چرخش همکاران سیستم از نرمافزار به بازار سختافزار
ابرآمد خدماتش را در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه میکند
ابرآمد متولد شد؛ خبری که چند روز پیش منتشر شد. ابرآمد، شرکت تازهتاسیسی است که با همکاری شرکت رمیس و همکارانسیستم متولد شده و محصولاتی در حوزه پردازش ابری (کلودکامپیوتینگ) ارائه میکند. هدف این شرکت ارائه راهکارهایی بر بستر ابر یا کلود کامپیوتینگ برای انواع کسبوکارهای کوچک و بزرگ است. خدمات و محصولات این شرکت ارائه بسترها و زیرساختهای ابری، سرویسهای شرایط بحرانی و سرویس بکآپ است. سرویسهای مختلفی که در بستر کلود تعریف و به کسبوکارها در سایزهای مختلف ارائه میشود.
مسعود ستوده، مدیر پروژه بازاریابی همکارانسیستم، شرکت ابرآمد را ماهیتا یک لاین بیزینسی جدید معرفی میکند که از متولدان شرکت همکارانسیستم است. به اعتقاد ستوده، شرکت همکارانسیستم سالها بهعنوان عرضهکننده نرمافزار در بازار شناخته میشود؛ شرکتی که از سال 95 نرمافزارهایش را در بستر ابر ارائه کرده است. مدیر پروژه بازاریابی این تصمیم شرکت را مساعد دیدن بازار میداند؛ بازاری که نیاز داشت سایر خدمات ابری را هم ارائه کند.«با توجه به بررسیهای شرکت تصمیم استراتژیکی گرفته شد، مبنی بر اینکه علاوه بر خدمات نرمافزار، بر سرویسهای زیرساختی هم متمرکز شود. همین موضوع باعث شد از بازار نرمافزار به سمت بازار سختافزار یا زیرساختهای ابری برود.»
شرکت همکارانسیستم را نباید تحت عنوان فروشنده سختافزار در نظر گرفت، اگرچه براساس نیازهای مشتریانش خدمات ابری با دیتاسنترهای قدرتمند ارائه میکند و این موضوع تحولی است در کسبوکارها و سرویسهای بیتوبی. البته همکارانسیستم بهعنوان لیدر بازار، شروعکننده این سرویس حداقل در شرکتهای نرمافزاری بوده است. ارائه سرویسهای خاص ابری یکی از برنامههای شرکت تازهتاسیس است، برنامهای که ستوده آن را چنین توضیح میدهد:«سرویسهای ابری شامل طیفی از محصولات و خدمات میشود؛ خدمات زیرساختی ابری مثل دیتاسنتر یا ابر خصوصی و خدمات پلتفرمی که به شرکتهای بزرگ که تیم برنامهنویسی حرفهای دارند یا شرکتهای کوچکی که میخواهند بکآپ سنتر داشته باشند، ارائه میکند.»
کیفیت بالای پردازش و جدید بودن خدمات، یکی از ویژگیهای بارز شرکت ابرآمد است. مدیر پروژه بازاریابی همکارانسیستم هم چنین باوری دارد. «بسیاری ازسرویسهایی که شرکت ابرآمد ارائه میکند یا قبلا در بازار ایران نبوده و محصول جدید است یا این خدمات نسبت به محصولاتی که در گذشته در بازار وجود داشته از لحاظ توان پردازشی کیفیت بالایی دارند. بهعنوان مثال، اگر شرکتهایی که نیاز به این سرویسها دارند، بخواهند برای یک راهکار سازمانی از خدمات ابری استفاده کنند در مقایسه با رقبا، هزینه کمتری پرداخت و سرویسی با قدرت پردازش بالایی بهشکل مدیریتشده دریافت میکنند. بسیاری از شرکتها سرویسهای خود را بهصورت پنل ارائه میکنند، اما در شرکت ابرآمد یک تیم متخصص باتجربه وجود دارد که بخش مدیریت سرویسها را برعهده دارد. درواقع شرکتهایی که مشتری شرکت ما میشوند با کمترین دانش فنی میتوانند از این خدمات استفاده کنند.»
به گفته ستوده، شرکتهای مختلفی زیرساختهای ابری ارائه میکنند، اما در ارائه بعضی از خدمات مثل شرایط بحرانی و سرویس بکآپ، رقیب شناختهشدهای در بازار ایران وجود ندارد. در برخی از خدمات هم رقبای ما شرکتهای خارجی هستند، چراکه این محصولات در ایران ارائه نمیشوند.»
|
طیف مشتریان این شرکت بسیار وسیع است، بهطوری که هم شرکتهای استارتاپی میتوانند از محصولاتش استفاده کنند، هم شرکتهای بزرگ انترپرایز در ایران. خیلی از شرکتهای استارتاپی که تیم برنامهنویسی دارند و میخواهند سرویسی را تست یا پایلوت کنند، میتوانند از خدمات پلتفرمسرویس که تا پایان سال ارائه خواهد شد، استفاده کنند.
