشت تصمیم به انحلال معاونت اجتماعی وزارتخانه گرفتند و دلیل آن هم مشخص نیست. بنابر نظر وزیر قبلی، آقای قاضی‌زاده موضوع استارتاپ‌ها در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در جریان بود که متاسفانه الان هم این معاونت کلا از بین رفته است.»

تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌های معلق و بلاتکلیف

او نتیجه این تصمیم برای استارتاپ‌ها را به این صورت بیان کرد: «به نظر من این اتفاق برای استارتاپ‌های این حوزه اصلا اتفاق خوبی نیست؛ ما در اتحادیه هم تفاهم‌نامه‌هایی با آنها بسته بودیم و قرار بود که کارهای مختلفی را به اتفاق جلو ببریم که متاسفانه الان همه این موضوعات به نوعی معلق شده و تکلیفشان مشخص نیست. تا جایی که من در اطلاع‌رسانی‌ها دیدیم، وزیر بهداشت وظایف مختلفی که در معاونت اجتماعی این وزارت‌خانه انجام می‌شد را به معاونت‌های دیگر واگذار کردند اما هیچ اشاره‌ای به موضوع استارتاپ‌های حوزه سلامت نشده بود. این امر خود جای نگرانی است و در این زمینه امیدوارم که بالاخره خبرهای خوبی بشنویم.»

الفت‌نسب، در رابطه با تفاهم‌نامه‌ها یا اقداماتی که نیمه‌کاره و ناتمام مانده است گفت:‌ «فعلا هیچ اتفاقی درباره تفاهم‌نامه و اقدامات مشترک که در گذشته با معاونت اجتماعی وزارت بهداشت منعقد شده بود، نیفتاده و ما در این روزها مشغول مکاتبه هستیم تا این موارد تعیین تکلیف شود که کجا و در چه بخشی باید این مواردی که قبلا تفاهم شده پیگیری شود. از طرف دیگر هم هر روز تعداد استارتاپ‌های حوزه سلامت بیشتر می‌شود و در این وضعیت بلاتکلیفی که الان موجود است، اتفاقات خوبی نخواهد افتاد.»

اقدامات مثبتی که یک شبه تعطیل شده است

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی با اشاره به این که این خبر بسیار بد بود، ادامه داد: «این خبر اصلا خبر خوبی نیست آنهم در رابطه با وزارت‌خانه‌ای که مشکلات زیادی با آنها مشکل داشتیم و داریم. در زمان وزیر قبل، خیلی تلاش کردیم و مذاکرات زیادی داشتیم تا معاونت اجتماعی قبول کرد که موضوع استارتاپ‌ها را جلو ببرند و به نظرم داشت سمت و سوی خوبی می‌رفت و با اینکه نتایج زیادی هم نگرفتیم ولی اقداماتی مثل برگزاری جشنواره رسانه‌های سلامت دیجیتالی انجام شد و بدنه وزارت‌خانه متوجه شد که این حوزه استارتاپ‌های دارد و آنها را شناخت. ولی متاسفانه تمام این اقدامات یک شبه و با دستور وزیر فعلا تعطیل شده است.»

او در پایان توضیحاتش اضافه کرد: «حقیقتا به این موضوع و اتفاقی که افتاده خیلی خوشبین نیستم چون نگاهی که معاونت اجتماعی و دکتر ایازی به موضوع استارتاپ‌های این حوزه داشتند، نگاه مثبتی بود و حتی ایشان معاونت‌های دیگر را هم پای کار آوردند. چون معاونت‌ها در بحث استارتاپ‌ها خیلی مواضع داشتند برای مثال بحث حکم بازداشت فاندر استارتاپ آزمایش‌آنلاین، با شکایت معاونت درمان دانشگاه شهید بهشتی بریده شد. به هر حال ایشان داشتند فضا را آماده می‌کردند و من خیلی بعید می‌دانم که ما فضای بهتری را داشته باشیم ولی حالا که این اتفاق افتاده، دیگر چاره‌ای نیست و ما هم مشغول مکاتبه هستیم که بعد از این با کدام بخش از وزات بهداشت باید موضوعات مربوط به استارتاپ‌ها را جلو ببریم.»

 

۲ نظرات
  1. مهدی ریاحبخش می گوید

    سلام از سرنوشت استارتاپ های حوزه سلامت خبری نشد؟ معلوم نشد چه کسی الان در دولت متولی استارتاپ های سلامت است؟! این موضوع را پیگیری نمیکنید؟

  2. قربانی می گوید

    استارتاپ های حوزه سلامت هم از وزارت بهداشت می‌ خورند هم از پزشکان. آشفته وضعی شده این استارتاپ های بیچاره. بعد هم از وکیل و وزیر گرفته همه دارند از حمایت از استارتاپ ها می گویند. استارتاپ کسب و کاری با عمر کوتاه است کی باید این حمایت عملی شود پس؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.