همراه‌مکانیک، خریدوفروش را هم به کارشناسی خودرو اضافه کرده است

سجاد باقری، مدیرعامل همراه مکانیک از جزئیات راند سوم جذب سرمایه این استارتاپ و رقابت با شیپور و دیوار می‌گوید:

شرکت سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ روی استارتاپ همراه مکانیک سرمایه‌گذاری کرد. این خبر در حالی منتشر شد که محمد احمدی، مدیرعامل اسمارت‌آپ اعلام کرد با این سرمایه‌گذاری، اسمارت‌آپ ضمن اینکه بزرگترین رقم سرمایه‌گذاری خود را ثبت کرد، برای اولین بار به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های میداستیج و حوزه خودرو نیز ورود کرده است. همراه مکانیک استارتاپی است که در سال ۹۲، فعالیت خود را بر پایه کارشناسی خودرو در محل راه‌اندازی شد و با گذشت زمان، خدمات دیگری هم به آن اضافه شد.

در همین رابطه با سجاد باقری، مدیرعامل همراه مکانیک گفت‌وگویی داشتیم تا او از جزئیات بیشتر این سرمایه‌گذاری و تجربیات سه راند جذب سرمایه این استارتاپ بگوید. باقری در گفت‌وگو با خبرنگار آی‌چیزها می‌گوید: «همراه مکانیک تا امروز بیش از ۵۰ هزار سرویس کارشناسی از انواع برندهای موجود در کشور ارائه داده است و بزرگترین نمایشگاه آنلاین خودروهای کارشناسی شده را دارد. ما دو راند اول جذب سرمایه را با صندوق توسعه تکنولوژی ایران پیش رفتیم و خوشحالیم که دو سرمایه‌گذار حرفه‌ای در کنار خود داریم؛ این شرکا برای رشد ما لازم هستند.»

ورود همراه مکانیک به شهرهای جدید

مدیرعامل همراه مکانیک با اشاره به اینکه این مجموعه حدود ۱۲۰ نفر پرسنل تمام وقت دارد و در ۶ شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کرج و تبریز فعال است، در رابطه با اینکه سرمایه جذب شده صرف چه اقداماتی خواهد شد، توضیح می‌دهد: «کسب‌وکار همراه مکانیک جریان درآمدی مثبتی دارد و ما نمی‌خواهیم با سرمایه‌ای که جذب شده، هزینه‌های جاری همراه مکانیک را پوشش دهیم. این مبلغ، صرف توسعه و گسترش فضای کسب‌وکار همراه مکانیک خواهد شد. برنامه ما این است که در شهرهای بیشتری فعالیتمان را شروع کنیم و بتوانیم نمایشگاه آنلاین خود را هم بزرگتر کنیم.»

به گزارش «آی‌چیزها» باقری به این صورت ادامه داد که اهداف بعدی، شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر هستند و تا پایان سال ۱۰ شهر دیگر را پوشش خواهند داد. به گفته او، اهواز و قم کاندیدهای بعدی همراه مکانیک برای شروع فعالیت هستند.

باقری می‌گوید: «مورد دیگری هم که وجود دارد، قراردادی است که همراه مکانیک با شیپور بسته و به موجب آن، همراه مکانیک باید سرویس کارشناسی خودروهایی که از طریق شیپور درخواست می‌دهند را انجام دهد که این یک ظرفیت بزرگی است و تا پایان سال اگر بتوانیم به همین مواردی که ذکر کردم دست پیدا کنیم، از نظر کسب‌وکاری اهداف بزرگی را زده‌ایم.»

او یکی دیگر از اهداف این استارتاپ را ایجاد بیش از ۲۵۰ موقعیت شغلی مستقیم در همراه مکانیک تا پایان سال عنوان می‌کند.

رقابت همراه مکانیک با دیوار و شیپور

او با اشاره به اینکه همراه مکانیک دوران کودکی خود را گذرانده و الان در مرحله رشد و بلوغ خود است، می‌گوید: «ما در بحث نمایشگاه، خدمت جدیدی ارائه کردیم، به این صورت که به متقاضیان پیشنهاد می‌کنیم ماشین آن‌ها را بفروشیم، که خوشبختانه این سرویس با استقبال خوبی هم از سوی کاربران ما روبرو شده است.»

