هفت‌شهر در شهر بادگیرها

در ادامه سلسله برنامه‌های هفت‌شهر این‌بار یزدی‌ها میزبان شدند

یزد به عنوان پنجمین شهر، روز ۲۸ آبان ۹۸ میزبان هفت‌شهر رویداد استانی جشنواره وب و موبایل ایران بود. بنیان‌گذاران این جشنواره با شعار ایران فقط تهران نیست تا به الان در ۵ شهر اصفهان، مشهد، رشت، قزوین این رویداد را برگزار کردند. هدف از برگزاری این رویداد کمک به رشد اکوسیستم استارتاپی شهرهای ایران عنوان شده است.

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای آنلاین در ابتدای این رویداد با اشاره به فضای ناامیدی حاکم بر اکوسیستم استارتاپی ایران گفت: «قطعی اینترنت به کسب‌وکارهای بزرگ ضربه وارد کرد اما باعث ازبین رفتن استارتاپ‌های شهرهای کوچک شده. این درست است که تحریم‌ها برای استارتاپ‌ها یک مانع به حساب می‌آید اما سیاست‌های غلط و تصمیمات غیر کارشناسی به مراتب از تحریم‌ها و فشارهای خارجی سنگین‌تر است. با اینکه مدتی است اینترنت وصل شده، اما پیامدهای منفی آن همچنان ادامه دارد. مهم‌تر از این، فضای ناامیدی است که بر این اکوسیستم حاکم شده است و مانع از حرکت افراد این حوزه می‌شود.»

همچنین او با اشاره به اینکه دولت باید حامی استارتاپ‌ها باشد نه اینکه سنگی جلوی آن‌ها بیاندازد اضافه کرد: «مدتی است که سرمایه‌گذاران در ایران بسیار محافظه‌‌کار شدند و همه سعی ما بر این بوده است که این مشکل را تا حدی حل کنیم. اما با توجه به اتفاقات اخیر سرمایه‌گذاران دیگر جرات نمی‌کنند که وارد این اکوسیستم شوند.»

او در ادامه افزود: «به تازگی در رویدادی به رییس فناوری اطلاعات تندیسی اهدا شد که حداقل انتظاری که می‌رفت این بود آقای ناظمی این تندیس را قبول نمی‌کردند. این تندیس حق افرادی است که در شهرهای مختلف با مشقت بسیار کسب‌وکار خود را سرپا نگه‌داشتند.»

الفت‌نسب درباره چالش‌هایی که رمز‌پویا می‌تواند برای کسب‌وکارهای آنلاین داشته باشد نیز صحبت کرد. او معتقد است هنوز زیرساخت‌های لازم در ایران برای اینکار فراهم نشده است. او در ادامه اضافه کرد: «رویکرد بانک مرکزی مبنی بر اینکه برای گرفتن رمز پویا هر بانک یک اپلیکیشن باید نصب کرد، یک عمل ناشیانه است که باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم خواهد شد. بانک مرکزی باید یک نرم‌افزار واحد برای اینکار در نظر بگیرد. همچنین در حال حاضر تقریبا ۲۰ درصد مردم برای گرفتن رمز پویا اقدام کرده‌اند. با رایزنی‌هایی که با بانک مرکزی صورت گرفت، راه‌اندازی این سیستم به مدت یک هفته به تعویق افتاد.»

در ادامه این رویداد محمد علی طالبی، استاندار شهر یزد با تاکید بر این موضوع که رویداد هفت‌شهر کمک بزرگی به اکوسیستم شهرهای مختلف خواهد کرد اعلام کرد: «یزد سومین شهر بعد از تهران و البرز و یکی از شهرهای مهاجرپذیر به شمار می‌آید. ما در یزد برای تامین نیروی کار ساده مشکلی نداریم. همچنین باورمان بر این است که با یک برنامه‌ریزی درست و کمک از جوان‌های خلاق می‌توانیم از تحریم‌ها نیز گذر کنیم.»

میلاد احرام‌پوش، هم‌بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران گزارشی از برگزاری امساله این رویداد و در زمینه رشد تجارت الکترونیک ایران بین سال‌های ۹۴ تا ۹۷ ارائه داد.

طبق این گزارش بیش از ۲۱۰۰ وب‌سایت و اپلیکیشن در دوازدهمین جشنواره وب‌و موبایل ایران ثبت‌نام کردند. در این بازه زمانی سه ساله دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت، ۴۹ درصد رشد و استفاده از تلفن‌ همراه هوشمند نیز در همین بازه با رشد ۷۰ درصدی همراه بود.همچنین ۳۸ درصد مردم به اینترنت وابستگی دارند و ۲۹ درصد از جامعه ایران قادر به ادامه زندگی بدون موبایل نیستند.

پنلی با عنوان انتقال تجربه با حضور علیرضا صادقیان، بنیان‌گذار هولدینگ نوین ایرانیان برگزار شد.

در این پنل صادقیان با اشاره بر ادغام استارتاپ‌هایی مانند نت برگ با تخفیفان گفت: «آن‌ها در قالب یک تیم جدید و حرفه‌ایی فعالیت خود را ادامه خواهند داد.» او در ادامه به ادغام و چیلیوری با ریحون نیز  اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل هولدینگ نوین ایرانیان این ادغام یک رویکرد جسورانه در برابر رقابت با بازیگر اصلی حوزه فروش آنلاین غذا، اسنپ‌فود است.

در این رویداد نیز رحمانی وکیل و مشاور حقوقی گروه اسنپ نیز حضور داشت. او با رد ادعای چیلیوری مبنی بر انحصارگری اسنپ‌فود گفت: «نتیجه‌ایی که در دادگاه شورای رقابت گرفته شد جای بحث دارد. ما به هیچ عنوان این ادعا را قبول نداریم و ادعای خود را در جلسه تجدیدنظر مطرح خواهیم کرد.» این در صورتی است که صادقیان معتقد است که برگزاری دادگاه تجدیدنظر تاثیری بر رای صادر شده ندارد.

در این رویداد هم مانند رویدادهایی که در شهرهای اصفهان، مشهد، رشت، قزوین برگزار شد، پنلی با عنوان بررسی مشکلات اکوسیستم استارتاپی ایران نیز با حضور رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای آنلاین،  اکرم فداکار، معاون مدیریت و توسعه منابع استانداری یزد، ابوالفضل ساجدی، هم‌بنیان‌گذار پذیرش ۲۴ و شهاب شهوازیان، بنیان‌گذار چونک و با مدیریت محمد مهدی دمیرچی، خبرنگار وبنا اجرا شد.

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که در این پنل مورد بررسی قرار گرفت کمبود نیروی انسانی است. این موضوع در همه شهرها نیز عنوان شده است بنابراین می‌تواند به عنوان یک معضل جدی در اکوسیستم استارتاپی ایران نیز مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

طبق برنامه همیشگی رویداد هفت‌شهر، در پایان این رویداد به سه استارتاپ برتر شهر یزد جوایزی اهدا شد. در این رویداد نیز به استارتاپ‌های پذیرش ۲۴، چونک و اکوبار تقدیر کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.