وزارت ارتباطات با پست پلاس به هوشمندسازی پیوست

همایش و نمایشگاه هفته تهران هوشمند ۱۸ آذرماه در سالن همایش‌های برج میلاد افتتاح شد

سومین دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند با همت سازمان فناوری‌اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ۱۸ و ۱۹آذرماه برگزارخواهد شد. در افتتاحیه این نمایشگاه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حضور داشت.

در ابتدای مراسم افتتاحیه سومین دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری گفت: «فاوای شهرداری یک برنامه منسجم برای پیاده‌سازی شهر هوشمند بر ۵ محورشامل تهران هوشمند و خدمات دیجیتال، نوآوری، مدیریت هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، ایمنی محیط زیست و انرژی وتحول دیجیتالی شهروندی در نظر دارد.»

فرجود اضافه کرد: «از همایش سال گذشته تا امروز اقداماتی و نتایجی نظیر برگزاری انتخابات الکترونیک برای اولین بار، اطلاع‌رسانی آنلاین از فرآیند انتخابات و اعلام نتایج انتخابات، راه‌اندازی سامانه هوشمند ناوگان خودرویی، راه‌اندازی سامانه نام‌گذاری اماکن و معابر، توسعه سامانه ۱۳۷برای ارسال عکس و فیلم، هوشمندسازی خدمات شهرسازی و ۱۶هزاراستعلام هوشمند، راه‌اندازی سامانه هوشمند پارک حاشیه‌ای، طراحی و پیاده‌سازی اپلیکیشن دوچرخه، طراحی نقشه آنلاین جدید تهران ، رونمایی از سامانه بلیط، درآمد۳۰ میلیارد تومانی حجم تراکنش ۴ماهه استارتاپ‌ها روی apiهای شهرداری ، افتتاح مراکز فناوری‌های شهری، ایجاد درگاه واحد خدمات شهری تهران، ۳۶هزار درخواست غیر حضوری و دریافت رتبه اول‌دامنه TEHRAN.IRدر سایت الکسا در پرونده سازمان فاوا داشته‌ایم.»

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری هم ‌چنین گفت: «در سال اول فعالیت بیشتر تمرکز ما بر روی برنامه‌ریزی بوده است، در سال ۹۸وارد فاز اجرایی شدیم و تا امروز اکثر پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی بوده است. در نظر داریم در دوسال آینده تمرکز شهرداری بر یکپارچه سازی باشد.»

شهر هوشمند یک سیستم عامل است

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه سومین دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند گفت: «بسیار خرسندم که شهرداری تهران حرکت جدی را در جهت هوشمندسازی آغاز کرده است. از نظر ما شهر هوشمند یک سیستم عامل جدید است که قرار است برمبنای بومی‌سازی روی سخت افزار نصب شود.»

ستاری تاکید کرد:« هرکجا تکنولوژی از خارج از کشور کپی شده باشد مفهوم کارخانه وارد می‌شود اما صنعت جایی است که خودمان باید طراحی می‌‌کنیم. شهر هوشمند یک نرم افزار است که به شهرداری این قدرت را خواهد داد تا صاحب شهر شود چرا که در حال حاضر شهرداری صاحب شهر نیست. امروز شهرها در دنیا نقش فوق العاده ای  ایفا می‌کنند و از آنجایی که انسان تا لحظه مرگ به آموزش نیاز دارد پلتفرم پیاده‌سازی این آموزش، شهرها هستند.»

یکی از فعال‌ترین تفاهم‌نامه بین دستگاهی، تفاهم نامه وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان شهرداری بود. ثمره آن رفع مشکلات شهروندی با سامانه ۱۳۷ و کاهش زمان خدمت‌رسانی به مردم است.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در مراسم افتتاحیه سومین دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند گفت: «تهران هوشمند برای افزایش اثر بخشی تهران مطرح شده است. در دهه اخیر این  هوشمندسازی در ایران و در کشورهای توسعه یافته مطرح بوده است. اما باید توجه داشت که دیتای باز در هوشمند سازی تهران بسیار موثر خواهد بود. هوشمندسازی نسخه جامعی وجود ندارد، هر شهر چالش‌های خاص خود و دستورالعمل هوشمندسازی مختص به خود را دارد.»

