رونمایی از نسخه واقعیتر آمازون ایران
با رونمایی از «دیوار فروشگاهها»، حالا درست مثل نمونه آمریکایی؛ میتوان در دیوار هم کالای نو خرید هم دستدوم
دیوار رقیب دیجیکالا یا یک خردهفروش آنلاین منحصربهفرد؟ این سوالی است که از دیروز که مدیران این برند اینترنتی در نشستی خبری و به صورت آنلاین، درباره عملکرد دیوار و راهاندازی فروشگاهها و ورود به بازار خرده فروشی صحبت کردند در بین تحلیلگران فضای استارتاپی پرسیده میشود. سوال این است که آیا دیوار که یکهتاز بازار فروش آنلاین کالاهای دستدوم است با رونمایی از پلتفرم «دیوار فروشگاهها» پا به بازی دیجیکالا گذاشته یا با توجه به فروش لوازم دستدوم در این سایت؛ دیوار عملا به آمازون واقعی ایران که همیشه شعار دیجیکالا بوده؛ بدل شده است. پلتفرمی که در چنته آن همهچیز یافت میشود: هم نو و هم کهنه! به نظر میرسد که دیوار بازی تازهای راه انداخته که خودش یکهتاز آن است. اما مدیران دیوار در اینباره چه گفتند؟ اما اول ببینیم دیوار فروشگاه ها چیست؟
یک مارکتپلیس برای کالاهای نو
کمتر از دو هفته از شروع فعالیت «دیوارٍ فروشگاهها» میگذرد؛ بخش جدیدی در سایت دیوار که به مغازهها و فروشگاههای جدید اجازه میدهد تا کالاهای نو خود را در معرض دید کاربران قرار داده و به فروش برسانند. این بخش جدید در سایت دیوار کار خود را از تهران و با سه دستهبندی لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و لوازم شخصی و لباس شروع کرده وآنگونه که مدیران دیوار میگویند به زودی بخشهای بیشتری از نیازهای مشتریان را هم پوشش میدهد. در «دیوارٍ فروشگاهها» هر مغازه یک پنل کاربری دارد که در صفحه ویژه آن فروشگاه، محصولات خود را آگهی کرده است. به گفته مدیرعامل دیوار تاکنون سه هزار فروشگاه روی این پلتفرم ثبتنام کردهند، رقمی که اشکان آرمندهی آن را با تعداد مغازههای خیابان ولیعصر از تجریش تا راهآهن مقایسه کرده. تمثیلی برای یک استقبال خوب!
گویی کرونا در ماجرای دیوار فروشگاهها عامل تاثیرگذاری بوده چراکه اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار در ابتدای نشست خبری آنلاین خود با اشاره به راهاندازی محصول جدید این وبسایت به نام «دیوارِفروشگاهها» گفته: «ما از اواسط اسفندماه با شیوع بیماری کرونا به این فکر کردیم که چگونه در این شرایط کنار مردم باشیم تا بخشی از ضرر و زیانی را که به این واسطه رخ داده پوشش دهیم؟ با این سرویس از یک سو فروشگاههای آفلاین میتوانند شعبه آنلاین خود را راهاندازی کنند تا بخشی از زیان کسب و کارهای آنها پوشش داده شود و سوی دیگر به واسطه آن مردم میتوانند در شرایطی که رفت و آمدها محدود شده است، پاساژگردی آنلاین را تجربه کنند.»
آرمندهی درباره سازوکار سرویس دیوار فروشگاهها هم گفت: « قرار نیست دیوار کمیسیونی از هیچ یک از طرفین دریافت کند بلکه با بیش از ۳۵ میلیون کاربر صرفا میزبانی برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم است که میتواند تسهیلات و امکانات بیشتری را برای آنها ارائه دهد. این سرویس دو مزیت مهم هم برای خریداران دارد که بر اساس آن کاربران میتوانند چندین فروشگاه را با یکدیگر مقایسه و قیمت آن را بررسی کنند و از سوی دیگر خریدار و فروشنده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا تصمیم و انتخاب درستتری بگیرند.»
