رویداد هفت شهر به رشت رسید

الفت‌نسب، شورای حل اختلاف کسب و کارهای مجازی با کمک قوه‌قضاییه راه‌اندازی می‌شود

رویداد هفت‌شهر جشنواره وب‌وموبایل ایران روز ۲ آبان در دانشگاه گیلان شهر رشت برگزار شد.

به گفته میلاد احرام‌پوش، هم‌بنیان‌گذار جشنواره وب‌وموبایل ایران، هدف از برگزاری رویداد هفت‌شهر کمک به رشد اکوسیستم استارتاپی شهرها است. این رویداد با حمایت اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی و اعضای فعال اکوسیستم کارآفرینی هر شهر میزبان برگزار می‌شود.

در حال حاضر این رویداد در شهرهای اصفهان و مشهد برگزار شده است، روز پنجشنبه ۲ آبان این رویداد به شهر رشت رسید.

الفت‌نسب در افتتاحیه این مراسم خبر از راه‌اندازی شورای حل اختلاف کسب و کارهای مجازی با کمک قوه‌قضاییه داد.

او هدف از این همکاری را ایجاد صلح و آرامش بین کسب‌وکارهای مدرن و سنتی بیان کرد و گفت: «شعبه شورای حل اختلاف کسب‌وکارهای مجازی را در اتحادیه راه‌اندازی می‌کنیم. مشکلات و شکایات‌های تا سقف بیست میلیون تومان  و همچنین مشکلات اکوسیستم را در آن حل و فصل خواهیم کرد. هدف ما از  ایجاد این کار این است که فعالین استارتاپی کشور که قطب اقتصادی جدید ایران شده‌اند، با اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهند.»

او در ادامه گفت: «من به کل اکوسیستم پیشنهاد می‌کنم تا دستورالعمل کمیته شهر هوشمند را مطالعه و نقد کنند. براساس این دستورالعمل استارتاپ‌های بومی باید به شهرداری هزینه‌ای پرداخت کنند. در ازای چه خدماتی باید این هزینه پرداخت شود؟»

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درباره توافقنامه تاکسی‌های آنلاین و شهرداری بیان کرد: «ما چارچوب توافقنامه را قبول داریم اما چند نکته وجود دارد که باید دوباره بررسی شود. یکی از بحث‌های ما در این توافقنامه مالیات برارزش افزوده است. ما از معاونت علمی درخواست کردیم تا به این مشکل رسیدگی کند. البته ما تا توان داشتیم در مقابل این موضوع ایستادیم و امید داریم که نتیجه مثبتی داشته باشد.»

‏الفت نسب نیز در رابطه با ابلاغیه دستورالعمل تاکسی‌های آنلاین و قرارداد تپسی و در توضیح موضع خود بیان کرد:  «ما روی کلیات این دستورالعمل موضعی نداریم. اما در زمانی هستیم که باید اتحاد صنفی میان اعضا در کل کشور وجود داشته باشد. من اخیرا حس می‌کنم که معارضین ما تنها راه رسیدن به اهدافشان را ایجاد شکاف بین ما دیدند.»

در دیوار هر ثانیه ۱۵ درخواست آگهی ثبت می‌شود

در ادامه این رویداد پنل انتقال تجربه با حضور اشکان آرمندهی، بنیان‌گذار دیوار با مدیریت آرش سروری برگزارشد.

آرمندهی درباره شکل‌گیری دیوار گفت: «این ایده از اینجا شکل گرفت که پسرعموی من حسام آرمندهی که در حال حاضر عضو هیات مدیره هلدینگ هزار دستان است در شهر سوئد از اپلیکیشنی مشابه دیوار استفاده می‌کند و گجت‌های الکترونیکی خود را می‌فروشد. از همین جا او تصمیم می‌گیرد دیوار را در ایران راه‌اندازی کند. نسخه اول دیوار در سال ۹۱ راه‌اندازی شد. کار دیوار با ۵۰ آگهی در روز منتشر شد. امروزه روزانه بیش از نیم میلیون آگهی داریم که ۳۰ درصد این آگهی‌ها رد می‌شوند.»

