شاهراهی به مقصد یکصد استارتاپ یونیکورن

مایکروسافت ایندیا به توسعه اکوسیستم استارتاپی در شهرهای سطح دوم هند می‌اندیشد

مایکروسافت ایندیا (هند)، اعتقاد راسخ و محکمی به توانایی و روحیه نوآوری و کارآفرینی در شهرهای سطح دوم هند دارد. از این جهت اخیراً از طرح جدید خود برای کمک به  استارتاپ‌های هند رونمایی کرد. این طرح «شاهراهی به مقصد یکصد استارتاپ یونیکورن» نام دارد و می‌تواند آینده این شهرها را به کلی متحول کند و باعث شود که صدها کارآفرین نمونه در این شهرها متولد شود.

این طرح در رویدادی با همکاری کمیساریای صنایع، ایندکس تی بی، دولت گجرات رونمایی شد و هدف آن، پرورش اکوسیستم استارتاپی هند در شهرهای سطح دوم این کشور است. مایکروسافت در بخشی از این طرح ابتکاری و نوآورانه، با افراد نوآور و کارآفرینان همکاری می‌کند و از این افراد می‌خواهد که وارد برنامه‌های توسعه و پیشرفت شهرهای سطح دوم هند شوند. این شرکت می‌کوشد که وارد ایالات مختلف شود و از دولت‌های آن ایالت‌ها بخواهد که به رشد و پیشرفت اکوسیستم‌های استارتاپی کمک کنند. این کار باعث می‌شود که روح کارآفرینی و تلاش در مردم این شهرها بیدار شود و بتوانند به توسعه منطقه خود و آبادانی بیشتر آن کمک کنند. اولین رویداد این طرح در گاندینگار برگزار شد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد. بیش از ۲۵۰ استارتاپ مختلف در این طرح شرکت کردند.

گزارش‌های مختلف منابع آگاه نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از کل استارتاپ‌هایی که در هند مشغول به کار  و فعالیت هستند، در شهرهای سطح دوم و سوم این کشور قرار دارند. چندی پیش مشخص شد که بیش از ۵۸۰۰ استارتاپ در شهرهای سطح دوم هند تأسیس شده است.از سال ۲۰۱۴ تا فصل اول سال ۲۰۱۹، استارتاپ‌هایی که در شهرهای سطح دو و کوچک هند کار می‌کنند، توانستند حدود ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند.

مایکروسافت ایندیا پیش از ارائه طرح شاهراهی به مقصد یکصد استارتاپ یونیکورن (تک‌شاخ)، از مشاوران و فعالان اقتصادی زیادی مشورت گرفت تا بتواند معایب و مشکلات طرح خود را به کمترین میزان ممکن برساند و آن را کاربردی و کاملاً عملی کند. این شرکت باور دارد که  در مقیاس‌بندی و سطح‌بندی استارتاپ‌های موجود در شهرهای سطح دو هند، چالش‌هایی وجود دارد. در ادامه به چند مورد از این چالش‌ها اشاره شده است:

  • عدم برخورداری از فناوری‌های جدید و نو
  • کمبود و تا حدودی قحطی مشاوران خبره و کاربرد
  • عدم دریافت راهنمایی از طرف بازیگران اصلی اکوسیستم استارتاپی هند

لاتیکا پای، سرپرست کشوری بخش «مایکروسافت فور استارتاپس»، اظهار داشت: «وقتی ایده‌ها را بررسی کنید، به وضوح می‌بینید که دریایی از ایده‌ها و استعدادها درخشان در این کشور و در پس پرده مراکز استارتاپی هند وجود دارد. تخصص فناوری ما و تجربه همکاری و مشارکت با  چند مورد از بهترین استارتاپ‌های هند به کارآفرینان و نوآوران کمک می‌کند که بتوانند استارتاپ‌های خود را در سراسر هند راه اندازی کنند و فعالیت‌های خود را در کشور هند و سراسر کشورهای جهان رشد و توسعه دهند.»

