عربستان، دومین سهام‌دار بزرگ توییتر

ادامه ماراتن سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در حوزه فناوری

درست در حالی که از اواخر شهریور ماه قطعی و اختلال اینترنت در کشور، بخش تکنولوژی و استارتاپ ایران را به بحران کشانده، عربستان سعودی، به عنوان همسایه و رقیب نفتی ایران، ادامه همکاری خود را با ایلان ماسک به عنوان دومین سرمایه‌گذار بزرگ توییتر اعلام کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که شاهزاده سعودی، الولید بن طلال منتشر کرد، شرکت هولدینگ پادشاهی عربستان سعودی (KHC)، همراه با دفتر خصوصی این شاهزاده، پس از اینکه ایلان ماسک قرارداد خرید توییتر را نهایی کرد به مالکیت سهام این شبکه اجتماعی به ارزش ۱٫۸۹ میلیارد دلار ادامه خواهند داد. آنها به طور مشترک دومین سرمایه‌گذار بزرگ توییتر هستند. بن طلال که روز جمعه این بیانیه را در حساب توییتر خود به اشتراک گذاشت، اظهار داشت که این معامله در راستای استراتژی بلندمدت KHC است.

این در حالی است که بیش از یک ماه است قطعی اینترنت و اختلالات مربوط به آن، بخش تکنولوژی و استارتاپ ایران را دچار بحران کرده و سرمایه‌گذاری در این بخش به شدت کاهش یافته است.

به گزارش الجزیره، ۱۶٫۹ درصد از این شرکت که توسط بن طلال تاسیس شد، متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی است. تا ماه ژانویه ۲۰۲۲، عربستان سعودی با ۳۴٫۸ میلیون نفر جمعیت و ۱۲ میلیون کاربر توییتر، هشتمین جایگاه را در میان کشورهای جهان از نظر تعداد کاربران توییتر از آن خود کرده بود.

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، که روز پنجشنبه اعلام کرد که خرید ۴۴ میلیارد دلاری خود را تکمیل کرده است، در توییتی با اشاره به لوگوی پرنده توییتر و به نشانه خواسته او برای اعمال محدودیت کمتر بر محتوای منتشر شده در این شبکه اجتماعی نوشت: «پرنده آزاد شد».

با این حال، مدیرعامل شرکت خودروسازی برقی تسلا که خود را طرفدار مطلق آزادی بیان توصیف می‌کند، گفته است که می‌خواهد از تبدیل شدن این پلتفرم به محیطی برای ترویج نفرت و تفرقه جلوگیری کند.

اخراج گمراه‌کنندگان ایلان ماسک در خصوص توییتر

ایلان ماسک، پاراگ آگراوال، مدیر اجرایی توییتر، ند سگال، مدیر امور مالی و ویجایا گاد، مدیر امور حقوقی و سیاست‌گذاری را برکنار کرد. او آنها را متهم کرده بود که او و دیگرسرمایه‌گذاران توییتر را در مورد تعداد حساب‌های جعلی در این پلتفرم گمراه کرده‌اند. منابعی آگاه به الجزیره گفتند که آگراوال و سگال هنگام بسته شدن قرارداد درکمپانی توییتر در سانفرانسیسکو بودند و سپس به بیرون همراهی شدند.

ایلان ماسک که کمپانی موشکی اسپیس‌ایکس را نیز شخصاً اداره می‌کند، قصد دارد مدیرعامل موقت توییتر شود. خرید توییتر توسط ماسک، نشان دهنده پایان یک ماجرا طولانی‌مدت است. ماسک ابتدا در ماه آوریل پیشنهاد خرید توییتر را داد. سپس تلاش کرد تا از معامله خارج شود، و سپس در نهایت این خرید را تکمیل کرد تا شرکت این شبکه اجتماعی را خصوصی کند.

برخلاف بیانیه روز جمعه، بن طلال ابتدا پیشنهاد ماسک را در ماه آوریل رد کرد و گفت که این پیشنهاد مناسب ارزش حقیقی توییتر نیست. در آن زمان، ماسک در پاسخ به این واکنش عربستان سعودی از آنها پرسید که دیدگاه عربستان سعودی در مورد آزادی بیان روزنامه‌نگاران چیست؟

خرید کمپانی توییتر توسط ماسک با کمک مالی تعدادی از سرمایه‌گذاران، از جمله لری الیسون، یکی از بنیانگذاران شرکت نرم‌افزاری اوراکل، و هلدینگ قطر، که توسط صندوق سرمایه‌گذاری مستقل قطر کنترل می‌شود، تضمین شد.

آفتاب نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.