او در ادامه گفت: «هدف ما این بود که به ۳۰ میلیون کاربر برسیم و در حال حاضر تعداد کاربران ما به ۲۵ میلیون می‌رسد. به زودی به هدف خود خواهیم رسید.» همچنین به گفته آرمندهی بیش از ۳۸۰ هزار کسب‌وکار ایرانی از دیوار امرارمعاش می‌کنند.

به گفته او سال گذشته بیش از ۷۲ میلیون آگهی در دیوار منتشر شد و در حال حاضر نیز مرز ۸۰ میلیون آگهی را رد کرده است. او پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال این عدد به ۱۲۰میلیون آگهی خواهد رسید.

او درباره همکاری دیوار با آی‌هوم گفت: «این همکاری مبنی بر این نیست که قرار است آی‌هوم در داخل پلتفرم دیوار فعالیت کند، بلکه این همکاری تنها برای شفاف‌سازی و ارائه سرویس بهتر است. ما قصد داریم در آینده نیز همکار‌ی‌های مشابه‌ بیشتری داشته باشیم.»

مدیرعامل دیوار در ادامه سخن‌های خود گفت: «برای چاپ تمام آگهی‌های منتشر شده در دیوار ۹ میلیارد کاغذ یعنی برابر با یک میلیون درخت نیاز است. اما با دیوار می‌توان به جای استفاده از این کاغذ‌ها، آگهی‌های خود را در بستر یک پلتفرم آنلاین منتشر کنند.»

آرمندهی با اشاره به تاثیر سامانه شاهکار بر امنیت دیوار گفت: «ما در شروع کار خود برای مسائل امنیتی احراز هویت به ثبت‌احوال مراجعه کردیم اما آن‌ها گفتند که تنها با بخش‌ دولتی همکاری می‌کنند. به همین دلیل ما همکاری خود را با سامانه شاهکار شروع کردیم. که این موضوع هم با یکسری مشکلات همراه است. برای مثال شاهکار تنها می‌تواند در یک ثانیه به ۴ درخواست پاسخ دهد اما در دیوار هر ثانیه ۱۵ درخواست داریم. من فکر می‌کنم این سامانه جوابگوی درخواست کاربران دیوار نیست و نیاز به ارتقا دارد.»

مدیرعامل دیوار درباره رقابت با شیپور گفت: «ما شیپور را رقیب که نه بلکه دوست خود می‌دانیم. دیوار بازیگر اول این بازار و شیپور بازیگر دوم است و همچنین شیپور سهم بیشتری از بازار را دارد.»  او همچنین در مورد انحصارطلبی دیوار معتقد است که از انحصارطلبی در بازار تبلیغات استقبال نمی‌کند و تجربه نشان داده است که در زمانی که انحصارطلبی در بازار پررنگ شود، ارزش‌های دیگر نادیده گرفته می‌شود.

سخنران دیگر این رویداد محمد رحمانی، مدیر حقوقی اسنپ بود. او درباره مسائل قانونی استارتاپ‌ها با آن درگیر هستند گفت: «وقتی شما اپلیکیشن خدماتی واسط ارائه می‌دهید. مسئولیت قانونی شما هم متفاوت خواهد شد. موضوعی که بحث برانگیز کسب‌وکارها بحث مجوزها است. کسی که ایده دارد. باید بداند که از کجا مجوز بگیرد. باید بدانید که با چه کسانی در ارتباط هستید و جوابگو چه نهادهایی باید باشید.»

به گفته او کامل‌ترین قانون، قانون نظام صنفی است و استارتاپ‌ها به جز سازمان نظام صنفی جای دیگری مراجعه نکنند.

پنل دوم این رویداد با موضوع بررسی چالش‌های اکوسیستم استارتاپی برگزار شد. عطا خلیقی بنیان‌گذار اتاقک، بابک سهرابی مدیرعامل جاجیگا، شایان شلیله بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل، فرشید کامور، هم‌بنیان‌گذار لوجنک، امین فرهنگ، هم‌بنیان‌گذار فضای کار اشتراکی ایستگاه نوآور در این پنل حضور داشتند.

