زندگیمان را در حضور عکسها سپری میکنیم
گفتوگو با بنیانگذار شوت شات، استارتاپی که عکاسی را اصولی آموزش میدهد و در سه ماه گذشته عملکردی فراتر از انتظار داشته است
جهان در یاد ندارد پدیدهای دگرگونسازتر از ویروس کرونا را. نه جنگ، نه قحطی و گرسنگی و نه بیماریهایی عفونی مثل طاعون و آنفلوآنزا، هیچکدام به اندازه کووید 19، جهان را در شوک فرو نبرده است. دستکم در حافظه صدساله بشر چنین سطحی از بحران ثبات نشده است. ویروس کرونا اگرچه بیشتر بلا و مصیبت و محدودیت و کسادی آورده، به برخی کسبوکارها فرصت خوبی داده که عرضاندام و خودنمایی کنند. برای نمونه در حوزه آموزش، کسبوکارهای آنلاین رشد 300 تا 900 درصدی را تجربه کردهاند. دلیل این رشد هم ساده است: کرونا و قرنطینه انتخابی به نام آموزش آنلاین پیش روی مردم نهاد. یکی از بخشهایی که چه قبل و چه بعد از آن شکل کرونا همیشه جذاب بوده، آموزش عکاسی است که از دل آن هم انواع کسب و کارها بیرون آمده است. « شوت شات» یکی از استارتاپهایی است که در حوزه آموزش آنلاین عکاسی فعالیت میکند. با اینکه این استارتاپ عمری طولانی ندارد اما در همین مدت کوتاه هم مسیر رشد را به خوبی طی کرده است. بنیانگذار این استارتاپ محمد مهرآرا است که 28 سال دارد و کارشناسی خود را در رشته آیتی و فوقلیسانس خود را نیز در دانشگاه هنر تهران، عکاسی خوانده است.
جرقههای اولیه راهاندازی شوت شات
به گفته مهرآرا، دغدغهها و گذراندن دورههای عکاسی و تحصیل در زمینه فناوری اطلاعات، در نهایت کاری کرد که او سرنوشت خود را در راهاندازی شوت شات دنبال کند. مهرآرا خودش علاقه زیادی به شوت شات دارد و دلیل این کشش را هم بیش از هر چیز به رشته عکاسی مرتبط میداند. او که سال 89 وارد رشته آیتی شد اما در سال 90، به سبب همین علاقه به عکاسی، راهش را از فناوری اطلاعات جدا کرد و به صورت جدی شروع به گذارندن دورههای عکاسی کرد. پس از مدتی به عنوان عکاس با خبرگزاری ایسنا وارد همکاری شد.
او درباره شکلگیری ایده شوت شات میگوید: «در سال ۹۲ یک شرکت در زمینه فناوری اطلاعات با همکاری یکی از دوستان و همدانشگاهانم راه اندازی کردیم و در آن شرکت به کار در زمینههای مختلف آیتی پرداختیم. در سال ۹۵، در دانشگاه هنر تهران شروع به خواندن رشته عکاسی کردم. از همان سال ایدههای مختلفی در ذهنم شکل گرفت. کم کم در بین این ایدهها، شوت شات شکل زندهایی به خود گرفت. در واقع شکلگیری این ایده برمیگردد به سال 92 که در دانشگاه و در جریان یکی از درسهای رشتهی آیتی، طرحی به نام شوت شات نوشته بودم و حتی دامنه شوت شات را هم در همان زمان به همین نشانی فعلی(www.shootshot.com) ثبت کردم. مدتی این طرح را مسکوت گذاشتن تا اینکه سال گذشته با تغییر شکل ایده اولیهام، شوت شات فعلی را راه انداختم.»
مهرآرا، شوت شات را ماحصل همه تلاشهای چند ساله خود در حوزههای مختلف میداند اما به باور خودش، دغدغههایش بیش از راهاندازی یک کسب و کار مرتبط با آموزش عکاسی بوده است: «یکی از دلایلی که برای راهاندازی این پلتفرم داشتم، این بود که افراد زیادی از استانهای مختلف کشور به تهران میآمدند تا در دورههای مختلف آموزشی شرکت کنند که باعث شد تا من به فکر ایجاد بستری باشم که همه افراد در هر جای ایران بتوانند به آموزشهای حرفهای و استادان خوب عکاسی دسترسی داشته باشند. در واقع دسترسی به محتوای خوب و آموزشهای تخصصی عکاسی در هر زمان و هر مکانی از جمله چیزهایی است که به عنوان انگیزه و تداوم راه شوت شات به حساب میآورم.»
جذب 1591 کاربر شوتشات در 3 ماه
بنیانگذار شوت شات که به تنهایی شروع به راهاندازی این پلتفرم کرده، اعتقاد دارد در پروژههایی که یک وجه آن هنری است، بسیار سخت میشود افراد را برای راهاندازی آن همراه کرد: «زیرا که آنها در ابتدا باید قانع شوند که در بلندمدت اتفاق مثبتی برای این کسبوکار خواهد افتاد اما این اتفاق برای پروژههای هنری و فرهنگی در کشور ما کمی مشکل است.»
