رویداد آنلاین هاوینگ برگزار شد

همایش هاوینگ بیت‌کوین، سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور فعالان حوزه رمزارزها و فناوری به دلیل هم‌زمانی با همه‌گیری کرونا، به صورت آنلاین برگزار شد.

این همایش که به مناسبت سومین بار نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین، هم‌زمان با دیگر نقاط جهان، به صورت آنلاین در ایران از شبکه‌های اجتماعی یوتوب، آپارات، توییتر برگزار شد. به مدت یک روز از سایت ۲۴هزار نفر بازدید کردند و بیش از ۲۰۰۰نفر به‌صورت آنلاین این رویداد را مشاهده کردند و پس از گذشت یک روز، حدود ۵هزار بازید از پلتفرم‌های مختلف داشته است.

در ابتدای رویداد هاوینگ بیت‌کوین، مدیران استارتاپ‌هایی مانند درگاه پرداخت جیب، صرافی‌های بیتستان، نوبیتکس، کریپتا و اکسیر به مدت ۱۰ دقیقه محصولات خود را معرفی کردند. در ادامه رویداد فعالان و صاحب‌نظران اکوسیستم بلاک‌چین و رمزارز ایران در سه پنل به بررسی جنبه‌های مختلف هاوینگ بیت‌کوین پرداختند.

در رویداد هاوینگ، سوبسید جایزه بلوک بیت‌کوین به نصف کاهش پیدا می‌کند. سوبسید بلوک بیت‌کوین در واقع مقدار بیت‌کوینی است که فرد با کاوش ماین – Mine کردن یک بلوک بیت‌کوین به دست می‌آورد. این مقدار در حال حاضر ۱۲٫۵ بیت‌کوین است. هاوینگ سوبسید بلوک بیتکوین هر ۲۱۰ هزار بلوک یک‌بار اتفاق می‌افتد (تقریبا هر ۴ سال یک‌بار) و یک ویژگی کلیدی بیتکوین محسوب می‌شود. در هاوینگ پیش رو، در بلوک ۶۳۰ هزار، پاداش بلوک بیت‌کوین از ۱۲٫۵ بیت‌کوین به ۶٫۲۵ بیت‌کوین به ازای هر بلوک کاهش پیدا می‌ کند.

پنل اول با موضوع بررسی و تحلیل ارزش بیت‌کوین پس از هاوینگ‌ و تاثیر آن روی کسب و کارها؛ با حضور علی میزانی، بنیان‌گذار شرکت سیتکس، احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی اکسیر؛ حسین غضنفری، تحلیل‌گر و تریدر و رضا جمیلی، سردبیر وب‌سایت آی‌چیزها برگزار شد. در این پنل درباره ارزش بیت‌کوین بحث شد. به گفته غضنفری، هدف از خلق بیت‌کوین جلب کردن توجه بشر و فناوران و کسب‌وکارها به تکنولوژی انقلابی بلاکچین است. او معتقد است به همان میزان که  در این مدت بیت‌کوین بیش‌تر شناخته شد، توجه افراد به صنعت بلاکچین هم بیشتر شده است و اتفاق‌های گذرای که در این میان می‌افتد الویت افراد حرفه‌ای در این حوزه نیست زیرا که هدف بلاکچین یک انقلاب جهانی است. میزانی نیز در این پنل با تاکید بر گفته‌های غضنفری ادامه گفت که کریپتوکارنسی‌ها یک پدیده موقت نیستند و قرار است که آینده را عوض کنند همان‌طور که در حال حاضر بعضی از کشورها دلار را از بورس خود حذف کرده‌اند که اتفاق مهمی به شمار می‌آید. او در ادامه با اشاره به نمودارهای کشور آمریکا گفت: «اقتصاد کشور آمریکا تا سال ۱۹۷۱، روند صعودی و پس از آن به صورت نزولی بوده است که این یعنی آمریکا با چک بی‌محل در حال خرید دنیا است و بیت‌کوین پایان این عمل خواهد بود.» او در ادامه افزود: « در حال حاضر ۲۵۶ میلیون دلار قیمت پایه کریپتوکارنسی‌ها است و در چند سال آینده این مبلغ به ۴.۷ تریلیون دلار خواهد رسید و کشورها به جای دلار استاندارد از بیت‌کوین استاندارد استفاده خواهند کرد.»