‌شلیله در این پنل در پاسخ به این سوال که در شهرهایی که جشنواره وب و موبایل را برگزار کردند، کسب وکارها با چه چالش‌هایی روبرو بودند، گفت:  «در ٣ شهری که تا الان برنامه برگزار کردیم، متوجه شدیم چالش‌هایی که در این شهرها وجود دارد با چالش‌های تهران متفاوت است و حتی برعکس است. یکی از نکات مثبت راه‌اندازی استارتاپ‌ها در شهرهای دیگر کاهش هزینه‌ها است. و به نظر من به راحتی می‌شود روی آن سرمایه‌گذاری کرد. چالش بدی منابع انسانی است البته این چالش در همه شهرها وجود دارد. حتی در شرکت‌های بزرگ در تهران نیز مهاجرت نیرو به کشورهای دیگر رخ می‌دهد. در شهرهای کوچک نیز افراد تمایل به مهاجرت به تهران و شهرهای بزرگ دارند. به نظر من کسب و کارها باید نکات مثبت را در شهرهای خود شناسایی کنند و به خوبی از آن استفاده کنند.»

کامور همچنین نبود افراد متخصص در استان گیلان را یکی از موانع استارتاپ‌ها دانست و گفت: «افراد متخصص در استان نمی‌توانند استعداد خود را شکوفا کنند و اولین گزینه آنها این است تا به تهران مهاجرت کنند یا در استارتاپی در تهران فعالیت کنند یا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. ما پتانسیل‌های بومی را نادیده می‌گیریم اما باید آنها را شناسایی کنیم و بهره ببریم نه اینکه افرادی خارج از استان از آن‌ها بهره ببرند.»

بنیانگذار اتاقک نیز گفت:  «در شهرستان‌ها این فکر وجود دارد که هرچقد از تهران دور باشند ایده و کسب و کار خاصی ندارند و مدام خود را با تهران مقایسه می‌کنند. این نگرش کسب وکارهای شهرهای کوچک باید تغییر کند و تفاوت زیادی میان کسب و کارهای آنها با تهران وجود ندارد. فکر اشتباهی است که کسب وکارهای شهرهای کوچک تصور می‌کنند باید هدفشان جامعه و شهر خودشان یا کشورشان باشد و محصولات بومی ارائه دهد. او پیشنهاد کرد تا استارتاپ‌ها به ایده‌هایی بزرگتر از شهر و کشور خود فکر کنند.»

امین ‎فرهنگ چالش‌ کسب وکارها در استان گیلان را عدم اعتماد به نفس عنوان کرد و گفت: «ما فضای کار در گیلان راه‌اندازی و تصور می‌کردیم تیم‌ها استقبال می‌کنند. البته تیم‌ها درخواست دادند اما نیروی کار به تیم تبدیل نمی‌شود و بیشتر به صورت آزاد فعالیت می‌کنند یا تیم‌ها به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند. به نظر من مشکل ساختاری است و تیم‌ها حس اعتماد به نفس ندارند. داستان موفقیتی که بچه‌‌های گیلان از آن الگو بگیرند، وجود ندارد. نمونه موفقیت کسب وکار در شهرمان کم داریم. بنابراین تیم‌ها جرات ریسک ندارند.»

بنیانگذار جاجیگا خلاف دیگران معتقد است می‌توان حتی با وجود کمبود نیروی انسانی می‌توان در شهرهای دیگر غیر از تهران کسب وکار  ایجاد و توسعه داد. او گفت: «مشکل منابع انسانی مشکل تمام کسب و کارهای ما درتمام کشور است. مشکل سیستم آموزش عالی ما است و نیروهای ما مهارت ندارند. وقتی استارتاپ شکل می‌گیرد و به موفقیت می‌رسد همه به سراغ آن‌ها می‌آیند. نیروهای متخصص باید ما را ببینند و الگو بگیرند و به شهرشان برگردند. اگر الان در کشور مشکلاتی وجود دارد، نتیحه عملکرد پدران ما و خود ماست. اگر قرار است در آینده مشکلی وجود نداشته باشد، به عملکرد ما بستگی دارد. تغییر باید از خود ما آغاز شود.»

‏در اختتامیه جشنواره وب و موبایل شهر رشت، سه تیم جاجیگا، کافه کادو و واجارو به عنوان استارتاپ‌های برتر جشنواره وب و موبایل رشت شناخته شده و معرفی شدند و از آن‌ها تقدیر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.