افت ۱۵ هزار میلیاردی بازار حمل‌ونقل هوشمند

برگزاری نشست هم ‌اندیشی حمل‌ونقل هوشمند در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

شنبه ۵ مرداد ماه، نشست هم‌اندیشی «راهکارهای توسعه حمل‌ونقل هوشمند» در معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست، هم‌اندیشی در مورد سیاست‌گذاری‌ها و مرحله اجرایی شدن آن در اکوسیستم ایران بیان شد.

منوچهر منطقی، دبیرستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، شهاب خدامرادی، مسئول حوزه حمل و نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، مدیران سازمان‌های مرتبط وزرات راه و شهرسازی، شهرداری تهران و شرکت‌های فناور حوزه حمل‌و‌نقل هوشمند در این نشست حضور داشتند.

حمل‌ونقل هوشمند
شهاب خدامرادی، مسئول حوزه حمل و نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی وحمل و نقل پیشرفته

اولین سخنرانی در این نشست، به شهاب خدامرادی اختصاص داشت؛ او در این بخش درباره‌ وضعیت هوشمندسازی حوزه حمل ونقل صحبت کرد.

خدامرادی، مزایای پیاده‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند را به این صورت برشمرد:

  • افزایش بهره‌وری (استفاده بهینه از ظرفیت، کاهش زمان سفر، کاهش هزینه‌ها و ..)
  • افزایش ایمنی
  • کاهش حوادث و تلفات
  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش ترافیک
  • کاهش مصرف سوخت

مسئول حوزه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی وحمل‌ونقل پیشرفته، در ادامه پیشنهادات خود در راستای هوشمندسازی حمل‌ونقل را مطرح کرد: «در حوزه سیاست‌گذاری باید نقشه راه تمامی شرکت‌ها مشخص شده و کمیته هوشمندسازی حمل‌ونقل ایجاد شود. در مرحله اجرایی نیز نیاز داریم که زیرساخت‌ها به درستی تکمیل شوند.»

حمل‌ونقل هوشمند
مهرداد تقی‌زاده، دبیر شورای تخصصی حمل‌ونقل مرکز پژوهش‌های مجلس

مهرداد تقی‌زاده، دبیر شورای تخصصی حمل‌ونقل مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به اینکه تنها حدود ۱۰ درصد از این سیستم‌ها به درستی کار می‌کند، چهار عامل موفقیت سیستم.های آی.تی.اس را نام برد و تاکید کرد که اگر هر کدام از این ۴ مورد به درستی اعمال نشود، سیستم مشکل خواهد داشت.

  • خرید و نصب سیستم
  • نگهداری سیستم
  • تعمیرات سریع سیستم
  • ارتباط با نهادهای مرتبط
حمل‌ونقل هوشمند
اقبالیان، مشاور معاونت حمل ونقل بار و کالای شهرداری تهران

اقبالیان، مشاور معاونت حمل ونقل بار و کالای شهرداری تهران، نیز در صحبت‌های خود، عواملی که مانع توسعه هوشمندسازی می‌شوند را به ۴ دسته تقسیم کرد و به این صورت نام برد:

  • چابک نبودن سازمان‌های حاکمیتی
  •  نحوه برخورد سیستم‌های حاکمیتی با بخش خصوصی
  •  تفکیک‌ها
  • توجه نکردن به اثربخشی سیستم‌ها

مشکل حضور چند مدیر و چند مجوز در حمل و نقل جاده‌ای

احمد طاهرخانی، مشاور اوبار، نیز در این نشست از مشکلاتی که استارتاپ‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل دارند صحبت کرد و گفت: «تا زمانی که وضعیت حمل و نقل جاده‌ای وابسته به تایید چند مدیر و چند مجوز باشد هیچ پیشرفتی در این حوزه نخواهیم داشت.»

طاهرخانی با اشاره به نقش پررنگ دلال‌ها در حوزه حمل‌ونقل بیان کرد: «دلال‌ها در زمینه حمل و نقل، فعالیت در بازار را برای استارتاپ‌های فعال این حوزه سخت کرده‌اند و دولت هم اقدام جدی‌ای در این زمینه نداشته است.»

او در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: «بازار حمل و نقل جاده‌ای، یک بازار ۳۰هزار میلیاردی است که به علت مشکلاتی که وجود دارد ۱۵هزار میلیارد افت کرده است.»

حمل‌ونقل هوشمند
محمدباقر میرزایی‌منش، مدیر مجموعه نت بار و عضو هیات مدیره اتحادیه مپتا ICT

محمدباقر میرزایی‌منش، مدیر مجموعه نت‌بار و عضو هیات مدیره اتحادیه مپتا ICT، با اشاره به تعدد برگزاری نشست‌ها و جلسات توضیح داد: «در این جلسات تنها بحث‌های انتقادی مطرح می‌شود. در صورتی که اگر به جای این نشست‌ها کارگرو‌ه‌های تخصصی تشکیل شود کمک بسیاری به بهبود هرچه سریعتر این سیستم‌ها را شاهد خواهیم بود.»

حمل‌ونقل هوشمند
منوچهر منطقی، دبیرستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته

بخش پایانی و جمع‌بندی این نشست توسط منوچهر منطقی انجام شد. او با اشاره به اهمیت هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل گفت: «هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل در خیلی از کشورها مطرح شده؛ بنابراین ضروری است که ما تعریف درستی از هوشمندسازی در کشورمان داشته باشیم.»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته درباره تعریف زیست‌بوم هوشمندسازی توضیح داد: «یکی از بحث‌های مطرح شده تعریف زیست‌بوم هوشمندسازی است، تا با ایجاد یکپارچگی همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی در جایگاه خودشان قرار گیرند.»

منطقی با اشاره به فعالیت ۶۰ استارتاپ‌ و شرکت‌ دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل گفت: «علاوه برشرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، شرکت‌های بسیاری نیز در همین حوزه فعالیت دارند؛ بهتر است همه شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی و الکترونیک در یک مجموعه واحد حمل‌ونقل هوشمند قرار گیرند.»

او در ادامه از مشکلات استارتاپ‌ها در حوزه حمل‌ونقل نیز صحبت کرد و گفت: «استارتاپ‌ها نقش پررنگ و کلیدی در اقتصاد کشور دارند. باید دستگاه‌های حاکمیتی از استارتاپ‌ها حمایت کنند. مشکلات استارتاپ‌هایی مانند اوبار در جلسات مطرح شده و برای حل آن‌ها پیگیر هستیم.»

منطقی ادامه داد: «ما اهداف یکپارچه‌ای در حوزه حمل‌ونقل هوشمند تعریف کرده‌ایم. تقریبا دو سال زمان نیاز است تا بتوانیم ۷۹ درصد سند راهبردی را در زمینه هوشمندسازی حمل‌ونقل داشته باشیم.»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی با تاکید براینکه بزرگترین نقش معاونت علمی یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف است، بیان کرد: «معاونت علمی مانند یک پل میان بخش خصوصی و بخش‌های دولتی عمل می‌کند.»

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.