رفسنجانی تاکید کرد: «برای اینکه بتوانیم در هوشمندسازی موفق باشیم باید یک نقشه راه داشته باشیم، که تاکنون فعالیت‌هایی انجام شده و تدوین راهبرد صورت گرفته است، اما جلب نظر و فعالیت ذی‌نفعان بسیار حائز اهمیت است. برای افزایش اثربخشی روش هوشمندسازی، جمع‌آوری دیتای صحیح در مسیر موردتوجه است. نباید هوشمندسازی را فقط شبیه به یک ویترین زیبا درآوریم.»

رئیس شورای شهر تهران گفت: «امروز برای تحلیل داده، نرم‌افزار‌های مناسبی وجود دارد اما نکته مهم نبود داده‌های صحیح است و در این مورد خلا بین دستگاهی داریم.نباید مثل یکپارچه سازی مدیریت شهری در هوشمندسازی هم دچار شکست شویم .پروژه‌های زیادی حتی در خارج از کشور، بخاطر نبودن اطلاعات صحیح شکست خورده است.»

رفسنجانی همچنین گفت:«سال‌ها بر روی طرح جامع حمل‌ونقل تهران کار  شده است، مبنای حرکت بر روی مکان مبدا و مقصد مردم است اما اطلاعات به طور کامل در اختیار طرح ترافیک قرار نمی‌گیرد. طرح جامع حمل‌ونقل تهران را به علت نبود و باز نکردن دیتای مناسب و جامع نتوانسته‌ایم به درستی ایجاد کنیم. دیتای مورد نیاز در برای پیاده‌سازی طرح‌ها در صندوقچه ها قرار گرفته است.مدیریت هوشمند بیش از تبلیغات و ژست  نیاز به سهولت ، سرعت، انسجام و کارآمدی نرم‌افزارها دارد.»

گذر مدیریت شهری هوشمند از لایه زیرساخت

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه سومین دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند گفت:«سال گذشته با شهرداری در قالب تفاهم‌نامه‌ای تلاش کردیم با استفاده از هوشمندسازی تهران را به شهری پاک و هوشمند تبدیل کنیم.  امروز ضرورت و الزامات هوشمندسازی  به مدیریت برمی‌گردد. هوشمندسازی یک بازار برای فعالیت کسب‌وکارهای نوپا است.»

جهرمی اضافه کرد:«یکی از فعال‌ترین تفاهم‌نامه بین دستگاهی، تفاهم نامه وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان شهرداری بود. ثمره آن رفع مشکلات شهروندی با سامانه ۱۳۷ و کاهش زمان خدمت‌رسانی به مردم است. در مسئله طرح ترافیک مدل حرکتی شهر باید استخراج شود، ما امروز برای طرح ترافیک درگیر نرم‌افزار ویز نیستیم استارتاپ هایی مانند نشان و بلد داریم که داده‌های قوی‌تر از شهرداری ارائه می‌دهند. ما باید در نقش دولت بیاموزیم که از این استارتاپ ها بهره ببریم.»

اداره پست با برنامه پست پلاس  حوزه جدیدی را تجربه خواهد کرد. وزرات ارتباطات در راستای اجرای پروژه پست پلاس،۲۰۰موتور برقی، ۵۰ دوچرخه برقی و ۱۰ خودرو برقی داخلی برای پست پلاس خریداری خواهدکرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد:« بزرگی ما دولتی‌ها به جایگاهمان نیست بلکه به نوع خدمتی است که باید ارائه دهیم. امروز فضای استارتاپی کشور به جایی رسیده است که تحلیل و اشراف قوی‌تری از چالش‌ها نسبت به دولت دارد و ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. برای مثال اتصال شهرداری به بخش خصوصی در رفع چالش‌ها وحوزه آزادسازی دیتا بسیار خوب بوده است. البته زیر پوست مدیریت شهری اتفاقا متفاوتی می‌افتد که ما از آن بی‌خبریم.»

