معرفی استارتاپ‌های آب و انرژی در جست‌و‌جوی سرمایه

در ادامه سلسله نشست‌های دوشنبه‌های استارتاپی، سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن‌کراد رویدادی حضوری و آنلاین را برای جذب سرمایه در حوزه آب و انرژی برگزار کرد

در این رویداد که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد، استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه در مقابل حدود ۲۰۰ نفر سرمایه‌‌گذار که تعدادی از آن‌ها به‌صورت حضوری و برخی نیز بصورت آنلاین حضور داشتند، طرح خود را ارائه دادند.

استارتاپ‌های نئوکسی، مولکولارسیو، انرکوین، رایان، MY HSE، اکساند فعال در حوزه آب و انرژی ویژگی‌های محصول و مدل کسب و کار و نیازهای سرمایه‌گذاری خود را به سرمایه‌گذاران حاضر و وبیناری رویداد ارائه کردند.

سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، هدف این نهاد را کاهش چالش سرمایه‌گذاری در اکوسیستم دانست گفت: «نقش صندوق نوآوری کمک به سرمایه‌گذاری در این زیست بوم با همراهی صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی به عنوان عاملان صندوق است.»

ملکی‌فر، با بیان اینکه صندوق نوآوری در طرح‌های فناورانه به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری نمی‌کند و سرمایه‌گذاری آن وابسته به ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی است، اظهار کرد: «در این رویدادها به سرمایه‌گذار سوژه جذاب ارائه و به شتاب دهنده یا صاحب ایده نیز سرمایه‌گذار متقاضی معرفی می‌شود. ما در این رویداد علاوه بر معرفی ایده‌های فناورانه برای سرمایه‌گذاری، به شتابدهنده و سرمایه‌گذار نیز کمک می‌کنیم و به عنوان همراه و مکمل در کنار بخش خصوصی حضور داریم.»

تامین ۴برابری سرمایه توسط صندوق نوآوری

در ادامه این رویداد، علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، حوزه آب و انرژی از حوزه‌های اولویت‌دار این صندوق خواند و گفت: «مشکل اصلی اکوسیستم، پول و تامین مالی نیست. زیرا صندوق نوآوری در صورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی آمادگی برای حمایت حداکثری دارد. در صورتی که بخش خصوصی و عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های فناورانه یک واحد سرمایه‌گذاری کنند، صندوق نوآوری تا چهار برابر سرمایه مورد نیاز را به طرح اختصاص می‌دهد و در صورتی که شتاب‌دهنده‌ها بتوانند ۲۰ درصد سرمایه مورد نیاز طرح‌ها را جذب کنند ما بقیه راه را همراه آنها خواهیم بود.»

بیشتر بخوانید: گزارش سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن کراد از عملکردش در سال ۹۸

 در ادامه این رویداد مدیران و بنیانگذاران ۶ استارتاپ حوزه آب و انرژی به معرفی کسب و کار خود به سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها پرداختند:

 

نئوکسی: استارتاپ «نئوکسی» از شتاب‌دهنده «آبان» در زمینه گندزدایی از آب به شکل شیمیایی و پکیج تولید سیپوکلریت سدیم، فعالیت می‌کند.

این محصول امکان تصفیه آب برای آشامیدن و استفاده در برخی صنایع مانند پتروشیمی را فراهم می‌کند.

سرمایه مورد نیاز این طرح یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای یک سال و ارائه سهام ۲۰ درصدی شرکت است که این هزینه صرف توسعه دانش فنی محصول، نیروی انسانی و بازاریابی خواهد شد.

مولکولارسیو: استارتاپ مولکولارسیو در حوزه تولید جاذب و کاتالیست فعالیت می‌کند و محصول این استارتاپ برای حذف رطوبت و جداسازی ترکیبات از گاز در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان و کشاورزی قابل استفاده است.

میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز خود را ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کردند.

به گفته بنیان‌گذار این استارتاپ ارزش سالانه این محصول در تجارت جهانی ۱۶ میلیارد دلار و سهم ایران از این بازار ۷۰۰ میلیون دلار است که شرکت‌های داخلی تنها ۱۰درصد از بازار داخل را در اختیار دارند و باقی وارداتی است.

