چه نهادی زمینهساز تاخیر در انتخابات اتحادیه است؟ پاسخ وزارت صمت
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به مطالبه اعضای اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای برگزاری انتخابات پاسخ داد.
امید قالیباف، درباره مشکلی که برای انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی پیش آمده، اظهار کرد: وزیر صمت نسبت به تعویق برگزاری اتحادیه کسب و کارهای مجازی بیتفاوت نیست اما ابتدا باید شرایط برگزاری انتخابات فراهم شود.
به گفته او، هم اکنون اتحادیه دچار مشکلات و حواشی شده که خودشان باید آنها را برطرف کنند؛ ضمن اینکه وزیر صمت میخواهد که این اتحادیه به دو بخش کالایی و خدماتی تفکیک شود.
قالیباف این نکته را هم اضافه کرد که مشکل اصلی عدم برگزاری انتخابات مساله تفکیک نیست بلکه نبود شفافیت است و توضیح داد که قبل از برگزاری انتخابات باید مشخص شود که چند درصد از اعضای اتحادیه فعال و چند درصد غیر فعال هستند.
او در پاسخ به این سوال که چرا وزیر صمت نسبت به نامه ۲۷ کسبوکار آنلاین برای برگزاری هر چه سریعتر انتخابات واکنشی نشان نداده است، گفت: ۲۷ کسب و کار آنلاین در مقابل ۴۴۰۰ کسب و کار فعال در کشور رقم ناچیزی است.
سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که فکر میکنید بلاتکلیفی اتحادیه کسب و کارهای مجازی تا کی ادامه پیدا کند، گفت: نمیتوان به صورت دقیق زمان برگزاری انتخابات این اتحادیه را اعلام کرد. مادامی که شرایط مساعد نباشد، چنین امکانی وجود ندارد.
او همچنین درباره نقش وزارت صمت برای حل و فصل این مشکل هم گفت: اتحادیه، اساسنامه دارد. بر اساس این اساسنامه دولت اجازه دخالت در برگزاری انتخابات اتحادیهها را ندارد. مسئول اصلی حل این مشکل اتاق اصناف و خود اتحادیه است؛ هرچند که پادرمیانیهایی شده اما شرایط در خود اتحادیه ابتدا باید به ثبات برسد.
گفتنی است انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی بیش از یک سال است که برگزار نشده و فعالیت این اتحادیه به شکل غیرقانونی همچنان ادامه دارد. اعضا بر این باورند که اختلاف نظر بین اتاق اصناف و وزارت صمت در کنار حواشی که پس از فعالیت سرپرست جدید ایجاد شد، فرآیند برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته است.
حال بعد از گذشت یک سال، صاحبان کسب و کارهای آنلاین کشور در نامهای بهوزارت صمت خواستار رسیدگی سریع به مساله برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی شدند چرا که تاخیر در برگزاری انتخابات به صلاح هیچکس نیست. امضا کنندگان این نامهمدیران کسب و کارهای مجازی مطرحی مانند دیجیکالا، دیوار، شیپور، کافه بازار و … هستند.