بی‌اینترنتی، بی‌اعتمادی و آغاز موج دوم مهاجرت

گپی کوتاه با عرفان طاهرخانی، هم‌بنیانگذار لینکپ

لینکپ (Linkap) ارایه‌دهنده راهکارهای یکپارچه اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء حوزه‌های متنوع و وسیعی را در برمی‌گیرد. در این میان تمرکز لینکپ بر ارایه راهکارهای هوشمندسازی محیطی است که در مجتمع‌های تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی استفاده می‌شوند.

این استارتاپ برای کنترل و یکپارچه‌سازی سرویس‌های موردنیاز مشتریانش،که از طریق پروتکل‌های ارتباطی و برندهای مختلف دریافت می‌کند، اپلیکشین‌ها و زیرساخت‌هایی را توسعه داده است تا کاربران بتوانند به‌صورت لحظه‌ای به دیتای تجهیزات موردنظر دسترسی داشته و آن‌ها را کنترل کنند.

یک هفته بدون اینترنت برای لینکپ و کسب‌وکارهای مشابه قطعا خسارات زیادی به همراه داشت، در همین راستا با عرفان طاهرخانی، هم‌بنیانگذار و مدیر فنی استارتاپ لینکپ گفت‌وگو کردیم تا از زیان‌های وارده و هفته‌ای که گذشت بگوید.

طاهرخانی ابتدا در رابطه با هدف‌گذاری این استارتاپ بر روی نوع خدمات ارائه شده، گفت: «لینکپ یک نرم‌افزار واحد و یکپارچه ارائه می‌دهد که کاربر می‌تواند مستقل از نوع برند یا پروتکل مورداستفاده، دیتای موردنیازش را به‌صورت تجمیع شده در اختیار داشته باشد. در واقع کنترل و اتصال تجهیزات مشتریان از طریق یک اپلیکشین واحد انجام می‌گیرد.»

تا امروز در جهت برطرف کردن فضای مسموم و دیدگاه نادرست شکل گرفته در دنیا تلاش‌های زیادی کردیم، تعاملاتی را در خارج از کشور شکل دادیم، اما بعد از اتفاقات اخیر در زمان قطع اینترنت، بی‌اعتمادی عمیق‌تر از قبل در این فضا ایجاد شد.

مدیر فنی لینکپ در ادامه در رابطه با خسارات وارده به این استارتاپ در نبود اینترنت گفت: «با شناختی که دارم، اولین مجموعه ایرانی هستیم که در حوزه اینترنت اشیا علاوه بر ارائه راهکارها در داخل کشور، موفق شده زیرساخت‌هایی ارتباطی خود را به خارج از کشور هم صادر کند.

ما به‌واسطه تعامل با برندها و مشتریان خارجی و در راستای تکمیل فرآیند یکپارچه‌سازی سرویس‌های Iot و همچنین تحقق فازهای توسعه از طریق افزودن برندها و پروتکل‌های فنی جدید نیاز به دسترسی به اینترنت پایدار داریم. با قطعی اینترنت بین‌المللی علی ‌رغم ارائه سرویس پایدار به مشتریان داخلی، یکی از مهمترین فرایندهای کسب و کار ما، ، یعنی پشتیبانی از سرویس برای مشتریان خارجی با مشکل مواجه شد.

چرا که قادر به تعامل از طریق ایمیل، اسکایپ و دیگر راه‌های ارتباطی نبودیم. اعتمادسازی نسبت به راهکارهای ارائه شده توسط شرکت‌های ایرانی در دنیا به‌واسطه تبلیغات نادرست و غیر واقعی صورت‌گرفته، به اندازه کافی سخت است، قطع اینترنت برای مدت طولانی، که قطع ارتباط با خارج از کشور را به همراه دارد، ناپایداری شرایط کشور را پر رنگ‌‍‌تر می‌کند. تا امروز در جهت برطرف کردن فضای مسموم و دیدگاه نادرست شکل گرفته در دنیا تلاش‌های زیادی کردیم، تعاملاتی را در خارج از کشور شکل دادیم، اما بعد از اتفاقات اخیر در زمان قطع اینترنت، که حتی امکان  پاسخگویی به پیام‌های مشتریان و پشتیبانی سرویس‌های ارائه شده را نداشتیم بی‌اعتمادی عمیق‌تر از قبل در این فضا ایجاد شد. با این تجربه ناموفق شاید دیگر نتوانیم مشتری را برای ارائه سرویس‌های جدیدتر پای میز مذاکره بنشانیم.»

بنیانگذار لینکپ در رابطه با خسارات وارده اضافه کرد: «اصلی‌ترین بخش خسارت، آسیب دیدن مسیر جذب مشتریان به‌ویژه برای ما و سایر کسب‌وکارهای مبتنی بر زیرساخت است. لینکپ زمان و انرژی زیادی برای بهینه‌سازی سئو سایت هزینه کرده تا همواره در دسترس مشتریانش باشد که با نبود اینترنت هزینه‌های انجام شده عملا تلف خواهد شد. بخش مهم دیگری از خسارت وارده ایجاد بی‎اعتمادی است. یکی از مهم‌ترین شتاب‌دهنده‌ها و محرک‌های فضای استارتاپی شکل گرفته، توسعه زیرساخت ارتباطی بوده است که حتی منجر به موج مهاجرت معکوس هم شد. افرادی با ورود به کشور به خلق و ایجاد کسب‌وکارهای فناوری‌محور پرداختند که علاوه بر تامین رفاه مردم، ایجاد کارآفرینی و اشتغال به همراه داشت.

