مدیرعامل الوپیک: اسنپ با نرخ‌شکنی می‌خواهد بازار را بگیرد

مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک در گفت‌وگو با آی‌چیزها از رقابت ناسالم اسنپ می‌گوید تا نبود یک نهاد نظارتی درست

۲۶ فروردین سال ۹۹ ، مدیرعامل الوپیک در توییتر خود، اسنپ را به رقابت ناسالم و انحصارگرایی متهم کرد. متن توییت مهدی نایبی، بنیان‌گذار الوپیک به شرح زیر است: «در حالیکه تمام جامعه تحت فشار اقتصادی وحشتناک هستند و همه سعی می‌کنند با هر شرایطی از این دوران عبور کنند، اسنپ باز هم از سیاست‌ها یغیر عادلانه دست برنمی‌دارد و می‌خواهد با شکستن قیمت فشار وحشتناکی به رقبایش بیاورد. اما تلخ‌ترین قسمت ماجرا این است که قربانی این انحصارگرایی اسنپ یکی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه یعنی پیک موتوری‌ها هستند.»

این اولین باری نیست که اسنپ به رقابت ناسالم و انحصارگرایی متهم می‌شود، آذر ماه ۹۶، تپسی استارتاپ حوزه حمل و نقل از اسنپ به علت انحصار، مبنی بر اجازه ندادن اسنپ به کاربران خود برای استفاده از دو سامانه حمل و نقل در شورای رقابت شکایت کرد. همچنین سال گذشته چیلیوری استارتاپی فعال در حوزه آنلاین غذا، اسنپ فود را به‌علت انحصارگرایی به شورای رقابت کشاند و او را محکوم کرد.

بیشتر بدانید: چیلیوری متوقف شد

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این شکایت‌ها پایان انحصارگری و آغاز یک رقابت سالم برای این سامانه بود؟

اسنپ که قصد دارد به یک سوپراپ تبدیل شود، این اتهامات را قبول ندارد و معتقد است که تنها از ظرفیت‌های خود برای رفاه کاربرانش استفاده می‌کند.

حال در فرودین ۹۹ که شرایط بحرانی بر کشور حاکم و اکوسیستم حال خوشی ندارد، برخی از کسب‌وکارها یا از بین رفته‌اند یا برای بقای خود تعدیل نیرو کرده‌اند، بار دیگر رقابت ناسالم اسنپ خبرساز شده است.

مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک با اشاره به سیاست جدید اسنپ‌ برای کاهش هزینه‌ها، اعلام کرد که رقابت ناسالم اسنپ، این‌بار دودش به چشم قشر ضعیف جامعه یعنی پیک موتوری‌ها خواهد رفت.

نایبی درباره سیاست قیمت‌گذاری نادرست اسنپ در گفت‌وگو با آی‌چیزها گفت: «از ابتدا اسنپ در حوزه پیک موتوری، با سوبسیدی به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد با ما رقابت می‌کرد. برای مثال اگر سفارشی برای کاربر الوپیک به میزان ۱۰ هزار تومان باشد برای مشتری اسنپ با سوبسید ۵۰ درصدی، ۵ هزار تومان است. به این صورت که مبلغ برای مشتری اسنپ ۵ هزار تومان نشان داده می‌شود و مابقی آن را تا ۵ ، ۶ هزار تومان اسنپ به پیک موتوری خود پرداخت می‌کند.»

او در ادامه افزود: «این سیاست‌گذاری از این نظر نادرست است که قشر کارگر جامعه یعنی پیک موتوری‌ها نادیده گرفته می‌شوند، آن‌ها در این شرایط سخت درست به مانند کادر درمانی و دیگر اعضای جامعه برای بقای زندگی خود و مابقی انسان‌ها تلاش می‌کنند و خدمات را به مردم ارائه می‌دهند، با پایین آوردن قیمت‌ها از حد نرمال، تنها سفره آن‌ها کوچک‌تر خواهد شد. این افراد حق اعتراض هم ندارند زیرا با توجه به شرایط چاره‌ای دیگر به‌جز پذیرفتن نیست. آن‌ها مجبور به قبول درخواست‌های کم هزینه می‌شوند و آن را بهتر از تعطیلی می‌دانند.»

