مدیرعامل الوپیک: قرارداد توسکا را موقتا فسخ کنید

نایبی: دولت حمایت نکند سرنوشت چیلیوری در انتظار خیلی از استارتاپ‌هاست

پس از برگزاری جلسه‌ای که روز جمعه ۸ فروردین ۹۹ به‌منظور بررسی جزییات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد، ویدیویی از علی عسگری، رئیس صدا و سیما منتشر شد که مخالفت خود را با طرح تبلیغ رایگان کسب‌وکارهای آنلاین، اعلام کرده است.

به‌گفته او این تبلیغات باعث سو شدن آن‌ها توسط شرکت توسکا می‌شود و به‌علت قراردادی که سازمان صدا و سیما با این شرکت دارد، بدون اجازه شرکت توسکا نمی‌تواند برای کسب و کارهای دیجیتال تبلیغ کند و اینکه توسکا این سازمان را جریمه می‌کند.

مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک با تاکید بر نقش و وظیفه ملی صدا و سیما در حمایت از کسب‌وکارها گفت: «یک سازمان ملی مانند صدا و سیما باید منافع جمعی را به منافع سازمانی خود اولویت دهد. به‌خصوص در شرایط فعلی که کشور به‌خاطر ویروس کرونا نیمه‌تعطیل است و کسب‌وکارها از جمله استارتاپ‌ها بیش از پیش نیاز به حمایت دارند.» وی با اشاره به قرارداد انحصاری توسکا با این سازمان ملی که موجب محرومیت استارتاپ‌ها از تخفیف‌های بازرگانی در شرایط بحرانی شده به تجربه‌ همکاری الوپیک با شرکت ملی پست اشاره کرد و گفت: «دو سال و نیم پیش که ما برای راه‌اندازی طرح الوپست، قراردادی با شرکت ملی پست امضا کردیم، این شرکت به‌علت ملی بودن، بند انحصاری را قبول نکرد و به‌صورت شفاف اعلام کرد که شرکت‌های ملی حق فعالیت انحصاری را ندارند. این مدل درستی است که همه جا باید رعایت شود.»

به اعتقاد نایبی با وجود این قانون در کشور، سوالی که پیش می‌آید این است که چطور صدا و سیما به‌عنوان یک سازمان ملی با یک شرکت، با چنین مبلغی، قرارداد انحصاری امضا کرده است.

به‌گفته نایبی زمانی که منافع ملی در میان باشد، با یک تصمیم‌گیری درست و به‌موقع می‌توان این شرایط را تغییر داد و حتی در این موضوع خاص، قرارداد را فسخ کنند. اما سوال این جا است که آیا می‌خواهند این کار را انجام دهند یا خیر؟

به عقیده مدیرعامل الوپیک در این شرایط سخت و بیماری همه‌گیر، یکی از اقدامات دولت یا سازمان‌های دولتی در راستای حمایت و مسئولیت اجتماعی، تصویب قوانین تازه‌ است. او در این‌باره توضیح داد: «برای مثال قانونی تصویب کنند که به‌مدت ۶ ماه این قراردادها لغو شده و کسب‌وکارها خدمات خود را معرفی کنند که مردم از وجود این شرکت‌ها آگاه شوند و بدانند که می‌توانند در خانه بمانند و همزمان نیازهای خود را هم با کمک استارتاپ‌ها تامین کنند. حال بخواهد سفارش آنلاین موادغذایی باشد یا وسایل خانه.»

به‌گفته نایبی مردم باید آگاه شوند که کسب وکارهای اینترنتی قابل اعتماد هستند و مجوزهای لازم را برای ارائه خدمات به مردم دارند. مدیرعامل الوپیک تاکید کرد: «یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی در این‌باره که می‌تواند شرایط کرونا را برای مردم آسان‌تر کند، سازمانی ملی مانند صدا و سیما است.»

او با اشاره به حمایتی که در سراسر جهان از کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود، تاکید کرد که صندوق توسعه ملی باید نیاز مالی سازمانی مانند صدا و سیما را برای ۶ ماه پرداخت کند تا آن سازمان هم بتواند بدون دغدغه در این شرایط از کسب‌وکارهای اینترنتی حمایت کند نه اینکه صداوسیما انتظار این پرداختی‌ها را از استارتاپ‌ها داشته ‌باشند که در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند.

تاثیر کرونا بر  دخل‌و‌خرج الوپیک

الو پیک که یک پلتفرم حمل و نقل آنلاین است که آنگونه که نایبی می‌گوید از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور محتمل ضرر و زیان شده است. به گفته مدیرعامل این پلتفرم اوج رونق هر کسب‌وکاری یک‌ماه آخر سال است و کسب‌وکارها در ایران، دو ماه فروردین و اردیبهشت کمترین بازخورد و درآمد را تجربه می‌کنند و از درآمد ذخیره اسفند خود استفاده می‌کنند، اما به‌دلیل شرایطی که به‌وجود آمده این پلتفرم هم با کاهش تقاضا در ماه آخر سال روبه‌رو شده است. نایبی در پایان اضافه کرد: «اگر حمایتی از سوی دولت صورت نگیرد، همان طور که شرکت چیلیوری اعلام ورشکستگی کرد، کسب‌وکارهای بزرگ اینترنتی به‌علت هزینه‌های بالایی که دارند مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.»

1 نظر
  1. سعید می گوید

    صداوسیمای ملی رو اجاره دادن!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.