پاسخ شفاف رمزینکس به شایعات

مدیران صرافی دیجیتال رمزینکس، شفاف پاسخ دادند

چند روزی است که شایعاتی درباره صرافی رمزینکس در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. انتشار پیامی در فضای مجازی مبنی بر کلاهبرداری این صرافی از مردم، خروج مدیران از ایران و ورود اطلاعات سپاه به این موضوع، موجی از نگرانی را بین کاربران این صرافی به وجود آورده است. این شایعات پس از آن در فضای مجازی منتشر شد که سیستم رمزینکس با اختلالی چندساعته روبه‌رو شد. مدیران این شرکت در یک‌گفت‌وگوی شفاف از برنامه‌هایشان گفته‌اند.

رمزینکس چگونه وارد بازار رمزارز شد؟

بیش از سه سال است که از عمر صرافی رمزینکس می‌گذرد. در این سال‌ها این شرکت دو محصول را به کاربران خود ارائه داده است. اولین محصول شامل صرافی رمزارزی است که کاربران از طریق آن با شرکت وارد معامله می‌شدند. البته این محصول اوایل سال ۱۴۰۰ به‌ دلیل ارائه محصول بهتری از سوی این شرکت متوقف شد. بنا به گفته محمد حکیمی، مدیرعامل شرکت نوآوران تجارت الکترونیک رمزینه، شمار ثبت‌نام‌کنندگان در این پلتفرم حدود یکصد هزار نفر بوده است، اما محصول دوم این شرکت شامل پلتفرم تبادل میان افراد است که کاربران با یکدیگر و نه شرکت رمزینه معامله می‌کنند. به گفته مدیرعامل این شرکت، اولین ثبت‌نام در این صرافی دهم دی‌ماه ۱۳۹۷ انجام شد و تاکنون ۴۴۹ هزار و ۱۰ نفر در این صرافی ثبت‌نام کرده‌اند. این شرکت، اپلیکیشن اندروید خود تحت عنوان رمزینکس‌تریدر را اوایل بهار ۱۳۹۹ ارائه داده است؛ اپلیکیشنی که دسترسی کاربران به صرافی را آسان‌تر کرده و می‌توانند به‌راحتی معاملات خود را رصد کنند. کافه‌بازار تاکنون حدود ۱۵۰ هزار نصب فعال از این اپلیکیشن را ثبت کرده است.

توسعه پنج میلیارد تومانی زیرساخت؛ چالش رمزینکس پس از محبوبیت

محمد حکیمی می‌گوید: «زمستان ۱۳۹۹ کاربران به‌دلیل جذابیت‌هایی که در اثر نوسانات قیمت بیت‌کوین برای آن ایجاد شده بود، به بازار رمزارز هجوم آوردند و رکورد آن با ثبت‌نام بیش از ۱۰ هزار نفر طی یک روز شکست. با افزایش شمار کاربران و متقاضیان خریدوفروش رمزارز، ما متوجه شدیم که نیازمند توسعه زیرساخت رمزینکس از جمله تعداد سرورها و ظرفیت پردازشی هستیم؛ بنابراین بیش از پنج میلیارد تومان برای تجهیز زیرساخت و خرید تجهیزات مورد نیاز هزینه کردیم و توانستیم مقاطعی را که سرویس از دسترس خارج می‌شد یا به‌کُندی برمی‌خورد، برای زمستان ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ حل کنیم.»

بازار سیاه در رمزینکس؟

اما ادامه‌دار شدن اختلال در سرویس این صرافی سبب شده تا شایعاتی درباره آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود؛ شایعاتی که به‌دنبال یک اختلال چندساعته در سیستم این صرافی از ساعت ۲۱ تا ۲۴ سه‌شنبه دوم شهریورماه رخ داد. ابتدا سرویس‌های رمزینکس کُند و سپس امکان انجام معامله، لاگین و رجیستر برای کاربران متوقف شد. با وجود اطلاعیه‌هایی که این شرکت در همان ساعات منتشر می‌کند، اما شایعات در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی چنان فضا را در دست خود می‌گیرند که اطلاعیه‌های این صرافی به چشم کاربران نمی‌آید؛ شایعاتی از جمله به مشکل برخوردن بازگشت پول در این صرافی، بسته‌شدن درگاه‌های پرداخت آن و ایجاد بازار سیاه و خریدوفروش رمزارزها با ارقام بالاتر از بازار. مدیرعامل شرکت نوآوران تجارت الکترونیک رمزینه با بیان اینکه فرایند کار در صرافی رمزینکس شامل واریز ارز و ریال، معامله، برداشت ارز و ریال بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود، می‌گوید: «از ابتدای سال هیچ‌کدام از درگاه‌های واریز و برداشت ریال این صرافی به مشکل برنخورده است. هیچ زمانی سرویس واریز و برداشت وجه ریال رمزینکس با مشکل روبه‌رو نشده است. البته زمانی بوده که انتقال وجه و واریز پول به حساب کاربر با تأخیر انجام شده، اما دلیل آن اختلالات بانکی در ایران بوده است.»

آیا مدیران رمزینکس از ایران خارج شده‌اند؟

چند روزی است که فارغ از شایعاتی درباره عدم بازگشت پول به کاربران، شایعه فرار و خروج مدیران رمزینکس نقل محافل و گروه‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی است؛ شایعاتی که تنها مختص رمزینکس نیست و البته اولین‌بار هم نیست که این صرافی با چنین چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود. محمد حکیمی ضمن رد خروج مدیران این صرافی از ایران می‌گوید: «ما در عمر چندساله خود، از این دست تجربه‌ها زیاد داشته‌ایم. مثلا تجربه افزایش سه‌برابری برداشت و خروج پول از رمزینکس در یک روز نسبت به زمان مشابه را به واسطه انتشار خبر توقف فعالیت درگاه‌های پرداخت صرافی‌های آنلاین در رسانه‌ها از زبان مسئولان تجربه کردیم و تنها تلاشی که ما در آن زمان انجام دادیم، این بود که بتوانیم تمامی پول‌ها را به‌موقع به کاربران بازگردانیم.»
سید علیرضا رادمنش، هم‌بنیان‌گذار رمزینکس، با اشاره به نظارت نهادهای امنیتی بر این پلتفرم از ابتدای فعالیت این صرافی می‌گوید: «لزومی به توضیح درباره کلمه‌به‌کلمه پیامی که بسیار ناشیانه نوشته شده، وجود ندارد. اما باید به این موضوع اشاره کرد که در لایه حاکمیت روی کسب‌وکارهای اصلی رمزارز نظارت‌هایی وجود دارد. درست است که هنوز برای حوزه رمزارزها قانون‌گذاری دقیقی صورت نگرفته، ولی نهادهای امنیتی به ‌دلیل آنکه مانع آسیب‌های ناشی از آن در عرصه اجتماعی شوند، بر فعالیت فعالان اصلی رمزارز نظارت می‌کنند. »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.