نهادهای نظارتی باید ذی‌نفع نباشند

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شورای رقابت و نظارت آن به کسب وکارها می‌تواند موثر باشد، گفت: «شورای رقابتی در ایران فعالیت نمی‌کند. برای مثال درمورد چیلیوری و ادعای این استارتاپ بر انحصارگری اسنپ‌فود، دو سال طول کشید. این زمان برای یک استارتاپ که ماهیت آن بر اساس پویایی است، یک فاجعه به شمار می‌آید. دو سال که هیچ، حتی ۶ ماه هم برای یک استارتاپ زمان سرنوشت سازی است.»

نایبی در ادامه نبود یک نهاد نظارتی را یک امر مهم دانست و گفت: «باید نهادی باشد که خودش بر اکوسیستم نظارت کند و به سمت آن‌ها رود نه اینکه ما به آن‌ها مراجعه کرده و بعد از پیگیری‌ها در زمان زیاد، نتیجه‌ای هم به‌همراه نداشته باشد. ما برای رقابت ناسالم اسنپ که اجازه نمی‌داد پیک‌های ما از اپلیکیشن الوپیک و اسنپ‌باکس به صورت همزمان استفاده کنند به شورای رقابت شکایت کردیم، بعد از گذشت یکسال هنوز هم به نتیجه‌ای نرسیدیم. در نتیجه با تجربه‌ای که داشتیم دیگر اقدام به ثبت شکایت در مورد قیمت‌گذاری نادرست در این بازار نکرده‌ایم.»

وی اعتقاد دارد اسنپ به ‌علت اینکه آسان‌تر از استارتاپ‌های دیگر می‌تواند جذب سرمایه انجام دهد، به راحتی هم می‌تواند قانون‌های خود را اجرا کند و با اتکا به سهامداران شبه دولتی‌اش، به رقبا فشار وارد کند. او ادامه داد: «هدف من تمرکز بر فعالیت اسنپ نیست بلکه فکر می‌کنم دسترسی راحت اسنپ به سرمایه‌های کلان، نباید باعث شود که این پلتفرم سواستفاده کند.»

بیشتر بدانید: مدیرعامل الوپیک: قرارداد توسکا را موقتا فسخ کنید

او در ادامه با تاکید بر اینکه قصد او از این توییت و این بحث زیر سوال بردن رقیبش نیست، گفت که هدف او از این بحث این است که باید نهاد نظارتی مستقل، متشکل از افراد دولتی و شورای رقابت و افراد استارتاپی، ایجاد شود که با وضع قوانین درست بر کسب‌وکارها نظارت داشته باشد که در این شرایط پیش بتواند مشکل را با اقدامات درست حل کند.

او در این‌باره به آی‌چیزها گفت: «در حال حاضر نهادها و قانون‌ها وجود دارند ولی نظارتی شکل نمی‌گیرد. مسئله این است که این نهادها باید مانند استارتاپ‌ها چابک‌تر عمل کنند و از همه مهم‌تر این نهادها باید ذی‌نفع نباشند تا بتوانند به درستی قضاوت کنند. اما به نظر می‌رسد این نهادها به علت ذی‌نفع بودن و دوستی و همکاری که دارند در این شرایط کنار کشیده و حاضر به انجام اقدامات درست نیستند.»

او در پایان با اشاره به ادعای اسنپ به رد رقابت ناسالم و اینکه کاهش قیمت‌ها از طریق مکانیسم تعریف شده انجام می‌شود، گفت: «به نظر می‌رسد این پاسخ بیشتر شبیه عوض کردن جمله‌بندی باشد تا یک پاسخ درست. زیرا که قیمت‌های الوپیک هم به صورت مکانیسمی انجام می‌شود اما شخصی وجود دارد که این قیمت‌ها را کنترل می‌کند و کاهش قیمت‌ها درست قبل از نوروز، به نظر رقابت سالمی نمی‌آید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.