دبیرخانه بحران برای کسبوکارها تشکیل شد
آخرین تلاشهای نظام صنفی رایانهای برای رفع مشکلات و دغدغههای کسبوکارها در سال 98
سازمان نظام صنفی رایانهای با تشکیل دبیرخانه بحران سعی دارد، درخواست ها و مطالبات اعضا را گردآوری کند و پس از گذار از شرایط بحران با یاری گرفتن از تمام ظرفیت های ممکن و همکاری با سایر تشکل های همکار، در راستای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اقدام کند.
متن بیانیه نظام صنفی رایانهای به شرح زیر است:
بیش از یک ماه است که کشور درگیر اپیدمی ویروس کرونای Covid-19 است. در حالی که این مقطع زمانی اوج فعالیتهای کاری شرکتهاست، بنا به توصیههای ستاد بحران، بسیاری از کسبوکارها به حالت نیمهتعطیل در آمده و نیروی های کار مولد قرنطینه و خانهنشین شدهاند. لطمات انسانی و از دست دادن عزیزانی در سراسر کشور، تاثیر بیم بیماری و مراقبتهای بهداشتی بر رفتارهای اجتماعی و کسبوکاری، و مهمتر از همه سرعت رشد بحران و نامشخص بودن زمان پایان این دوران، نگرانیها را چند برابر کرده و بهروهوری نیروهای فعال فعلی را نیز به شدت کاهش داده است. علاوه بر موارد فوق و جنبههای انسانی موضوع، همه کسبوکارها از جنبههای دیگری نیز شدیدا تحت فشار هستند و در صورتی که این فشارها کنترل نشود، ممکن است صدمات غیر قابل جبرانی به پیکره آنها وارد آمده و بحرانهای دیگری را نیز پس از گذراندن بحران کرونا شاهد باشیم.
این روزها عمده تمرکز و اهتمام فعلی دولت بر کنترل روزانه بحران بیماری و حل مسائل روز درمان، معیشت طبقه محروم و آسیبهای آشکار فضای کساد کسب وکار است. اما واقعیت آن است که عمده چالش های کسبوکارها بعد از فروکش کردن شرایط اضطرار و بحران نمایان خواهند شد. به عنوان نمونهای از این چالشها، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- زمان قراردادها و تعهدات مرتبط با تحویل پروژهها
- عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان بخشهای دولتی و عمومی
- اقساط سررسید شده وامها
- تامین و پرداخت حقوق کارکنان در شرایط نیمه تعطیل بنگاهها
- سررسید پرداختهای بیمه و مالیات و جریمههای تاخیر آنها
- نیاز به مشمول شدن شرایط فعلی به عنوان «نمونه ای از شرایط فورس ماژور» در قراردادها
سازمان نظام صنفی رایانهای در راستای مسئولیتهای خود در دفاع از منافع صنف در نظر دارد تا با تشکیل دبیرخانه بحران در محورهای زیر بعد از پشتسرگذاشتن شرایط بحران اقدامات زیر را به عمل آورد.
- شناسایی سایر چالشهای کسبوکارها
- جمعآوری راهکارهای پیشنهادی برای مواجهه با چالشهای شناسایی شده
- اعلام چالشها و راهکارها با دولت، حاکمیت و پیگیری اجرای این راهکارها، به عنوان یک مطالبه عمومی صنفی
- معرفی نماینده به ارگانهای دولتی و حاکمیتی برای حضور در کارگروههای تشکیل شده برای اجرای راهکارهای پیشنهادی
به منظور گردآوری مشکلات و چالش های کنونی، از همه اعضای سازمان درخواست می شود دغدغه ها و مشکلات جاری و آینده خود را به آدرس info@irannsr.org ارسال تا پس از دسته بندی مشکلات و با توجه به ظرفیتها، پیگیری های لازم با نهادهای دولتی، حاکمیتی و تصمیم ساز با هدف دستیابی به راهکارهایی برای رفع مشکلات اعلام شده انجام خواهد گرفت.
مطالب مرتبط:
کرونا همه امیدها را ناامید کرد سالی که هم حباب ترکید و هم کلی بلا نازل شد اسپید بعد از پلمپ کماکان فعالیت خواهد کرد کرونا فاتحهخوانی را آنلاین کرد سایه سیاه کرونا بر سر استارتاپهای خدمات منزل اعلام آمادگی اسپید برای توزیع اقلام بهداشتی در تهران خدمات جدید سامانه تهران من برای مقابله با کرونا کرونا و استارتاپهایی برای ارتباط تصویری با پزشکان خداحافظی 182نفر از علیبابا