استارتاپ‌هایی که در چنین رویدادهایی شرکت می‌کنند،  می‌توانند از طریق شرکت در کارگاه‌هایی مانند اژور، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، مطالب زیادی را یاد بگیرند و از راهنمایی و مشاوره اساتید استفاده کنند.استارتاپ‌های برتر در رویداد «ایمرج ۱۰- گجرات» می‌توانید کارت اعتباری اژور را دریافت کنند. همچنین استارتاپ‌های منتخی می‌توانند از مزایای طرحی مایکروسافت اسکیل‌آپ بهره‎‌‎مند شوند.

طرح مایکروسافت اسکیل‌آپ، از استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری بنگاه با بنگاه (بی تو بی) پشتیبانی می‌کند. این پشتیبانی شامل کمک‌های مالی در مرحله کشت ایده یا دور A تأمین مالی می‌شود. این استارتاپ‌ها می‌توانند با کمک مایکروسافت، از سراسر جهان منابع مالی جذب کنند. شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بسیاری به اعتبار مایکروسافت در این کسب و کارها سرمایه‌گذاری می‌‎کنند. تیم «مایکروسافت فور استارتاپس» به استارتاپ‌های مختلف این امکان و اجازه را می‌دهد که از سراسر دنیا مشتری پیدا کنند و خدمات و محصولات خود را به فروش برسانند. این فروش از طریق بازار ابری، تیم فروش سازمانی و اکوسیستم همکاری صورت می‌گیرد. مایکروسافت اخیراً یک صندوق سرمایه‌گذاری تحت عنوان اِم ۱۲ در هند راه اندازی کرد. این صندوق از کسب و کارهایی پشتیبانی می‌کند که در زمینه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، رباتیک، نرم افزار به عنوان سرویس، تجزیه و تحلیل داده و اینترنت اشیاء فعالیت می‌کنند. در حال حاضر این زمینه‌ها، از اولویت استراتژیک بالایی برخوردار هستند و مایکروسافت و صندوق ام ۱۲، اهمیت زیادی به این زمینه‌ها می‌دهند.

شرکت «مایکروسافت فور استارتاپس» معتقد است که هند، مزیت رقابتی بسیار خوبی در زمینه فناوری، نوآوری و کارآفرینی دارد. در حال حاضر استعدادهای فناوری بی‌نظیری در هند وجود دارد و استارتاپ‌های مختلفی در زمینه بینایی کامپیوتر، رباتیک، بلاک‌چین و اتومبیل‌های خودران در این کشور فعالیت می‌کنند. استارتاپ‌هایی که در شهرهای کوچک هند فعالیت می‌کنند، الگوی بسیار خوبی برای نوآوری و کارآفرینی در این کشور و کشورهای مختلف جهان هستند. جالب است بدانید که سالیانه مبالغ هنگفتی روی این استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. برخی از این استارتاپ‌ها شهرت جهانی دارند.

گزارش‌های مختلف منابع آگاه نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از کل استارتاپ‌هایی که در هند مشغول به کار  و فعالیت هستند، در شهرهای سطح دوم و سوم این کشور قرار دارند. چندی پیش مشخص شد که بیش از ۵۸۰۰ استارتاپ در شهرهای سطح دوم هند تأسیس شده است. این موضوع موجب تعجب کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بسیاری شد. البته عدد دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود تمامی کشورهای دنیا، به فکر حمایت از استارتاپ‌ها بیفتند. از سال ۲۰۱۴ تا فصل اول سال ۲۰۱۹، استارتاپ‌هایی که در شهرهای سطح دو و کوچک هند کار می‌کنند، توانستند حدود ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند. این گزارش به دیتا لبز موسسه اینک ۲۴ تعلق دارد.

به طور کلی سیاست‌های دولتی در رابطه با استارتاپ‌ها و سایر طرح‌های مرتبط، نقشی مهم و اساسی را در پیشبرد اکوسیستم‌‎های استارتاپی در شهرهای سطح دوم هند ایفا می‌کند. در صورتی که این سیاست‌ها به درستی و با نگرشی منطقی وضع شود، می‌تواند تحولات گسترده‌ای در نظام اقتصادی، مالی و شغلی هند به وجود آورد.

مطالب مرتبط:

مترجم: جلال شایان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.