تحویل هوایی کالا؛ آیا یک انقلاب در راه است؟

 جهانی‌شدن سیستم‌های نقل‌وانتقال پهپادی در انتظار یک مجوز

اگر شرکت یو.پی.اس بتواند مسیر خود را به‌صورت کامل طی کند، بیش از پیش معروف خواهد شد. این شرکت با عرضه ون‌های قهوه‌ای به بازار، توانست به موفقیت‌های بزرگی دست یابد و در صورتی که وارد حوزه نقل‌وانتقال پهپاد شود، تمامی افکار را به سمت خود معطوف خواهد کرد و به شهرتی بی‌سابقه در زمینه وسایل نقلیه دست خواهد یافت.

این غول فعال در حوزه تحویل کالا، اولین نهاد تجاری به‌حساب می‌آید که مجوزهای لازم را از اداره هواپیمایی فدرال آمریکا گرفته است و می‎‌خواهد از پهپادهای تحویل کالای خودران نیز استفاده کند. این شرکت قصد دارد  محدودیت‌های ناشی از آزمایش‌های هوایی را که تاکنون بر کارهای او سایه افکنده است، خنثی کند تا بتواند پهپادهای خود را به‌صورت کاملا تجاری در زمینه تحویل و توزیع کالا مورد استفاده قرار دهد.

آزمایش‌هایی که یو.پی.اس تاکنون انجام داده است، شامل استفاده‌ از پهپادهای مولتی روتور برای انتقال خون و دیگر نمونه‌های پزشکی به مراکز آزمایشگاهی و بیمارستان‌ها در ایالت کارولینای شمالی می‌شود. در صورتی که این شرکت بخواهد پهپادهای خود را در مناطق پرجمعیت، هنگام شب و فراتر از خط دید ناظر پرواز، به آسمان بفرستد و آزمایش کند، یکسری معافیت برای آن در نظر گرفته شده است و می‌تواند در محدوده معافیت‌های اداره هواپیمایی فدرال (FAA) پرواز کند.

یو.پی.اس به‌عنوان یک حامل و اپراتور هوایی باید مانند شرکت‌های هواپیمایی به استانداردهای ایمنی پایبند باشد و در برابر حفاظت از جان افراد تعهد دهد

به‌تازگی شرکت یو.پی.اس اعلام کرد که برای اخذ یک مجوز کاملاً خاص و ویژه اقدام کرده است. این شرکت درخواست کرده  پهپادهای درآمدزای خود را بدون هیچ‌گونه محدودیت در فضای شهری و در مکان‌های لازم، تست و آزمایش کند. با این کار شرکت یو.پی.اس به‌عنوان اولین شرکت تجاری شناخته خواهد شد که در این زمینه فعالیت دارد.

در صورتی که چنین مجوزی برای شرکت مورد بحث صادر شود، اولین عملیات برای مشتریان پزشکی، تجاری و صنعتی انجام خواهد شد. احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا این سرویس پهپادی برای مشتریان معمولی راه‌اندازی شود. شرکت یو.پی.اس قصد دارد، این پهپادها را برای انواع و اقسام کاربری وارد بازار کند تا تمامی کاربران بتوانند از مزایای این طراحی عالی بهره‌مند شوند.

در صورتی که اداره هواپیمایی فدرال بخواهد، در اولین فرصت ممکن و پس از انجام بررسی‌های لازم، این مجوز را صادر خواهد کرد.  گزارش منابع آگاه نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این مجوز در سال‌جاری میلادی صادر خواهد شد.

شرکت یو.پی.اس اعلام کرده که اگر قانون‌گذار این مجوز را صادر و امکان فعالیت را برای پهپادهای تحویل کالا فراهم کند، انقلابی بزرگ در عرصه پهپادهای تجاری و اقتصادی رخ خواهد داد. این تأییدیه به نام گواهینامه پارت ۱۳۵ شناخته خواهد شد که مخصوص عملیات هوایی تجاری است.

پس از صدور مجوز، کار با این پهپادها برای حمل‌ونقل کالا بسیار آسان خواهد شد و یو.پی.اس می‌تواند این محصولات را به‌‌‌‌صورت تجاری و انبوه در اختیار سیستم حمل‌ونقل کالا قرار دهد. درواقع پهپادهای تجاری مانند هواپیما، قانونی و رسمی خواهند شد. یو.پی.اس به‌عنوان یک حامل و اپراتور هوایی باید مانند شرکت‌های هواپیمایی به استانداردهای ایمنی پایبند باشد و در برابر حفاظت از جان افراد تعهد دهد.

