اسلاید اصلیاینترنت اشیاخرده فروشی

اینترنت اشیا صنعت خرده‌فروشی را دگرگون می‌کند

اینترنت اشیا صنعت خرده‌فروشی را دگرگون می‌کند

فناوری اینترنت اشیا با جمع‌آوری هوشمندانه داده‌های مشتریان به خرده‌فروشان کمک می‌کند

فرقی نمی­‌کند شما کارآفرین یک کسب­­­­­­­­­­‌وکار خرده­‌فروش باشید و یا رئیس یک شرکت جهانی سنتی، به‌ هرحال امروزه شاهد چالش­‌هایی در فروش حضوری و غیرآنلاین هستید.

طبق یک گزارش، در آمریکا فروشگاه پوشاک مردانه و زنانه برند گپ به تازگی ۲۳۰ شعبه فروش حضوری خود را تعطیل کرده است. همچنین فروشگاه‌های مشابه مانند جی.سی.پنی، ویکتوریا سیکرت و پی‌لس شوسورس نیز تعدادی از نمایندگی‌های خود را در سراسر دنیا منحل کرده‌­اند. با توجه به این آمار روشن است که خرده‌فروشان تحت فشار هستند، اما خرده‌فروشی حضوری کامل از بین نرفته‌است. برای نمونه فروشگاه‌های خرده‌فروشی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای تارگت و بست‌بای و همچنین فروشگاه تازه‌تاسیس آل‌بردز در فروش حضوری موفق هستند. در این میان حتی خرده‌فروش‌های آنلاین کاسپر، گلوسیر و واربی‌پارکر فروشگاه‌های خرید حضوری خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

فناوریIOT با جمع‌آوری‌ اطلاعات از دستگاه‌های هوشمند و وای‌فای در حال تغییر داده‌های فروش فروشگاه‌های حضوری است.

چرا کارآفرینان خرده‌فروشی باید به IOT توجه کنند؟  

درواقع مدیران این مجموعه‌ها نیازهای مشتریان آنلاین و حضوری را بررسی کرده و همین امر باعث مشتری‌‌مداری آنها شده ‌است. به‌طورکلی خرده‌فروشان باید در دو سیستم خرید حضوری و خرید آنلاین یکپارچگی به‌وجود‌آورند. همین موضوع باعث مطرح شدن خرده فروشی هوشمند به کمک اینترنت اشیا می‌شود. در واقع فناوری IOT توانایی حل این مشکل را دارد.

برای موفقیت خرده‌فروشان در سال ۲۰۱۹، تجربه خرید چندکاناله (omnichannel) بسیار مهم است. براساس گزارشی در مجله هاروارد بیزینس؛ حدود ۷۳ درصد مشتریان، از کانال‌های متعددی برای خرید استفاده می‌کنند. هرچه تعداد کانال‌های ارائه شده برای خرید مشتریان بیشتر باشد، درنتیجه خریداران مبالغ بیشتری را پرداخت خواهند کرد. درحالی‌که بسیاری از برندها تنها روی خرید اینترنتی تمرکز کرده‌اند، مدیران خرده‌فروشی متوجه شده‌اند که تمایل مشتری به هر دو نوع خرید است.

فناوریIOT با جمع‌آوری‌ اطلاعات از دستگاه‌های هوشمند و وای‌فای در حال تغییر داده‌های فروش فروشگاه‌های حضوری است. اینترنت اشیا با جمع‌آوری داده‌ها در فروشگاه‌ها، درست مانند خرده‌فروشان آنلاین که از طریق کوکی‌ها و آمارگیری به داده‌ها دسترسی دارند، باعث توسعه کسب‌وکار خرده‌فروش‌های سنتی می‌شود.

در ادامه به تعدادی از راه‌های مهم که مدیران خرده فروشی‌های سنتی از طریق آن می‌‌توانند به اهداف کسب‌وکار خود دست یابند و همچنین با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا، تجربه مشتری مداری خود را افزایش دهند بیان شده است:

در زمان حضور مشتریان در فروشگاه  اطلاعات دقیق  محصولات، به آنها داده شود

با توجه به گزارش موسسه بازاریابی YES که در حوزه توانمندسازی بازاریابان برای مشارکت، کسب‌ و حفظ مشتریان فعالیت می‌کند، ۵۷ درصد از خریداران گفته‌اند: «هنگام حضور در فروشگاه‌ها از برنامه‌های موبایل خود استفاده می‌کنند؛ این امر فرصتی را در اختیار خرده‌فروشان قرار می‌دهد که از فناوری اینترنت اشیا برای ایجاد یکپارچگی در فروشگاه و نرم‌افزارهای فروش استفاده‌ کنند.»

