شفاف‌سازی دبیر اینوتکس درباره دریافت هزینه ۳۵ هزارتومانی

گفت‌وگوی آی‌چیزها با اکبر قنبرپور

نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹، از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ خرداد در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. یکی از موضوعاتی که بعد از پایان روز اول و مراسم افتتاحیه در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شده، اعتراض به ورودی ۳۵هزار تومانی نمایشگاه اینوتکس بود.

در ساعات اولیه شروع به کار روز دوم نمایشگاه، کلا فرایند ثبت‌نام و ورودی حذف شد. در همین رابطه با اکبر قنبرپور، دبیر نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و توضیحات او را در این رابطه شنیدیم.

دبیر هشتمین نمایشگاه اینوتکس، در گفت‌وگو با خبرنگار آی‌چیزها، گفت: «در تمام دنیا، به ازای خدماتی که در نمایشگاه‌ها دریافت می‌کنید باید هزینه‌ای پرداخت کنید. می‌خواهم اشاره‌ای داشته باشم به اینکه ما در اینوتکس، به ازای دریافت این هزینه، چه خدماتی ارائه می‌دهیم؟ با کارت ورود به نمایشگاه، دو وعده پذیرایی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده. علاوه بر آن با کیوآر کدی که روی کارت‌ها ثبت شده است، افراد می‌توانند به اپلیکیشن نمایشگاه که تمام اطلاعات روی آن قرار داده شده، دسترسی داشته باشند. یکی از مواردی که در اپلیکیشن وجود دارد، دسترسی رایگان به اطلاعات کتاب اینوتکس است که با قیمت ۳۵هزار تومان به فروش می‌رسد.»

درنظر گرفتن ۴۵ درصد فضای عمومی در نمایشگاه

او در ادامه صحبت‌هایش به فضاهای عمومی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «طبق آماری که وجود دارد، نمایشگاه‌های تجاری کشور ۹۰ درصد فضایی که در اختیار دارند را به فروش می‌رسانند ولی ما ۵۵ درصد از این فضا را فروختیم. یعنی ۴۵ درصد فضای نمایشگاه، فضاهای عمومی مانند استیج، تجربه فناوری، اینوجوان، لانژ، فضای B2B و امثال این است. این به این معناست که فردی که می‌آید، می‌تواند از این فضاها، دوره‌ها، سخنرانی‌ها، منتورشیپ و سایر امکانات موجود استفاده کند. اینجا می‌خواهم بگویم برای یک برنامه‌ چندساعته که نمایشگاه‌ هم نیست و در محلی مثل برج میلاد برگزار می‌شود، افراد حاضرند بیشتر از ۲۰۰هزار تومان هزینه پرداخت کنند ولی چون اسم این رویداد نمایشگاه است، برایشان سخت است که ۲۸هزار تومان پول بدهند.»

قنبرپور اضافه کرد: «نکته آخری هم که به آن اشاره شده بود، این است که بعضی افراد ضرب و تقسیم می‌کنند و می‌گویند که اعلام شده ۸۰۰۰ نفر بازدیدکننده داریم و هر کدام ۳۰هزار تومان، پس ۲۵۰ میلیون تومان درآمد نمایشگاه است. ولی اول بگویم که میانگین قیمت ثبت‌نام افراد در اینوتکس، ۱۵۵۰۰ تومان است. یعنی ما کدهای تخفیف زیادی دادیم و گروه‌های زیادی هم با هزینه ۵ هزار تومان و ۲۰۰۰ تومان ثبت‌نام کردند. آنهم برای اینکه واقعا نیت بازدید از نمایشگاه داشته باشند و به اصطلاح افراد فیک نباشند.»

کل مبلغ دریافتی حدود ۷۰ میلیون تومان بوده است

دبیر اینوتکس ۲۰۱۹، در ادامه با اشاره به اینکه دوست دارد اعداد واقعی بیان شود و همه در جریان باشند، بیان کرد: «تا آخرین لحظه، ۴۲۰۰ نفر ثبت‌نام داشتیم و کل مبلغی که به حساب ما واریز شده حدود ۷۰ میلیون است. با همان ضرب و تقسیم مشخص می‌شود که هر بلیط حدودا ۱۶۰۰۰ تومان بوده. چون با بلیط ۳۰هزار تومان باید الان ۱۲۰ میلیون تومان در حساب جمع می‌شد.»