ستوده از خدمات زیرساختی دیگر شرکت برای استارتاپها خبر میدهد:«با توجه به چالشهایی که برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ در کشور وجود دارد با ارائه خدماتی مثل ابرخصوصی مجازی ، دستکتاپ ابرآمد، سرویس پشتیبانی و مرکز داده مرکزی، در هزینههای اولیه آنها صرفهجویی خواهد شد.»
او معتقد است، یک شرکت نوپا با استفاده از محصولات ابرآمد دیگر نیازی ندارد هزینه ارزی زیادی صرف خرید دیتاسنتر و هاستکردن از خارج از کشور کند، چراکه این سرویسها بهصورت حقاشتراک در اختیارشان قرار میگیرد و شرکت ابرآمد خدمات زیرساختی را در مقایسه با شرکتهای خارجی با قیمت خیلی پایینتر ارائه میکند، همچنین شرکت پس از ارائه خدمات زیرساختی، آن را پشتیبانی میکند و صاحبان کسبوکار میتوانند تمرکز بیشتری روی بیزینسشان داشته باشند و دیگر دغدغهای بابت زیرساختهای شرکت خود نداشته باشند.
یکی از دغدغهها در باب خدمات شرکت ابرآمد، تاثیری است که قطعی اینترنت بر سرویسهای شرکت میتواند داشته باشد، اگرچه ستوده برای رفع این دغدغه از در دسترسبودن این خدمات تحت هر شرایطی، میگوید: «خدمات ابری در بستر اینترنت انجام میشود، اما شرکت همکارانسیستم حدود سه سال است که محصول راهکاران ابری را ارائه میکند، با توجه به اینکه دیتاسنترهای ما داخل ایران هستند و چون خدمات ما در بستر شبکه ملی اطلاعات است، بنابراین اگر به هردلیلی اینترنت قطع شود، خدمات ما در دسترس است. درواقع تجربیاتی که در این سه سال در رابطه با اختلال اینترنت داشتیم، روی بیزینس همکارانسیستم و محصول راهکاران ابری تاثیری نداشته است. به تبع این تجربه، شرکت ابرآمد هم چون دیتاسنترهایش را در ایران قرار داده است، اگر به هر دلیلی در اینترنت بینالمللی اختلال بهوجود بیاید، وب شبکه ملی اینترنت میتواند همچنان سرویس ارائه کند.»
|
تحریمها هم بحث دیگری است که به باور مدیر پروژه بازاریابی همکارانسیستم کمککننده بوده است. «ما به شرکتهای داخلی خدمات میدهیم. درواقع تحریمهای بهنوعی کمککننده بوده، چراکه کسبوکارهای آنلاین به خدمات زیرساختی نیاز دارند که بهخاطر تحریمها این نیاز پررنگتر شده است. هر بیزینسی بخواهد شکل بگیرد به یکسری زیرساختها نیاز دارد، بنابراین در این شرایط تهیه این زیرساختها بهشدت پرهزینه است، نسبت به سالهای گذشته شاید 4، 5 برابر شده است و هر کسبوکاری از عهده پرداخت آن برنمیآید. درواقع سرویسهایی که شرکت ابرآمد ارائه میکند، با هزینه خیلی کم نیاز بیزینسها را پوشش میدهد، چراکه منابع را به اشتراک میگذارد.»
به باور او فلسفه کلود کامپیوتینگ به اشتراک گذاشتن منابع است: «در شرایط تحریمی که قرار داریم ورود سختافزار، سرور و پردازندهها دشوار است، بنابراین هر کسی بخواهد یک منبع زیرساختی برای خود داشته باشد، هم ارزبری زیادی صورت میگیرد و هم هزینه شرکتها افزایش مییابد. کلود کامپیوتینگ بیش از یک دهه است که در ایران استفاده میشود، به این صورت که منابع سختافزاری را بین شرکتها به اشتراک میگذارد. درواقع در این شرایط سخت شرکتها دغدغههایی از جنس تامین زیرساخت سخت نخواهند داشت.
او در ادامه در تعریف فضای ابری هم میگوید:«به اشتراک گذاشتن منابع. فرض کنید یک مخزن بزرگی وجود دارد که سرور و هارد و دیتابیسهای مختلفی در آن وجود دارد که هر شرکت متناسب با نیاز خود از آن استفاده میکند، البته پروتکلهای امنیتی که براساس استانداردهایی تعریف شده از درز و دسترسی اطلاعات جلوگیری میکند.»
مطلب مرتبط:
تمرکز همکاران سیستم بر راهکارهای ابری
سرویس جالبی است، ممنون از اطلاع رسانیهای شما در این حوزه