بحران‌های روابط عمومی برای کسب و کارهای کوچک و روش‌های حل آن‌ها

برای رساندن پیام کسب و کار خود به مخاطبان چه ایده‌ای در ذهنتان دارید؟ آیا به دنبال یک فرایند سخت و زمان بر هستید یا می‌خواهید در سریعترین زمان ممکن ارتباط خود را با مشتریانتان قوی‌تر کنید؟ متاسفانه بسیاری از کسب و کارهایی که به تازگی متولد شده‌اند با بحران‌های جدی در روابط عمومی خود رو به رو هستند. مشکلاتی که در صورت حل نشدن، پله‌های بعدی کار را نیز دچار مشکل کرده و در نهایت ساختمانی نامنظم و نامناسب را برای آن کسب و کار برپا خواهد کرد. اگر به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم، مشکلاتی را که بر اساس تجربیات کسب و کارهای مختلف به دست آمده را بررسی کنید و از انجام آنها دوری کنید. این مطلب اشتباهات رایج در این زمینه و راه حلی ست که برای حل بحران روابط عمومی، می‌توانید به کار ببرید.

بحران روابط عمومی چگونه یک کسب و کار را نابود می‌کند؟

شاید در ابتدای مسیر خود تاثیر این بحران را به طور قوی مشاهده نکنید، اما در صورت عدم کنترل، طولی نمی‌کشد که این مسئله کوچک به یک مشکل بزرگ و جدی تبدیل خواهد شد. اگر برند شما درگیر این مشکل شود، اعتماد مشتریان و مخاطبانتان به خطر می‌افتد و این مهمترین چیزی است که یک کسب و کار برای رشد خود به آن نیاز دارد. با این مشکل توانایی برای رقابت با برندهای مطرح کم شده و در نهایت کاهش فروش را به دنبال خواهد داشت.

برداشتن قدم‌های اشتباه و شروع یک بحران بزرگ

 

موارد زیر شامل اشتباهاتی است که برخی از برندهای معروف در ابتدای فعالیت خود آن را انجام داده‌اند:

عدم توجه به خواست مشتریان

اولین چیزی که در بسیاری از کسب و کارهای ناموفق دیده شده، عدم توجه به خواسته مشتریان است. در فضای مجازی تعداد زیادی از مخاطبان خود را پیدا کنید و نظرات و خواسته‌هایشان را بفهمید. برای این کار باید حتما فعالیت خود را در فضای مجازی جدی بگیرید.  مشتریان در این فضا خیلی صریح و بی پرده صحبت می‌کنند.

نداشتن استراتژی مشخص

مشکل مشترک دیگر این کسب و کارها، نداشتن یک استراتژی مشخص در این زمینه بوده است. به عنوان مثال تنها ورود به فضای مجازی نمی‌تواند راهی درست باشد، باید بتوانید با برنامه ریزی صحیح از این موقعیت بیشترین استفاده را کنید. در غیر اینصورت شانسی برای موفقیت در این فضا نخواهید داشت.

ارتباط نامناسب با مشتریان

فرض می‌کنیم که با استراتژی مناسب، تعداد زیادی نظر، پرسش، ایده و انتقاد از مخاطبان دریافت کرده‌اید. اکنون برای پاسخ به آنها چه فکر کرده‌اید؟ متاسفانه اغلب کسب و کارهای ناموفق در همان ابتدای کار پاسخی نامناسب را به این صحبت‌ها داشته‌اند. به عنوان مثال نظرات انتقادی را حذف کرده یا با آنها به تندی برخورد کرده‌اند. نتیجه این کار در سال‌های بعدی فعالیت برند مشخص خواهد شد.

نداشتن بیانیه مناسب

بیانیه‌ای که شما در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید، باید ساختار درستی داشته باشد. وجود علائم نگارشی غلط، غلط‌های املایی، لحن نامناسب، جملات نادرست و … از ویژگی‌های یک متن بد است. این کمترین چیزی است که باید برای ارتباط با مشتریان خود باید رعایت کنید.

استفاده از راه حل تکراری

شما باید در طی مدت زمان طولانی پیام‌های متفاوتی را برای مخاطبانتان ارسال کنید. باید در هر دوره از کسب و کار خود به دنبال جدیدترین روش‌های انتقال اطلاعات باشید. به عنوان مثال از رپورتاژ آگهی استفاده کنید یا از کانال‌هایی مانند تلویزیون، روزنامه و … استفاده کنید.

در مسیر کسب و کار خود از آژانس‌های معتبر کمک بگیرید…

 

اکنون با اشتباهاتی که یک کسب و کار تازه کار با آن رو به رو بوده آشنا شدید. اما برای آنکه بتوانید از همان ابتدا، مسیر درستی را پیش بگیرید، بهتر است از یک آژانس معتبر کمک بگیرید. البته به شرطی که این آژانس روابط عمومی به درستی کار خود را انجام دهد. به عنوان مثال تریبون در بخش خدمات روابط عمومی خود می‌تواند برخی از نیازهای شما را بر آورده کند. در این میان می‌توانیم به فعالیت‌های زیر اشاره کنیم:

  • تولید محتواهای متنی روابط عمومی و گزارش‌های سالانه
  • ارائه استراتژی درست در زمینه مدیریت رسانه و انتشار اخبار (ارائه پیشنهادات در انتخاب بهتر رسانه و گزارش دهی و تحلیل نتایج)
  • مدیریت، هماهنگی و برگزاری نشست‌ خبری و رویدادها
  • مدیریت و هماهنگی مصاحبه و تورهای خبری به همراه تولید محتوای مربوط به آن
  • طراحی و اجرای کمپین‌های مختلف روابط عمومی

تریبون چگونه عمل می‌کند؟

تریبون از همان ابتدای فعالیت شما برای درآمدزایی همراهتان است. فرقی نمی‌کند که یک کسب و کار شکست خورده و به دنبال راهی برای بلند شدن باشید یا یک کسب و کار تازه تاسیس که به دنبال پله‌ای برای شروع می‌گردید.

خدمات تریبون در اولین مرحله، برگزاری یک جلسه و تحلیل مسئله‌ای ست که در ذهن شماست. مدیران این آژانس با تعریف و هدف گذاری پروژه‌ شما، تحقیقاتی را در بازار انجام خواهند داد. سپس اقدامات لازم را به همراه زمان بندی و شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین می‌کنند. در صورت توافق با شما، این استراتژی‌ها را با همان برنامه در نظر گرفته شده به مرحله اجرا می‌برند. البته شما هم از این فرایند کاملا مطلع خواهید بود چرا که گزارش‌هایی به صورت دوره‌ای در اختیارتان قرار گرفته و کمپین‌ ایجاد شده با دقت، تحلیل می‌شود. این تنها یک شروع برای کسب و کار شماست تا بتوانید اولین پله را محکم و با اطمینان بردارید.

سخن پایانی

در پایان، این موضوع را اضافه کنیم که تمام قدم‌هایی که در شروع کسب و کار خود بر می‌دارید، تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت شما خواهد بود. اگر شروع مسیر شما به درستی باشد، موفقیت‌تان صد در صدی است. مدیریت روابط عمومی اولین و آسان‌ترین کاری است که می‌توانید برای موفقیت کسب و کار خود داشته باشید. این موضوع را با بررسی نمونه برندهای مختلف مانند فیس بوک، اوبر، اسنپ که شناخته شده هستند نیز ببینید. این برندها پس از دریافت مشکلات خود توانسته‌اند با تغییر روش خود، به مسیر درست برگردند و اکنون به یکی از پرطرفدارترین کمپانی‌ها در حوزه کار خود تبدیل شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.