مدیرعامل این استارتاپ با اشاره به اینکه رقبای دیگری هم در این حوزه حضور دارند، از مزیت رقابتی و دلیل موفقیتشان صحبت کرد و گفت: «ما مسیر خود را پیدا کرده و به آن ادامه می‌دهیم. در این راه رقبایی هم وجود دارند که همیشه آنها را قدرتمند می‌بینیم ولی ما به تیم همراه مکانیک که ۱۲۰ نفر نیروی متخصص این حوزه هستند اعتماد داریم و مطمئن هستیم که هر کسب‌وکاری که بخواهد به ما برسد اول باید بتواند ۱۲۰ نفر متخصص آموزش دهد یا دور هم جمع کند که کار آسانی نخواهد بود. در این راه قطعا پول می‌تواند تا حدی این فاصله را جبران کند، ولی بزرگترین مانع رقبای ما در این مسیر تیم متخصص ما است.»

چند تجربه از سه راند جذب سرمایه

او در پایان درباره تجربیاتی که در سه راند جذب سرمایه خود کسب کرده گفت: «در حالت کلی فرایند جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها، اصلا آسان نیست و اکثرا این موضوع یکی از درددل‌های همه آنهاست. ولی در همین زمینه من یک خاطره‌ای دارم که فکر می‌کنم اشاره کردن به آن خوب باشد. اردیبهشت سال ۹۷ ما با یکی از وی‌سی‌ها مذاکرات را تمام کرده بودیم و در تمام موارد به نتیجه رسیده بودیم که همان موقع، آقای ترامپ از برجام خارج شد و تلاطمات اقتصادی ایران شروع شد. دقیقا یک هفته بعد از این اتفاق، وی‌سی به ما گفت که من از انجام این سرمایه‌گذاری منصرف شدم.»

باقری ادامه می‌دهد: «این دقیقا در حالی بود که ما برای انجام کمپین‌ها، جذب نیرو و … حساب کرده بودیم که برای مثال ۵میلیارد تومان پول به مجموعه ما تزریق می‌شود و مقدمات آن را انجام داده بودیم اما یکباره کل فرایند کنسل شد. ما تا یک هفته فقط در شوک بودیم، ولی بعد از آن توانستیم با تمرکز روی کار و بدون جذب سرمایه به کار ادامه دهیم و به بهبود سایت و خدمات‌مان بپردزایم و اتفاقا رشد بسیار خوبی را هم تجربه کردیم. ما در سال ۹۷ توانستیم درآمدمان را ۵ برابر کنیم، اتفاقی که برای بسیاری از کسب‌وکارها محال بود.»

مدیرعامل همراه مکانیک تاکید می‌کند: «من نقش وی‌سی و سرمایه‌گذارها را رد نمی‌کنم، ولی در شرایط فعلی جامعه ما که سرمایه‌گذاران شک و تردید زیادی دارند و به اصطلاح ناز می‌کنند، توصیه من به کارآفرینان این است که به توانایی‌های داخلی مجموعه و کسب‌وکارشان نگاه کنند. اگر در خودت یا کسب‌وکارت نمی‌بینی که بتواند از زمین بلند شود، نباید از هیچ سرمایه‌گذاری انتظار داشته باشی که این کار را برایت انجام دهد. اگر هم در خودت می‌بینی، تلاش کن و این دقیقا اتفاقی بود که برای ما افتاد.»

او در پایان صحبت‌هایش تاکید می‌کند: «قطعا هیچ فردی نیست که بگوید من از جذب سرمایه بدم می‌آید ولی با دانشی که من امروز دارم، می‌گویم که نباید خیلی برای جذب سرمایه عجله داشت، گاهی حتی ممکن است برای کسب‌وکاری که به خود و رشدش اعتماد دارد، گرفتن وام برای یک کسب‌وکار بهتر از دادن سهام باشد. البته در مسیر جذب سرمایه، نکته‌‌ای که وجود دارد این است که قطعا شریک یا سرمایه‌گذار اهمیت خیلی زیادی دارد و ما توانستیم دو سرمایه‌گذار کنارمان داشته باشیم که در تصمیم‌گیری‌ها به ما کمک می‌کنند و به این صورت نیست که بگویند این مقدار پول را بگیر و هفته آینده نتیجه را برایم بیاور. ولی خوب متاسفانه فضا به صورتی است که افرادی با نام وی‌سی حضور دارند و فعالیت می‌کنند ولی هیچ دانشی از سرمایه‌گذاری آنهم از نوع خطرپذیر ندارند.»

1 نظر
  1. karim می گوید

    احسنت به این استارتاپ که به راند سوم رسید. قطعا شیپور و دیوار رو پشت سر میذاره. تخصصی کار کردن این مزایارو هم داره. این ها متخصص اند در کار خودشون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.