بی‌اعتمادی شکل گرفته و بسته شدن مسیر رشد توسعه فردی نه تنها راه را برای مهاجرت معکوس می‌بندد راه برای موج بعدی مهاجرت به خارج از کشور باز می‌کند. لینکپ با توجه به اینکه یک کسب‌‌وکار زیرساختی است، حساسیت‌هایی نسبت به قرارگرفتن دیتا بر روی بستر اینترنت و سرورهای خارجی داشت و به همین دلیل هم از ابتدا طراحی فنی زیرساخت‌های ما به گونه ای انجام شد که در صورت ایجاد هرگونه اختلال داخلی یا خارجی  ارائه سرویس‌ به‌طور مداوم ادامه داشته باشد، علی‌رغم اینکه با قطعی اینترنت بین‌الملل کاربران ما پیوسته در حال گرفتن سرویس بودند اما کاربرهایی که قصد دریافت سرویس‌های جدید را  دارند به این سیستم‌های فناوری‌محور بی‌اعتماد می‌شوند و این بی‌اعتمادی جبران‌پذیر نیست. شاید تنها راه جبران این باشد که در بازه دراز مدت از این دست اتفاقات تکرار نشود تا اعتماد به جامعه و فضای کسب‌وکار برگردد.»

طاهرخانی تاکید کرد: «فاز توسعه‌ یک شرکت فناوری‌محور و استارتاپ به‌واسطه حرکت در لبه تکنولوژی کاملا وابسته به اینترنت است، بخشی از سوال‌ها و چالش‌های تیم‌ فنی ما از طریق تعامل و پرسش از گروه‌های خارجی برطرف می‌شود. قرار نیست دوباره چرخ را اختراع کنیم بلکه باید از ظرفیت‌ها و تجارب دنیا در جهت رشد وپیشرفت بهره ببریم. همچنین با قطع اینترنت علاوه بر اینکه فعالیت تیم فنی  مختل شد، عمق فاجعه، جایی بود که بهره‌وری و کارآیی نیروی انسانی ، به ۱۰ الی ۱۵ درصد می‌رسد.»

خواندن این مطالب را پیشنهاد می‌دهیم:
با این اینترنت، استارتاپ‌ها خواهند مرد!

ناامیدی حاکم بر اکوسیستم ترمیم‌ناپذیر است

بازگشت جو بی‌اعتمادی به اکوسیستم استارتاپی

خسارت واقعی را از دولت بپرسید نه کسب‌وکارها

سود از دست رفته، مهم‌تر از زیان وارده است

اینترنت ملی، استارتاپ‌ها را آچمز کرد

رجوع به دفترچه‌های تلفن در قرن بیست‌ویک

وعده جبران خسارت‌، یک تیتر جذاب اما توخالی!

جزئیات سرمایه‌گذاری آی‌کن بر روی ایسمینار و آسان‌اسپرت

استارتاپ‌ها، جامعه و اینترنت واقعی

وقتی همه نبودیم

مرهم با نمک روی زخم

طاهرخانی در رابطه با لایحه ارائه شده به مجلس توسط ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد دادن دسترسی اینترنتی، منحصرا به کسب‌وکارهایی با بالای ۱۰ میلیون کاربر، گفت: «کسب‌وکارهای نوپا شاید بیشتر از کسب‌وکاری با ۱۰ میلیون کاربر، به اینترنت پایدار نیاز دارند. ای کاش مسئولین یا مشاورینشان حداقل یکبار فرآیند توسعه اپلیکشین یا وب اپلیشکین را تجربه می‌کردند و عمیقا متوجه می‌شدند که شکل‌گیری و ادامه حیات یک کسب‌وکار نوپا با ۵ الی ۱۰ نیروی انسانی که به‌صورت مداوم ملزم به به‌روزرسانی،  دیباگ و افزودن فیچرهای جدید است بدون اینترنت بی معنا بنظر می‌رسد. اینترنت برای کسب‌وکار نوپا حکم اکسیژن را دارد و بدون اینترنت قطعا خواهد مرد. آیا واقعا افزودن هزینه‌هایی در قالب بیمه و مالیات و… به یک کسب‌وکار نوپای در حال توسعه، کافی نبود؟ که بی‌اینترنتی هم تحمیل شد.»

او در انتها تاکید کرد: « اگر روزی قرار شد دوباره اتفاقات این‌چنینی رخ دهد، دادن دسترسی اینترنتی به کسب‌وکارهای بالای ۱۰ میلیون که انگشت‌شمار هم هستند، به هیچ وجه  مسکن موقت و کارسازی نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.