بیشتر بخوانید: رونمایی از مارکتپلیس جدید دیوار
در این نشست علی رسولی، مدیر مارکتینگ دیوار هم درباره شرایط ثبتنامه مغازهها و فروشگاهها در این پلتفرم جدید گفت: «برای کمک به فروشگاهها ثبت نام پنلهای فروشگاهی فعلا رایگان است. بعد از ثبت نام و دریافت پنل کاربری، هر فروشگاه میتواند تا۲۰ آگهی رایگان بارگذاری کند. در ادامه پس از پولی شدن این پنل، هزینه نهایی آگهی گذاشتن در آن هم ارزانتر از آگهی کردن خارج از حالت فروشگاهی خواهد بود. »
او در پاسخ به سوالی درباره رقابت «دیوار فروشگاهها» با دیگر سایتهای خرید و فروش آنلاین هم توضیح داد: «براساس تحقیقات ۹۳ درصد از بازار خردهفروشی آفلاین است و ۷درصد باقی مانده هم عمدتا در شبکههای اجتماعی مشغول هستند. در نتیجه این بازار را می توان به سمت هر چه بیشتر آنلاین شدن پیش برد. تعداد بالای گوشی هوشمند و اینترنت پرسرعت در کشور نشان میدهد که ظرفیت ما برای آنلاین شدن بازار بالا است و آنقدر فضای کار وجود دارد که بازیگران مختلفی در آن بازی کنند. همچنین باید اضافه کنم که فروشگاهها نباید لزوما به صورت انحصاری فقط با دیوار کار کنند بلکه میتوانند در شبکههای اجتماعیهای مختلف یا سایتهای دیگر هم فعال باشند.»
آنطور که از نشست خبری دیوار و معرفی سرویس جدید این پلتفرم اینترنتی به گوش رسیده، دیوار فعلا وارد حوزه توزیع کالاهای فروخته شده یعنی کاری که دیجیکالا انجام میدهد نخواهد شد و ارسال کالا برعهده خود فروشندگان خواهد بود. اما به نظر میرسد با گسترش این سرویس و ورود آن به دیگر شهرها آنگونه که در این نشست خبری مطرح شد، کاربران شاهد تغییرات دیگری در این سرویس باشند و شاید دور از ذهن نباشد اگر روزی پیکهای دیوار را هم در خیابانها را ببینیم. مهمتر اینکه این سرویس برنامه خاصی برای جذب کسبوکارهایی دارد که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند. کسبوکارهای خرد و متوسطی که برای بیشتر آنها زیرساخت فروش نهایتا یک صفه اینستاگرامی است.
توپ امنیت را در فقط زمین دیوار نیندازید
یکی از محورهای نشست خبری دیروز دیوار، مسئله امنیت خریدوفروش در این پلتفرم بود. مدیرعامل این پلتفرم در پاسخ به سوالی درباره امنیت معاملات در پنل فروشگاهی جدید دیوار یک دغدغه قدیمی را مطرح کرد و گفت: «بخشی از این مسئولیت برعهده ماست و بخشی دیگر را سازمانها و نهادهای قانونگذار برعهده دارند. ما مسئولیتمان را در زمینه فرهنگسازی انجام دادهایم. خیلی وقتها درحالی امنیت فضای مجازی را از دیوار میخواهند که دیوار فقط جزئی از فضای مجازی است. نهادهای قانونگذار باید این تغییر را بپذیرند که شیوه زندگی مردم رو به تغییر است. آنها به بازارهای آنلاین رو آوردهاند و این فضا نیاز به الزاماتی قانونی دارند.»
به نظر میرسد با ورود اکالا، بازلیا و حالا دیوار به حوزه خردهفروشی آنلاین این بازار بیش از هر زمان دیگری رقابتی شده است. و این شاید خبری خوش برای مصرفکنندگان ایرانی باشد که بتوانند از نتیجه این رقابت، قیمت و سرویسدهی بهتری را تجربه کنند.