نظارت سازمان هواپیمایی فدرال، مسائل مرتبط با آموزش پرسنل را هم دربرمی‌گیرد. آموزش پرسنلی که در کار نظارت بر پروازها فعالیت دارند، از بقیه موارد اهمیت بیشتری دارد، زیرا این افراد باید کار نظارت را از طریق لینک‌های داده و فوتیج دوربین انجام دهند.

در مرحله بعدی، آموزش به کارکنان شاغل در زمینه نگهداری، تعمیرات و الزامات عملکردی پهپادها بسیار مهم و ضروری است و به همین خاطر نظارت بر آموزش این افراد می‌تواند بسیار مفید و سازنده باشد.

شرکت یو.پی.اس موظف است، برای هر یک از پهپادها یک دفترچه راهنمایی بنویسد و فرایندهای اضطراری موجود در آن را توضیح دهد. تشریح روش‌های جلوگیری از آسیب‌های بعدی و شیوه تعمیر پهپاد نیز از مواردی هستند که باید در این کتابچه راهنما نوشته شود.

در ادامه به چند مورد از نکاتی که لازم است در این کتابچه نوشته شود، اشاره شده است:

  • در صورتی که هواپیما به مشکلات مکانیکی برخورد کرد، چه واکنشی نشان می‌دهد و چه اتفاقی می‌افتد؟
  • در صورتی که هواپیما خراب شود، اپراتورها باید چه واکنشی نشان دهند و چه کار کنند؟
  • برای بهبود ایمنی در هواپیما چه کارهایی باید انجام داد؟

بلا گانش، مدیر گروه فناوری‌های پیشرفته در شرکت یو.پی.اس می‌گوید: «تا به حال آزمایش‌های مختلفی روی سیستم‌های خود انجام داده‌ و مدل‌های عملیاتی خود را به‌صورت مصور تبدیل کرده‌ایم. اکنون زمان آن فرا رسیده است که این همه آزمایش و مطالعه را به میدان عمل بیاوریم و استقرار و توسعه آن را شروع کنیم. در صورتی که بتوانیم تأییدیه لازم را از اداره هواپیمایی فدرال بگیریم، به نخستین سازمان حمل‌و‌نقل کالا به‌وسیله پهپاد تبدیل می‌شویم.»

سخنگوی اداره هواپیمایی فدرال هم اعلام کرده که این اداره هیچ نظری در مورد برنامه‌های اختصاصی شرکت مذکور ندارد و به هیچ عنوان در زمان آزمایش‌ها و کارهای این شرکت دخالتی نمی‌کند. این سازمان فقط و فقط بر الزامات عملیاتی سیستم‌ها، نرم‌افزارها و تجهیزات و قطعات به‌کاررفته در آن‌ها نظارت دارد.

خواندن مطالب زیر توصیه می‌شود:
تاکسی هوایی ایرانی کی پرواز می‌کند؟
هر مایل تاکسی هوایی بین ۵ تا ۹ دلار خرج دارد 
جزئیاتی تازه از فعالیت تاکسی‌های هوایی در ایران

شایان ذکر است، یو.پی.اس ملزم نیست قوانینی که با سیستم‌های هوایی بدون سرنشین سازگاری ندارد را رعایت کند. به‌عنوان مثال، هیچ لزومی ندارد که یک کپی از کتابچه راهنما درون پهپاد وجود داشته باشد.

گانش اعلام کرد که یو.پی.اس ابتدا وارد حوزه پزشکی و دارو خواهد شد و سپس به‌سراغ سایر بازارهای ایالات متحده آمریکا خواهد رفت. این پهپادها سرعتی بالاتر از خودروها دارند و مسلماً مورد استقبال صنعت پزشکی قرار خواهد گرفت. به احتمال زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد حضور این پهپادها در زمینه‌های تولیدی، صنعتی و حتی خرده‌فروشی خواهیم بود. یو.پی.اس باید در مورد ایمنی در این پهپادها حساسیت به‌خرج دهد تا بتواند از نگرانی‌های کارشناسان در مورد حضور در مناطق پرجمعیت بکاهد.پهپادها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.