سینا پیروزنیا، مدیرعامل استارتاپ ویراپلاس: استارتاپهای شهرستانی از فضای شبکهسازی عقب میمانند
محصول ویراپلاس یکی از شرکت کنندگان بخش نمایشگاهی دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند بود. به بهانه حضور تیم جوان ویراپلاس با مدیرعامل شرکت مبدع آن، سینا پیروزنیا، گفتگو کردیک که در ادامه میخوانید:
پیروزنیا محصول استارتاپی ویرا پلاس را به این صورت معرفی میکند: «این محصول پلتفرمی است که با یک گجت سختافزاری روی واحد کنترل خودرو نصب میشود و مواردی مانند میزان سوخت، سرعت، باد لاستیک ماشین و لوکیشن را اندازهگیری کرده و از طریق اینترنت، امکان مانیتورینگ این موارد را برای راننده یا صاحب خودرو فراهم میکند.»
استارتاپ ویراپلاس: رتبه نخست لیگ اینترنت اشیا در منطقه شمالغرب
به گفته مدیرعامل ویرا الکترونیک، 4 ماه از شروع فعالیت این تیم 4 نفره میگذرد و با شرکتی به نام ویرا الکترونیک تا کنون موفق شده اند سه محصول استارتاپی در حوزه اینترنت اشیا داشته باشد؛ اولین محصول استارتاپی شرکت ویرا الکترونیک، ویراپلاس نام دارد که در لیگ اینترنت اشیا سال 97 شرکت کرده و در حال گذراندن مراحل نهایی سختافزاری است.
ویراپلاس توانست در منطقه شمالغرب لیگ اینترنت اشیا، رتبه نخست را به خود اختصاص دهد و به فینال این رقابت راه یابد.
واحدهای ترابری و برونسپاری
پیروزنیا با اشاره به اینکه مشتری این محصول بیشتر واحدهای ترابری و برونسپاری خودرو هستند، بیان میکند: «واحد کنترل یا مرکز چنین سازمانهایی با استفاده از ویراپلاس میتوانند پروفایل رانندگان خودروهای خود از جمله تخلافات قبلی اگر داشته باشند، همچنین شرایط خودرو را مشاهده و رصد کنند.»
او ادامه میدهد که با استفاده از ویراپلاس، امکان تحلیل داده و به عبارتی دادهکاوی برای کاربران فراهم میشود و حتی میتوانند بهینهترین مسیر از نظر زمان و مصرف سوخت و یک سری موارد کلی دیگر را از طریق این پلتفرم دریافت کنند.
سبد خرید هوشمند
مدیرعامل ویرا الکترونیک دومین محصول استارتاپی این شرکت را به این صورت نام میبرد: «محصول دیگر ما، سبد خرید هوشمند است که در حال گذراندن مراحل نهایی خود است. سبد خرید هوشمند، یک گجت سختافزاری است که در فروشگاهها استفاده میشود و قادر به شناسایی کاربر و محصولات است؛ این گجت میتواند کالاها را به صورت اتوماتیک تشخیص داده و فاکتورهای آنی برای کاربر صادر کند.»
او در ادامه به محصول دیگر این شرکت اشاره کرد و توضیح داد: «سومین محصول شرکت ویراپلاس محصولی با موضوعیت خانههای هوشمند است که هنوز کامل نشده و در حال کار کردن روی این محصول هستیم.»
تاثیرات برپایی نمایشگاه برای استارتاپها
او در رابطه با تاثیر برپایی و حضور در نمایشگاهها برای استارتاپها به این صورت صحبت میکند: «ما اولین و تنها نمایشگاهی که با امروز شرکت کردیم، نمایشگاه تهران هوشمند بود که میتوانم بگویم تجربه بسیار زیبایی برای ما رقم زد؛ افراد فعال و با تجربه این حوزه با بازدید از غرفه ما و به چالش کشیدن محصولاتمان، ما را در پختهتر شدن ایده بسیار کمک کردند چراکه آنها از زوایایی به محصولات ما نگاه کردند که ما هرگز به آنها فکر نکرده بودیم.»
اکوسیستم اینترنت اشیا در ایران
پیروزنیا در پایان صحبتهای خود، به بررسی اکوسیستم IOT و اکوسیستم استارتاپی ایران پرداخت و در این رابطه بیان کرد: «فعالیت در حوزه اینترنت اشیا مشکلاتی مثل قیمت بالای سختافزارهای مورد نیاز و حتی عدم موجودی در بازار با خود به همراه دارد ولی حوزه بسیار جذاب و گستردهای است؛ به دلیل کاربردی بودن مباحث مربوط به IOT، راهحلهایی برای تمامی حوزهها دارد و تمام فرایندها در زندگی افراد را میتواند هوشمندتر و جذابتر کند.»
حمایتهای موردنیاز استارتاپها
او ادامه داد: «استارتاپها برای فعالیت در شرایط فعلی به دو نوع حمایت نیاز دارند؛ اول حمایت مالی است چراکه تمام استارتاپها برای شروع کار و فعالیت، سرمایه زیادی در دسترس ندارند و برای دوام آوردن در این روزها نیاز به حمایت مالی هوشمندانه دارند.»
مدیرعامل ویرا الکترونیک، به نوع دیگری از حمایت که بسیار مورد نیاز استارتاپهاست را تحت عنوان حمایت معنوی اشاره کرد و گفت که خوشبختانه این دسته از حمایتها مانند فراهم کردن امکان نتورکینگ و شبکهسازی برای استارتاپها به تازگی با کیفیت و جدیت بهتری انجام میشود.
پیروزنیا که مدیرعامل یک شرکت مستقر در شهرستان است، مشکل استارتاپهای شهرستان را به این صورت بیان کرد: «بیشتر رویدادهای مفید و مورد نیاز ما صرفاً در تهران برگزار میشود ولی متأسفانه ما به دلیل دور بودن مسیر و بحث محدودیت زمانی نمیتوانیم از آنها استفاده کنیم.»
نقطه ضعف اکثر استارتاپها
او اضافه کرد: «یکی از ضعفهایی که ما در تیم خودمان هم با آن روبرو بودیم، این بود که اکثر افراد تیم در استارتاپها، افراد فنی هستند و تخصصهایی مانند تحلیلگر بازار یا اقتصاددان در تیم نداریم و تجربه ما نشان داده که در رویدادهایی که برگزار میشود امکان آشنایی با چنین افرادی هست که این هم مختص به تهران و استارتاپهای مستقر در تهران میشود و امکان استفاده تیمهای شهرستانی از فضای شبکهسازی در رویدادهای تهران نیست.»
مصاحبه و تنظیم: عالیه عزتی