بخت آزمایی پروفایل با وبینار
گپی کوتاه با سعید بیدرنگ، بنیانگذار پروفایل
سعید بیدرنگ، بنیانگذار 36 ساله شبکه اجتماعی پروفایل است. این کارآفرین مشهدی از دوران راهنمایی برنامهنویسی را شروع کرده و از 18سالگی بصورت حرفهای در این حوزه مشغول به فعالیت بوده است و تجارب بین المللی زیادی در حوزه فناوری اطلاعات در کارنامه خود دارد.
پروفایل را معرفی کنید؟
پروفایل یک شبکه اجتماعی ویژه متخصصان است. در این پلتفرم بستری فراهم کردهایم که متخصصان ایرانی از سراسر جهان بتوانند به معرفی خود و کسب و کارشان بپردازند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با استفاده از امکانات ارائه شده فرصت گفتوگو، انتقال تجربه و در نهایت همافزایی ایجاد شود.
این استارتاپ چه خدماتی ارائه میکند؟
پروفایل در حال حاضر در سه محور خدمات ارائه میکند؛ پروفایل افراد و شرکتها که فضای معرفی جامع و ایجاد رزومه تخصصی را مهیا میکند. شبکهسازی که در این بستر کاربران امکان برقراری ارتباط با سایر متخصصان و گروههای تخصی را بهدست میآورند. تولیدمحتوا که کاربران را قادر میکند مطالب موردنظر خود را در دسته بندیهای مختلف در صفحه شخصی خود یا سایر گروههای تخصصی ارسال کنند و سایرین قادرند مطالب موردعلاقه خود را یافته و نظراتشان را در زیر هر یک از مطالب ارسالشده درج کنند.
چه سالی این پلتفرم را راهاندازی کردید؟
مجموعه ما از سال 2009 مشغول ارائه خدمات به شرکتهای بینالمللی بود و در این مدت پروژههای بزرگی در حوزه MENA اجرا کردیم، اما سال 95 بود که نشانههای یک رویای قدیمی و شاید افسانه شخصیام برایم زنده شد و تصمیم گرفتم با تیمی که ساخته بودم، پروفایل را راهاندازی کنم. مرداد ماه 95 اولین نسخه پروفایل یا بهاصطلاح MVP را راهاندازی کردیم. این سرویس کارت ویزیت آنلاین بود که به کاربران این امکان را میداد آدرس اینترنتی داشته باشند و درکنار معرفی کوتاه خودشان سایر شبکههای اجتماعیشان را هم از این طریق معرفی کنند.
در مسیر راهاندازی استارتاپ خود با چه چالشهایی مواجه شدید؟
در مسیر توسعه پروفایل عمده مشکلات به بحث نیروی انسانی برمیگشت و البته پیچیدگیهای فنی محصول شبکه اجتماعی. با توجه به اینکه برای حفظ تمرکز خود از پروژههای بینالمللی صرفنظر کردیم، مشکلات مالی و مدیریت هزینهها هم اضافه شد، اما به لطف خدا هیچ یک از این مشکلات درنهایت تا به امروز نتوانستند ما را از پا دربیاورند و بدون جذب سرمایه در این نزدیک به چهار سال توانستیم به بهترین شرایطمان برسیم.
راه اندازی پروفایل را با چند نفر شروع کردید؟
زمانی که از سازمان پروژهمحور خارج شدیم و این استارتاپ را راهاندازی کردیم 10 نفر بودیم، اما در مسیر توسعه محصول و تغییر جنس کار، افرادی از ما جدا شدند. تا بهار 97 که سه نفر از اعضای کلیدی توسعه محصول پروفایل بهخاطر خستگی از نرسیدن به نتیجه استعفا دادند و از آن تیم 10 نفره، من ماندم و دو نفر از همکارانم که چیزی از کدهای پروفایل نمیدانستند. دو راه بیشتر پیش پایمان نبود؛ یا باید شکست را میپذیرفتیم یا ادامه میدادیم و دوباره میساختیم. تصمیم به ادامه گرفتیم، اما جمعکردن یک تیم با مهارتهای موردنیاز ما در مشهد سخت بود، بنابراین تصمیم گرفتیم اینبار در تهران شروع به ساختن تیممان کنیم، اما خیلی زود با وجود قولهایی که داده بودند، متوجه شدیم که مشکلات کمتر که نمیشود هیچ، مضاعف هم خواهند شد.