نتایج رایگان بودن ورود به سالن‌های اینوتکس

اکبر قنبرپور، بیان کرد: «با اعتراضاتی که وجود داشت، ما در روز دوم نمایشگاه ثبت‌نام را بستیم. نتیجه این اقدام این شد که در بین بازدیدکنندگان افراد فیک وجود دارد. نکته مهم‌تر اینکه ما به عنوان برگزارکننده هدفی برای خود درنظر گرفته بودیم که می‌خواستیم ۸۰۰۰ نفر بازدیدکننده واقعی داشته باشیم. الان قابل رصد نیست که چه کسی بازدیدکننده است و بازدیدکنندگان ما چند درصد خانم یا آقا بوده و یا میانگین سنی آنها به چه صورت بوده و کلا اطلاعات دموگرافیک بازدیدکنندگان از دست ما خارج می‌شود. اینها ضرباتی است که ما از این اتفاق می‌خوریم.»

او با اشاره به اینکه بلیط‌های زودهنگام، ۲۸هزار تومان و بعد از نمایشگاه ۳۵هزار تومان بوده و این رقم پول یک پیتزا هم نیست، گفت: «بچه‌ها در اکوسیستم باید بیشتر توجه کنند و تا با موردی برخورد می‌کنند، یک‌بعدی و سطحی قضاوت نکنند. بلیط اینوتکس در سال گذشته ۳۰هزار تومان بود و امسال تغییر نداشت و حتی بلیط زودهنگام ما ارزانتر از پارسال هم بود. ما تمهیداتی اندیشیدیم برای تسهیل فرایندها، که شاید هم باید بیشتر می‌بود. ولی این جو و این اتفاق به نمایشگاه ضربه می‌زند. علاوه بر اینوتکس، در فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران، دو نمایشگاه دیگر هم برپاست و این بر کیفیت بازدیدکنندگان به شدت اثرگذار است. با رایگان بودن ورود به سالن افراد فیک زیادی خواهیم داشت که برای مثال برای گرفتن گیفت یا مسائل دیگر مراجعه می‌کنند که وقت و انرژی غرفه‌داران را هم تلف خواهند کرد.»

قنبرپور با بیان اینکه دو نمایشگاه اصلی اکوسیستم استارتاپی ایران، اینوتکس و الکامپ هستند، تاکید کرد: «تمام کشورها یک مانور بزرگ برای اکوسیستمشان دارند، امروز هم بسیاری از افرادی که در اکوسیستم فعال هستند یا مایل به آشنایی با آن هستند اینجا حضور دارند. می‌خواهم بگویم تمام فعالان، به ویژه استارتاپ‌ها اگر یک سال کار کردند و زحمت کشیدند، این نمایشگاه فرصت خوبی است که بتوانند نتایج یک سال کارشان را نمایش دهند و خود را معرفی کنند. حتی سرمایه‌گذاران، شتابدهنده‌ها و تمام افراد فرصت بسیار خوبی در دست دارند که به اهداف یا نیازهایشان برسند. اینها مواردی است که ما بدون تحمیل هیچ هزینه‌ خاصی، بسترش را فراهم کردیم.»

هزینه چند صد دلاری ورود به نمایشگاه‌های خارجی

او ادامه داد که همه بچه‌های اکوسیستم هر جای دنیا که باشند، حاضرند برای حضور در نمایشگاه‌ها چند ده یا چندصد دلار هزینه کنند تا بتوانند از نزدیک در آن فضا باشند چون فکر می‌کنند آن نمایشگاه ارزش ویژه‌ای برایشان خواهد داشت. قنبرپور گفت: «نمایشگاه open innovation  که یک نمایشگاه‌ خارجی بود و نصف اینوتکس ما هم وسعت، شرکت‌کننده و شور و هیجان نداشت؛ روزی ۱۰۰ دلار هزینه برای ورود به نمایشگاه می‌گرفت.» او با اشاره به اینکه به عنوان برگزارکننده اینوتکس، یک بخش دولتی هستند و بودجه مخصوص خود را دارد، تاکید کرد: «ما هیچ‌وقت برای دریافت ۶۰ ۷۰ میلیون تومان، هزینه ورودی نمی‌گذاریم که بخواهیم از این طریق درآمد داشته و هزینه نمایشگاه را پوشش دهیم. افرادی که تجربه داشته باشند می‌دانند که هزینه برگزاری نمایشگاه آنهم در این وسعت، بسیار بیشتر از این صحبت‌هاست. برای مثال هزینه ساخت استیج و فضا و نور و تمام موارد مشابه آن بسیار زیاد است. یا مثلا استارتاپ‌ها با ۴۵۰هزار تومان در نمایشگاه ‌شرکت کرده‌اند ولی هزینه واقعی برای هر استارتاپ حدود ۲میلیون تومان بوده است. شاید اصلا بهتر باشد که بازدیدکنندگان فکر کنند این ۲۸ یا ۳۰ هزار تومان را برای کمک به استارتاپ‌ها و اکوسیستم هزینه کرده‌اند.»

1 نظر
  1. علیزاده می گوید

    ممنون از پیگیریتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.