جهرمی گفت:«مدیریت شهری هوشمند از لایه زیرساخت گذشته و وارد مدیریت یکپارچه شده است. امروز فناوری ساختارهای کهنه را متحول خواهد کرد. وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای هوشمندسازی برنامه پست پلاس را ارائه داده است. اداره پست با برنامه پست پلاس  حوزه جدیدی را تجربه خواهد کرد. وزرات ارتباطات در راستای اجرای پروژه پست پلاس،۲۰۰موتور برقی، ۵۰ دوچرخه برقی و ۱۰ خودرو برقی داخلی برای پست پلاس خریداری خواهدکرد. و در نهایت پست پلاس شنبه هفته آینده رونمایی خواهد شد. وزارت ارتباطات به عنوان یکی از پیگیری کنندگان شهر هوشمند ، با پست پلاس به هوشمندسازی شهری می‌پیونددو در همین راستا به دنبال عقد تفاهم‌نامه با شرکت بار و کالا نیز هستیم. رویکردها بعد از آماده‌سازی زیرساخت‌های هوشمند شهری باید بر روی تعاملات بین دستگاهی و استارتاپ‌هاتمرکز شود و شورای شهر هم باید در فاز جدید هوشمندسازی ورود و سیاست‌گذاری کند.»

در مراسم افتتاحیه سومین دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند با حضور وزیر ارتباطات، شهردار تهران ومدیرعامل سازمان فاوای شهرداری از  ۵سامانه تهران نوآور، مدیریت هوشمند حمل‌ونقل، تحول دیجیتالی، ایمنی محیط زیست و انرژی و خدمات دیجیتال با حضور نمایندگان شورای شهر تهران، وزیر ارتباطات،  حناچی شهردار تهران و محمد فرجود رونمایی شد.

تشکیل شورای راهبردی تهران هوشمند

پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم افتتاحیه سومین دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند گفت:« امروز در شرایطی قرار گرفتیم که قابلیت کشور جوانان تحصیلکرده است. به این قابلیت باید به عنوان یک فرصت نگاه شود و استفاده از این فرصت مشارکت همگان را می طلبند.وظیفه شهرداری ایجاد یک محیط کسب‌وکار امن برای استارتاپ ها و کسب‌وکارهای است .شهرداری یکی از اصلی‌ترین شتاب دهندگان شهر تهران خواهد ‌بود، ایجاد یک محیط مناسب برای ارائه خدمات وظایف شهرداری است.»

حناچی اضافه کرد:« شهرداری برای تامین منابع مالی پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به منظور ایجاد فضای مناسب برای  فعالیت استارتاپ.ها و کسب‌وکارهای نوپا به دنبال تصویب لایحه خواد بود. اصلی‌ترین اقدام  شهرداری در راستای شهر هوشمند  تشکیل شورای راهبردی تهران هوشمند متشکل از افراد حقیقی و حقوقی است.»

شهردار تهران در رابطه با دستاوردهای شهرداری گفت: « تهران توانست با حضور در چالش اسمارت سیتی جهانی جز ۶ شهر کاندید، مورد تقدیر قرار بگیرد. علاوه بر این در حوزه پسماند با ارائه طرح جامع پسماند با هدف کاهش زباله، موفق به‌کاهش پسماند از ۷۰۰۰تن به ۶۰۰۰تن شده‌ایم.»

او در انتها در رابطه با برنامه‌های موردنشر شهرداری برای آینده گفت: « شهرداری برگزاری پویش‌های مردمی برای ارائه ایده‌های نوآورانه را در دستور کار دارد. بهره‌برداری باز و اشتراکی از داده‌های باز هم برای شهرداری موضوع حائز اهمیتی است، البته قطعا با مشکلاتی در این زمینه مواجه خواهیم شد».

در مراسم افتتاحیه سومین دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، خلیلی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت و محمدرضا کلایی، شهردار تهران نیز سخنرانی کردند وهمچنین تفاهم‌نامه‌ای با هدف تبادل اطلاعات بین شهرداری تهران و شهرداری مشهد امضا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.