دوباره به مشهد بازگشتید؟
بله، درواقع اعتبار و ریشه کسبوکار و برند پروفایل در مشهد بود و دفتر مجهز و بهروزی داشتیم که آماده حضور یک تیم برنده بود. در این چالش به نتیجه رسیدم تیمی که از قبل داشتیم را هم خودم توانسته بودم با فرصتدادن به افرادی که پتانسیل آن را داشتند بسازم، پس به مشهد برگشتیم و طی نزدیک به دو سال گذشته مجدد یارهایمان را پیدا کردیم و تیمی ساختیم که به آن افتخار میکنم.
در حال حاضر تیم جدید پروفایل چند نفر هستند؟
امروز 15 نفر هستیم. البته این افراد درواقع چکیده مصاحبه با بیش از 500 نفر و همکاری و آموزش بیش از 35 نفر در طول این مدت هستند.
آیا سرمایه جذب کردید؟
تا به امروز سرمایهای جذب نکردهایم. قصد داشتیم در سال جدید پذیرای سرمایهگذارانی که ماموریت و چشمانداز مشترکی با ما داشتند باشیم با ورود کرونا به کشور برای مذاکرات جذب سرمایه دست نگهداشتیم و تصمیم گرفتیم با افزودن قابلیتهای جدید به پروفایل کسب درآمد داشته باشیم و به صورت بوت استرپ ادامه بدیم.
در شرایط کرونا چه تغییری در عملکرد پروفایل پیش آمد؟
مانند اکثر کسب و کارها عمده چالشهای ما نیز پایین آمدن سطح بهرهوری تیم در زمان دورکاری بود که البته به مرور زمان با ایجاد تغییراتی در روندهایمان توانستیم به شرایط مطلوب بازگردیم. از سوی با توجه به شرایط قصد ورود به حوزه وبینار داریم.
با توجه به اینکه حوزه وبینار بازیگران خود را دارد، آیا با ورود به این حوزه ریسک نمیکنید؟
حوزه وبینار بازار بزرگی دارد، همان طور که میدانید زوم به عنوان یک پلتفرم برگزاری وبینار جهانی توانسته سهم بزرگی را از آن خود کند. در بازار ایران این حوزه بازیگر اصلی ندارد و بازار هنوز بکر است. در پروفایل خدمات برگزاری وبینار به صورت مستقل از فعالیت شبکههای اجتماعی انجاام میشود. به این شکل که افراد میتوانند پنلها و گفتوگوهای آنلاین را بر بستر وبینار پروفایل اجرا کنند. همچنین شرکتها هم میتوانند برای برگزاری ویدیو کنفرانسها از این پلتفرم استفاده کنند.
آیا نسخه جدیدی به سرویس پروفایل اضافه شده است؟
در طول حدود دو سال گذشته که خبری از پروفایل نبود ما مشغول آمادهکردن نسخه جدیدی بودیم که به تازگی رونمایی شد. درواقع در نسخه جدید از برندینگ و دیزاین گرفته تا تکنولوژیهای استفادهشده در آن تحول بزرگی رخ داده. پروفایل امروز بسیار توسعهپذیر شده و دیگر نگرانی حضور تعداد زیاد کاربران همزمان را نداریم و با توجه به ساختار طراحی بهروز این سرویس، سرعت بیشتری در اضافه کردن امکانات جدید را پیدا کردهایم که بهمرور به این سرویس اضافه خواهند شد.
زمان قطعی اینترنت دچار چه مشکلاتی شدید؟
با توجه به اینکه سرورهای پروفایل در دیتاسنتر یکی از شرکتهای داخلی قرار داشتند، پروفایل فعال ماند، اما در آن روزها عمده تمرکز ما روی آمادهسازی محصول جدیدمان بود و عملاً یک هفته تمامی روندهای تیم برنامهنویسیمان دچار اختلال و هزینه زیادی به سازمان تحمیل شد و از تمامی برنامههایمان عقب ماندیم.
پروفایل در بازار رقیبی دارد؟
در کل هر شبکه اجتماعی که در آن محتوای تخصصی ارائه میشود، رقبای ما بهشمار میآیند، از تلگرام، لینکدین گرفته تا اینستاگرام و سایر سرویسهای از این جنس. ما باید ببینیم افراد نیازهای ارتباطی خودشان را چگونه برطرف میکنند. اما وجود این رقبا اتفاق خوبی است. پروفایل بهدنبال این است که بهصورت متمرکز نیازهای کاربران خود را برطرف کند. تمام تلاش خود را کردهایم به کاربران این اطمینان را دهیم که یک سرویس ایرانی میتواند پشتوانهای باشد که نیازهای گفتوگوی تخصصی و سلف برندینگ و تمام امکاناتی که برای ارتباطات تخصصی نیاز است را برطرف کند.