برای مثال، برنامه LOWE به مشتریان این امکان را می‌دهد که هنگام خرید در فروشگاه محصولات مورد‌نیازشان را از طریق تلفن‌های همراه خود پیدا کنند، SEPHORA اپلیکیشن مشابه‌ایی است که هنگام ورود مشتری به فروشگاه، اطلاعات محصول را براساس ویژگی‌های آن مشتری و با توجه به تاریخچه خریدهای قبلی او، به کاربر می‌دهد. اینترنت اشیا می‌تواند امکان بررسی موجودی انبار را نیز فراهم کند. اپلیکیشن LULULEMON از RFID (فناوری شناسایی با کمک فرکانس رادیویی) برای انجام بررسی موجودی‌های موجود در فروشگاه‌های خود استفاده می‌کند، بدین معنا که مشتری می‌تواند موجودی واقعی فروشگاه را با دقت ۹۸ درصد بررسی‌کند.

همچنین به تازگی برنامه WALMART یک سیستم جدید به نام خرده فروشی هوشمند راه‌اندازی کرده‌ است که موجودی تمام شعبات فروشگاه‌ را در دسترس مشتری قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل شود نیاز مشتری برطرف شده ‌است.

خرده فروشی به کم اینترنت اشیا در WALMATR

بهینه‌سازی تجربه خرید

در خرده‌فروشی به کمک اینترنت اشیا یا همان خرده‌فروشی دیجیتال برای ارتقا وب‌سایت‌ها می‌توان تعداد کلیلک کردن (جستجو) مصرف‌کنندگان را در وبسایت‌ها بررسی‌کرد، به همین ترتیب در خرده فروشی حضوری نیز می‌توان به بررسی رفتار مشتریان در فروشگاه و تحلیل فضایی که از آن استفاده می‌کنند، پرداخت. (اینکه آن‌ها بیشتر به سمت کدام قفسه‌ها می‌روند و به دنبال چه هستند.) همچنین IOT می‌تواند فرآیند پرداخت را ساده‌تر کند. طبق گزارش شرکت NCR که یک تولیدکننده دستگاه‌های خودپرداز است، حدود ۷۳ درصد از مشتریان روند خرید را دردناک می‌دانند. خرده‌فروشی به کمک اینترنت اشیا می‌تواند این مشکل را حل کند.

اینترنت اشیا با جمع‌آوری داده‌ها در فروشگاه‌ها، درست مانند خرده‌فروشان آنلاین که از طریق کوکی‌ها و آمارگیری به داده‌ها دسترسی دارند، باعث توسعه کسب‌وکار خرده‌فروش‌های سنتی می‌شود.

هدف تبلیغات جذب مشتریان است

از این‌رو اینترنت اشیا می‌تواند خرید حضوری را نیز برای مشتریان آسان‌تر کند. برای مثال، مدت مدیدی خرده فروشان از IOT برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی به گوشی‌های هوشمند مشتریانی که در نزدیکی فروشگاه هستند، استفاده می‌کردند. به تازگی شاهد خلاقیت‌های بیشتری از خرده‌فروشان هستیم. ربکا مینکوف و والگرینز، دو نمونه از این شرکت‌ها هستند.

برند ربکا مینکوف در صنعت مد و فشن با استفاده از اینترنت اشیا، آیینه هوشمندی طراحی کرده است که می‌تواند شما را در لباس‌ها و آرایش‌های مختلف نشان ‌دهد در صورتیکه در واقعیت شما هیچ تغییری نکرده‌اید. با استفاده از این آینه‌ها دیگر نیازی به اتاق پرو نیست.

شرکت والگرینز نیز یکی از نمونه‌های خلاق است که برای فروشگاه‌ها یخچال‌هایی با قابلیت اسکرین طراحی و تولید می‌کند. این اسکرین‌ها علاوه بر اینکه تمامی موجودی داخل یخچال را نشان می‌دهد، به شما این فرصت را می‌دهد تا تبلیغات خود را بر روی این اسکرین‌ها نمایش دهید.

اینترنت اشیا در Walgreens

گام بعدی برای رهبران خرده‌فروشی چیست؟

تصور از بین رفتن خرید حضوری اشتباه است. خرید آنلاین و حضوری دو مقوله جدا از هم نیستند و باید در کنار هم قرار بگیرند. این بدین معنی است که مدیران کسب‌وکار و استارتاپی باید با فناوری پیش ‌بروند و ریسک کنند.

بر طبق آمار شرکت تحقیقاتی Gartner، پیش‌بینی می‌شود که خرده فروشان باید ۲۰۰ میلیارد دلار در تکنولوژی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند با استفاده از فناوری‌های نوظهور بیشتر از نیاز مشتریان آگاهی یابند. اینترنت اشیا به عنوان یک تکنولوژی کلیدی می‌تواند در این زمینه به خرده‌فروشان کمک کند. IOT سبب می‌شود تا مشتریان در داخل و خارج فروشگاه‌ها احساس راحتی داشته‌باشند، کارآفرینان خرده‌فروشی نیز می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی‌ها با مشتریان مدرن امروزی سازگار‌شده و در این رقابت پیروز شوند.

ترجمه: زهرا قنبری

1 دیدگاه

پاسخی بگذارید