در حال حاضر شوت شات تیمی 10 نفره دارد و بعضی از آنها هم به علت شیوع کرونا به صورت دورکاری و پروژهایی با این استارتاپ کار میکنند.
مهرآرا در ادامه با اشاره به رشد خوبی که این پلتفرم در این مدت کم تجربه کرده است، توضیح میدهد: «شوت شات که از 21 بهمن 98، به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد تا سه ماه بعد یعنی 20 اردیبهشت 99، توانست 1591 کاربر جذب کند که بسیار امیدوار کننده است.»
او بیماری کرونا را در این رشد بیتاثیر نمیداند و میگوید: «با اینکه کرونا به بسیاری از کسبوکارها آسیب زیادی وارد کرده است، اما از آنجایی که مردم در خانهها بودند و به خاطر فاصلهگذاری اجتماعی از مکانهای شلوغ دوری میکردند، تمایل زیادی به آموزش آنلاین پیدا کردند. برای مثال یکی از دغدغههای خود من در این ایام این بود که طرحی را برای افراد برگزار کنیم که نیازی به پیش نیاز و اطلاعات عکاسی نداشته باشد و به زبانی ساده بتواند آنها را با این هنر آشنا کند؛ از این رو دورهایی به نام عنوان «داستان عکسها (آشنایی با عکاسان تاثیرگذار جهان)» برگزار کردیم که با استقبال زیادی روبرو شد و حدود 1233 نفر در آن شرکت کردند.»
مهرآرا، شوتشات را با سرمایهگذاری شخصی راهاندازی کرده است و در این باره بیان میکند: «از ابتدا طبق برنامهریزی سه سالهایی که انجام داده بودیم، در سال اول 200 میلیون به بخش تجهیزات و همین مبلغ هم به نیروی انسانی اختصاص داده بودیم و قصد داشتیم که با جذب سرمایه شوتشات را در مقیاس بزرگ راهاندازی کنیم. اما با توجه به مذاکراتی که با سرمایهگذارها داشتیم؛ توقعِ سوددهی که آنها در ماههای اول از شوتشات داشتند، غیرمنطقی به نظر میرسید. علاوه بر این برخی از بندهای قرارداد بسیار عجیب و غریب بود. بنابراین تصمیم بر این شد که فعلا تا جای ممکن با سرمایه شخصی ادامه دهیم.» با این حال او به آینده استارتاپ خود خوشبین است: «طبق برنامهریزی که کرده بودیم، توقع درآمد در سه ماه اول نداشتیم اما با اتفاقاتی که رخ داد شوتشات توقع ما بالا رفته و روزهای بهتری را انتظار میکشیم.»
برگ برنده و چالشهای شوتشات
بنیانگذار شوتشات در ادامه با اشاره به اینکه رقیبی به صورت جدی در فرم فعالیت شوتشات در بازار ندارند، توضیح میدهد: «بسیاری از افراد به صورت شخصی و فردی در شبکههای آپارات، تلگرام و اینستاگرام آموزش عکاسی میدهند؛ اما شوتشات در واقع به مانند یک آموزشگاه و یک مجموعه تیم آموزشی از مدرسان با تجربه و متخصص، سعی دارد که به افراد به صورت اصولی آموزش عکاسی دهد و در راستای ارتقا فرهنگ بصری گامی بردارد. برخلاف تصور عموم، آموزش عکاسی، یک مسئلهی ساده نیست و افرادی هستند که بعد از گذراندن یک دورهی آموزشی عکاسی، شروع به تدریس میکنند. در واقع همانقدر که عکاسی سهل و ساده دیده میشود، متاسفانه آموزش عکاسی هم سهل و ساده انگاشته میشود که سعی ما در شوتشات این است که چنین اتفاقی نیفتد.»
مهرآرا چالشهای این حوزه را تیمسازی و دیگری تولید محتوا میداند. او در این باره میگوید: «یکی از چالشهایی که بسیاری از استارتاپها با آن روبرو هستند، تیمسازی است. همراه شدن افراد تیم در ابتدای راه با توجه به مسائل مالی بسیار سخت است. چالش بعدی، تولید محتوا است که در حوزه هنری و فرهنگی شرایط خاصی دارد.»
در پایان، محمد مهرآرا با جملهای از استیو ادواردز که میگوید: «ما هماینک زندگیمان را در حضور عکسها سپری میکنیم.» تاکید کرد که این روزها عکاسی فراگیر و محبوب شده است و همه ما با عکاسی به هر نحوی از آن درگیر هستیم و هدف آموزشهای شوتشات هم، بودن در کنار هر کسی است که با عکاسی به هر شکلی از آن مشغول است؛ بودن در کنار همه.
با این استارتاپها آشنا شوید:
هنریتو سلیقه مشتری را میشناسد صنایعدستی ایران به آمازون میرسد نماتک سال آینده ۱۰ میلیاردتومانی میشود