قاضی زاده در ادامه این پنل تاکید کرد که کریپتوکارنسی‌ها بخش جدایی‌ناپذیر بلاکچین هستند و نباید به بیت‌کوین نگاه جداگانه‌ای داشت. همچنین او با اشاره به خلق ارزش بیت‌کوین در سال‌های اخیر گفت: «بیت‌کوین و روند صعودی رشد آن موجب اعتماد مردم به آن شده است. به‌ویژه که در سال ۲۰۲۰ توانست بعد از افت شدیدی که در دوران کرونا و منفی شدن قیمت نفت، داشت دوباره به میدان برگردد.» میزانی معتقد است که این شرایط‌های بحرانی پیش آمده نه تنها یک شوک نیستند بلکه یک فرصت به شمار می‌آید. او پیش‌بینی می‌کند که بعد از هاوینگ، بعد از دوماه کاهش سیر نزولی شکسته خواهد شد و به سمت ۲۰ هزار دلاری حرکت می‌کند.

در ادامه پنل دوم با حضور دکتر محمدعلی مداح علی، مدیرعامل آزمایشگاه بلاک‌چین دانشگاه شریف، حمزه قطبی‌نژاد، مدیرعامل شرکت توسعه کارآفرینی بهمن و هادی نعمتی، مدیر توسعه تجاری شرکت فیکاس و تحلیلگر کوانت بازار کریپتو با مدیریت امیر عباس امامی، مدیر اجرایی استارتاپ کارچین درباره سرنوشت تکنولوژیک و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین صحبت شد. یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که در این پنل درباره آن بحث شد، حفظ ارزش بیت‌کوین به عنوان نسل اول کریپتوکارنسی‌ها بود که شاید ویژیگی‌های نسل جدید را نداشته باشد اما ارزش آن همیشه حفظ خواهد شد.

در پنل سوم که با حضور مهندس کامیار شرفی، رییس کارگروه ماینینگ انجمن فناوران زنجیره بلوک(بلاک‌چین)، عباس آشتیانی، نائب رئیس کارگروه ماینینگ و علی بابک‌نیا، دبیرکارگروه ماینینگ و با مدیریت امید علوی، مدیرعامل شرکت هش‌بان، درباره ماینینگ و آخرین وضعیت از سرنوشت آن در ایران بحث کردند.

سپهر محمدی، عضو هیئت مدیره بلاکچین در این همایش درباره تاثیر هاوینگ بیت‌کوین گفت: «این رویداد که هر ۴ سال یکبار تاثیری مهم روی اقتصاد دارد و در سال ۲۰۱۶ قیمت بیت‌کوین، ۴۰۰ دلار بود. بعد از هوینگ تا ۸۰۰ دلار رشد داشت ولی اتفاقی که افتاد این بود که در آن زمان هنوز کسی در ایران از این موضوع اطلاع نداشت و بازارها حداکثر افراد را غافلگیر کردند.»

او با تاکید بر این موضوع که هدف از انجمن بلاکچین مشارکت در رویدادهای این حوزه است اعلام کرد که این انجمن یک انجمن مردمی است و تا کنون توانسته در زمینه مشکلات استخراج ماینینگ و مشکلات قاچاق بودن این حوزه رایزنی‌های با سازمان‌های دولتی مانند قوه قضیه، مجلس و ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری، شورای عالی فضای مجازی و پلیس فتا داشته باشد. او در ادامه گفت: «در زمانی که نفت خرید و فروش نمی‌شود و کشور در وضعیت دشوار اقتصادی به سر می‌برد، بیت‌کوین منافع اقتصادی زیادی برای ما دارد.»

همچنین در بخشی از این رویداد دورهمی آنلاین با محوریت بررسی هاوینگ بیت‌کوین با حضور ضیا صدر، بیتکوینر؛ حنظله اکبری، مدیرفنی شرکت رستاک میدیا سپهر؛ یاشار راشدی،  توسعه‌دهنده نرم‌افزار و بلاکچین؛ جادی میرمیرانی، برنامه‌نویس؛ سهیل نیکزاد؛ بیتکوینر، علیرضا مفتخر، محقق و توسعه‌دهنده بلاکچین،کاوه مشتاق، مسئول بخش تحقیق و توسعه ققنوس و … برگزار شد.

1 نظر
  1. […] پنلی که در رویداد همایش هاوینگ بیت‌کوین، با حضور فعالان حوزه رمزارزها و فناوری به صورت آنلاین […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.