روسیه به دنبال وضع قانون جدید برای ارز‌های دیجیتالی

استفاده از کلمه قرارداد هوشمند به جای ارز دیجیتال

اخبار منتشر شده از واکنش روسیه به توسعه و افزایش تقاضا برای استفاده از ارزهای دیجیتالی حکایت از آن دارد که مجلس این کشور به دنبال وضع قوانین جدید برای استفاده و به کارگیری ارزهای دیجیتال بخصوص crypto است.

براساس لایحه پیشنهادی که در دوما مورد بررسی قرار گرفته است قرار است مقررات تازه‌ای درباره به کارگیری این نوع ارز در روسیه وضع و به کار گرفته شود و از آنها در قالب اوراق بهادار یاد خواهد شد.

برخی شنیده‌ها حکایت از این دارد که یکی از تغییرات ایجاد شده، مربوط به استفاده از واژه ارز دیجیتال یا crypto است و قرار است در آینده از کلمه «قرارداد هوشمند» استفاده شود و برهمین اساس احتمالا بر آنها مالیات هم وضع می‌شود.

کارشناسان در این زمینه معتقدند این نوع واکنش روسیه با توجه به استفاده‌هایی که خود این کشور از ارزهای دیجیتالی داشته دو گانه بوده و به معنی پنهان‌کاری بیشتری است. به این صورت که دولت روسیه اعلام کرده این نوع ارزها را به رسمیت نمی‌شناسد اما در عمل مجلس به دنبال وضع قوانین تازه برای ارزهای دیجیتالی رفته است.

در این زمینه سال گذشته میلادی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره برخورد دولتش با ارزهای دیجیتالی به سی ان ان گفت: «بطور کلی استفاده از ارزهای دیجیتالی یا رمزنگاری شده به عنوان راهکار یا راه‌حل اقتصادی شناخته نمی‌شود و بانک مرکزی فدراسیون روسیه نیز آن را به عنوان یک پشتوانه یا ذخیره استراتژیک نمی‌شناسند. این ارزها از هیچ تولید می‌شوند.»

روسیه به دنبال توسعه استفاده از ارزهای دیجیتال

بطور کلی بررسی روند توسعه استفاده از ارزهای دیجیتالی در روسیه نشان می‌دهد این ارزها راهکار بسیار مناسبی برای این کشور جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد این کشور است و روند استفاده از ارز‌های دیجیتالی در این کشور با همین رویکرد روند صعودی قابل توجهی داشته است.

الویرا نابیولینا، یک کارشناس اقتصادی در این زمینه می‌گوید: «کارآمدی ارزهای دیجیتالی در مبادلات اقتصادی حال حاضر دنیا انکارناپذیر است ولی بانک مرکزی روسیه این نوع ارزها را به رسمیت نشناخته است؛ اما از امتیازات استفاده این نوع ارز هم غافل نخواهد بود.»

موضع متناقض در برابر ارزهای دیجیتال

موضع متناقض رئیس جمهور روسیه و همچنین واقعیت اقتصاد روسیه در محافل اقتصادی به دو تعبیر جداگانه ختم خواهد شد که یکی مربوط به مشکلات داخلی میان رهبران اقتصادی روسیه بوده و دیگری مربوطه به فعالیت‌های ضد تحریمی آمریکا خواهد بود.

در بخش دوم که احتمالا بیشتر از دیگری قوت داشته و به کار گرفته می‌شود می‌توان گفت روحیه‌ای بسیار قوی میان روس‌ها دیده می‌شود برای اینکه بتوانند نظام اقتصادی حاکم بر جهان یعنی دلار را به نوعی با چالش روبرو کنند و برای جلوگیری از اثرگذاری تحریم‌ها روند استفاده از اینگونه ارزها را بسیار قوی‌تر از گذشته به کار گیرند.

به گفته برخی از تحلیلگران بازار روسیه، این کشور با توسعه استفاده از ارزهای دیجیتالی و رمزگذاری شده در تلاش است سیستم سوئیف را دور زده و به طور پنهانی اقدام به گسترش روابط تجاری خود با سایرین باشد و نیازهایش را تامین کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.