شما برای افرادی که میخواهند عضو پروفایل شوند، فیلتر خاصی دارید؟
خیر. قرار نیست ما افراد را گلچین کنیم، پروفایل پلتفرمی است که بستری آماده میکند که افراد ثبتنام و رزومه خود را در آن بارگذاری کنند. البته در آینده ابزار جدیدی به این پلتفرم اضافه خواهد شد که اعتبار رزومهها موردسنجش قرار خواهد گرفت.
کاربران این امکان را دارند در گروههایی که در پروفایل قرار دارد، براساس علاقه خود مطالب مرتبط را دنبال کنند. بهعنوان مثال، اگر فردی به حوزه آیتی علاقهمند باشد، میتواند مطالب موردعلاقه خود را پیگیری کند، بنابراین با مطالعه مطالب ارزشمندی که در آن حوزه تولید میشود، با افراد مختلفی که در آن حوزه فعالیت میکنند، آشنا میشود و میتواند با آنها ارتباط بگیرد. همچنین گروههایی که در آن، گفتمان انجام میشود را شناسایی کند، بنابراین میتواند این ارتباطات را گسترش دهد.
استارتاپهایی که در شهرهای دیگر بهجز تهران فعالیت میکنند، با چه چالشهایی مواجه هستند؟
شاید مشکل بزرگ استارتاپهای شهرستانی موضوع ارتباطات و دوربودن از پایتخت باشه که ما برای رفع این چالش، به تازگی یک دفتر با ماموریت توسعه کسبوکار در تهران راه اندازی کردیم. بهرحال باید بپذیریم که اغلب شرکتهای بزرگ، سازمانها و متخصصین تاثیرگذار در تهران هستند.
با توجه به اتفاقاتی که پیش آمد در سال ۹۸، سال ۹۹ را چگونه ارزیابی میکنید و چه توصیه به استارتاپها دارید؟
متاسفانه همگی تلخیها، سختیها و چالشهای زیادی رو در این سالها تجربه کردیم. اما یک مثل قدیمی هست «چیزی که تو را نکشد، قویترت میکند» و به نظرم با توجه به شرایط امروز باید اولویت اول هم ما این باشد که کسب و کارمان را زنده نگه داریم و همزمان با درس گرفتن از تجربهها خودمون رو با شرایط تازه جهان انطباق بدیم.
چشمانداز شما برای سال 99 چیست؟
سال 99 سخت شروع شد، اما در عین حال با توجه به اهمیت مضاعفی که اینترنت در شرایط عبور از کرونا پیدا کرد و تغییر ناگزیر نیازهای کاربران به نظرم دریچههای تازهای برای فعالین فضای مجازی باز شده که امیدواریم ما نیز بتوانیم با شناسایی و درک به موقع این الگوهای جدید سهم بیشتری در ارائه خدمات به متخصصین ایرانی سرتاسر جهان داشته باشیم و تا پایان سال به سهمی بیشتر از کاربران فعال ایرانی نسبت به لینکدین برسیم.
نظر شما در مورد ادغام چیست، آیا به این موضوع فکر کردهاید؟
شبکههای اجتماعی درواقع سرویس مادر به حساب میآیند، و درصورت همراهی سرمایهگذار مناسب، حتماً در پروفایل نیز فرصت زیادی برای ادغام و اکتساب سرویسهای دیگر وجود خواهد داشت. البته شرط اصلی این مسیر همراهی متخصصان با این شبکه اجتماعی است.
حرف پایانی.
کشور ما فرصتها و پتانسیلهای بیمانندی دارد که با باور و استفاده از ظرفیت فضای مجازی میتوانند به فعل تبدیل شده و محرک رشد و جهشی تاریخی شوند. ساخته شدن ایران بهدست متخصصانی که دل در گرو کشورشان دارند محقق خواهد شد و امیدوارم پروفایل نیز با ایجاد بستری برای ارتباط و تعامل این متخصصین سهمی در این اتفاق داشته باشد.
ممنون از مطالبتون ولی من کلا چشمم به اون آقایی بود که توی عکس آخره :)))))
😐
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?