تقاضای بازار این محصول ۳۰ هزار تن در سال است و این استارتاپ در نظر دارد به تولید سالانه ۵۰۰ کیلو برسد که درآمد روزانه آن ۴۷۵ میلیون ریال خواهد بود.

رایان: این استارتاپ گجت‌های خانه هوشمند تولید می‌کند که شامل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، سنسور نشت آب، شیر برقی، کلید و پریز و کنتور هوشمند از طریق BMS سیستم مدیریت ساختمان است.

بازار هدف این محصول ۱۰۰ میلیون دلار است و این استارتاپ در نظر دارد حداقل ۴ درصد سهم بازار را در اختیار بگیرد که برای این امر نیاز به فروش ۲۵ گجت هوشمند است.

نیاز سرمایه‌گذاری این استارتاپ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است و مهمترین مشتریان این حوزه شرکت‌ها، گروه‌ها و افراد فعال در حوزه خدمات خانه هوشمند، پیمانکاران برق ساختمان و انبوه‌سازان ساختمان هستند.

اکساند: استارتاپ اکساند از شتاب‌دهنده آبان نیز محصول خود برای مدیریت شیرابه‌های زباله‌های شهری و پساب صنعتی را به سرمایه‌گذاران معرفی کرد. این محصول باعث کاهش فاکتورهایی مانند BOD, COD, TSS در طیف کاملی از روش‌های مختلف از آب می‌شود. حجم بازار پیش بینی شده این استارتاپ ۲۵ درصد تا سال ۱۴۰۴ است. سرمایه مورد تقاضای این استارتاپ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای یکسال و سهام ۲۰ درصدی شرکت است که در توسعه دانش فنی محصول، نیروی انسانی و بازاریابی هزینه خواهد شد.

MY HSE: استارتاپ بعدی استارتاپ  «MY HSE» بود که محصولی تحت عنوان کووید ۱۹ تولید کرده است. این سامانه ابزاری برای تجمیع ریسک‌های جزئی جهت تامین ریسک کلی سازمان است. این محصول دارای مجوز از ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و با تخمین میزان ریسک به مدیران گزارش ارائه می‌کند. همچنین در شناسایی ریسک‌ها به کارکنان مشاوره می‌دهد و در نهایت از طریق آن می‌توان گواهی عملکرد صادر کرد. این پلتفرم که برای شاغلان کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر طراحی شده، برای مدیریت ریسک ۳۰۰ هزار کاربر هدفگذاری شده است. هزینه این پلتفرم برای فروش به ۳۰۰ هزار کاربر ۵ میلیارد تومان برآورد شده و بازگشت سرمایه آن ۲۵ میلیارد تومان خواهد بود. این استارتاپ برای توسعه کار خود تقاضای سرمایه گذاری ۴ میلیارد تومانی و فروش ۳۵ درصد از سهام خود را ارائه کرده است.

انرکوین:  ایده استارتاپ «انرکوین  Enercoin» برای کاهش مصرف انرژی با راهکار اجرای سیاست تشویقی است. از طریق این سامانه، کاربر در صورت مصرف کمتر انرژی دارای یک اعتبار دیجیتال در کیف پول دیجیتال خود خواهد شد. این اعتبار دیجیتال قابلیت نقد شوندگی و تبدیل شدن به دریافت خدمات در اکوسیستم را داراست. میزان مصرف بر اساس رفتار مصرف کنندگان تخمین زده می‌شود و کاهش ۱۰ درصدی آن معادل ۲.۵ میلیارد دلار خلق ارزش برای دولت می‌شود. ارزش این استارتاپ ۱۱ میلیارد تومان تخمین زده شده که نیازمند جذب سرمایه ۴ میلیارد تومانی است. ۳۰ درصد سهام این استارتاپ نیز قابل عرضه است. این میزان سرمایه‌گذاری در طول ۱۸ ماه بازگشت خواهد داشت. در اصل این پلتفرم واسط بین دولت و مصرف کننده نهایی قرار می‌گیرد و از تراکنش‌ها درآمدزایی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.