سیزدهمین سمینار رایگان رقابت‌های استارتاپی برگزار شد

سیزدهمین سمینار رایگان رقابت‌های استارتاپی ۲۸ مرداد ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزارشد

سمینار رایگان رقابت‌های استارتاپی با محوریت کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال و با حضور و سخنرانی مدیران ۳۰ استارتاپ در حوزه‌های پزشکی، داروسازی و روان‌شناسی در سالن فارابی دانشگاه امیر کبیر برگزارشد.

اولین پنل این رویداد با عنوان پنل انتقال تجربه با حضور فائزه قاسمی بنیانگذار استارتاپ جاده خاکی، احسان نوری موسس استارتاپ تله طب و داستان اپ و عرفان رحیمی‌زاده موسس استارتاپ اسنیدز برگزار شد.

در این پنل بنیانگذاران به انتقال تجربیات خود پرداختند
پنل انتقال تجربه با حضور بنیانگذاران ۳ استارتاپ

عرفان رحیمی زاده، موسس استارتاپ اسنیدز در این پنل گفت: « استارتاپ‌ها در شروع کار می‌توانند از تجربه‌های مشاوران متخصص در حوزه موردنظر خود استفاده کنند. همایش و رویدادهای اکوسیستم بهترین فرصت برای آشنایی با افراد موفق و استفاده از تجربیات آن‌ها است.»

او همچنین اضافه کرد: «ایده خام به تنهایی ارزشی ندارد بلکه جسور بودن و تیم خوب و پیاده‌سازی ایده عواملی هستند که به کسب‌وکار ارزش و اعتبار می‌بخشند. علاوه بر این یک کسب‌وکار موفق یا باید نیاز مشتریان را برطرف کند و یا برای مشتریان نیاز جدیدی را تعریف کند.»

احسان نوری، مدیرعامل تله‌طب گفت: « مهم‌ترین عامل رشد یک کسب‌وکار رضایت مشتری است. استارتاپ‌ها باید کسب‌وکار خود را مطابق با نیاز بازار راه‌اندازی کنند.»

او همچنین  بیان کرد: « استارتاپ‌ها ممکن است بتوانند در بازار اشباع موفق شوند ولی برای موفقیت بیشتر و ماندگاری باید یک ایده نو ابتکار داشته باشند.»

فائزه قاسمی، بنیانگذار استارتاپ جاده خاکی گفت: « بازارهدف اولیه برای ورود باید بسیار کوچک انتخاب شود و همچنین تبلیغات باید کاملا هدفمند صورت گیرد و استارتاپ‌ها باید در زمینه‌های مختلف که دانش و تخصص کافی را ندارند به دنبال مشاوران متخصص و مجرب باشند.»

علیرضا رضایی مدیر فن بازار منطقه ای استان البرز و هیئت علمی دانشگاه تهران، با حضور در این سمینار بیان کرد: «تولیدکننده‌های فناوری امروز در کشور دانشگاه‌ها هستند و کسب‌و کارها باید در هر مرحله از مراحل رشد تا بلوغ خود، با شتاب‌دهنده‌ها و  فن‌بازار همکاری کنند. در حال حاضر در خیلی از شهرهای کشور در قالب پارک‌های علم‌و فناوری از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنند. در تهران نیز پارک علم وفناوری پردیس زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.»

تولیدکننده‌های فناوری امروز در کشور دانشگاه‌ها هستند و کسب‌و کارها باید در هر مرحله از مراحل رشد تا بلوغ خود، با شتاب‌دهنده‌ها و  فن‌بازار همکاری کنند. در حال حاضر در خیلی از شهرهای کشور در قالب پارک‌های علم‌و فناوری از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنند. در تهران نیز پارک علم وفناوری پردیس زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.»
علیرضا رضایی مدیر فن بازار منطقه ای استان البرز

او همچنین ماموریت‌های فن‌بازار را اینگونه برشمرد:

توسعه شبکه وزیرساخت‌ها شامل:

  • ایجاد و توسعه پورتال و بانک اطلاعات عرضه و تقاضای فناوری
  • ایجاد و توسعه شبکه فن‌بازار بصورت منطقه‌ای و تخصصی
  • آموزش، توانمندسازی و سازماندهی بروکرها و واسطه‌ها نوآوری

عملیات تجاری-فناوری شامل:

  • کمک به بازاریابی محصولات فناورانه
  • انتقال فناوری
  • جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها و اختراعات

در بخش بعدی احسان کریم‌پور، مدیر توسعه اپلیکیشن ساز زرکو به معرفی استارتاپ خود اینگونه پرداخت: « ساز زرکو در واقع مقدمات راه‌اندازی یک کسب‌وکار را برای بنیانگذاران  بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، به کمک یک تیم تخصصی فراهم می‌کند.»

دکتر حسین وطن‌پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سوالات کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال پاسخ گفت و بیان کرد: «در اکوسیستم سلامت، مقاومت در برابر فعالیت استارتاپ‌ها به علت ناآشنایی جامعه سنتی با تکنولوژی سلامت دیجیتال بسیار زیاد است، در حالی که سلامت دیجیتال تبدیل به یک نیاز اجتماعی شده است. دولت به علت نداشتن دانش مالی به هر قسمتی وارد شده فقط مشکلی به مشکلات قبلی اضافه کرده است.»

او همچنین اضافه کرد: «تاکنون ۹۰ استارتاپ در حوزه خدمات آنلاین شناسایی کرده‌ایم که در حوزه‌های بسیاری از جمله تشخیص، آنالیز زخم‌های دیابتی و آنالیز ام .اس و بررسی اثربخشی دارو در حال فعالیت هستند.»

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت همچنین بیان کرد: «افرادی که در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت می‌کنند باید پایبند به اصول اخلاقی باشند و دوره قانون محرمانگی را گذرانده باشند. جامعه ما امروز به انسان‌های دغدغه‌مند نیاز دارد تا بتوانند با تعهد نیازهای جامعه را برطرف کنند و دولت باید از قشر دغدغه‌مند حمایت لازم را به عمل آورد.»

در اکوسیستم سلامت، مقاومت در برابر فعالیت استارتاپ‌ها به علت ناآشنایی جامعه سنتی با تکنولوژی سلامت دیجیتال بسیار زیاد است، در حالی که سلامت دیجیتال تبدیل به یک نیاز اجتماعی شده است. دولت به علت نداشتن دانش مالی به هر قسمتی وارد شده فقط مشکلی به مشکلات قبلی اضافه کرده است
حسین وطن‌پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت

در پایان این سمینار، پنل از ایده تا استارتاپ با هدف تحلیل و بررسی ایده‌های پیشنهادی حوزه سلامت با داوری محسن قره‌خانی، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی ایرانیان، عباس‌زاده، ریاست دانشگاه جامع اتحادیه املاک و علیرضا رضایی، مدیر فن‌بازار کرج برگزارشد.

در این پنل  ۱۰ایده مطرح و وارد مرحله داوری شد که از میان این ۱۰ ایده، ایده متعلق به سعید بهزادی با عنوان طرح مشاوره و فروش محصولات ارگانیک در قالب دمنوش به عنوان ایده اول برگزیده شد.

 

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.