رشد 50 درصدی تراکنشهای سیزپی در دوران کرونا
علیرضا پزشک، مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان در گفت و گوی با آیچیزها از چگونگی شکلگیری سیزپی و چالشهایی که در حوزه پرداخت بر سر راه استارتاپها است میگوید
شرکت دانش بنیان پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان از سال 1387 با هدف تولید نرمافزارهای مربوط به بانکداری الکترونیک متمرکز و ارائه خدمت به بانکها، موسسات مالی، تعاونیهای اعتبار و صندوقهای قرضالحسنه راه اندازی شده است. این شرکت یک سال است که درگاه پرداخت سیزپی راهاندازی کرده و در این مدت توانسته از نظر تعداد ثبت کنندگان، رتبه پنجم را بین درگاههای پرداخت از آن خود کند. این درگاه پرداخت در مجموع حدود 7 هزار مشتری دارد که قسمت عمده آنها حقیقی بوده و تنها 20 درصد مشتریان به صورت حقوقی فعالیت میکنند. علیرضا پزشک، مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان، میگوید در دوران کرونا و از اواخر اسفند تا امروز، تعداد تراکنشهای درگاه پرداخت سیزپی حدود 50 درصد افزایش داشته است. برای آشنایی بیشتر با فعالیتهای این شرکت در زمینه پرداخت با وی گفتگویی کردهایم که در ادامه میخوانید.
به صورت مختصر درباره شرکت و خدمات آن توضیح دهید؟
این شرکت از سال 1387 با هدف تولید نرمافزارهای مربوط به بانکداری الکترونیک متمرکز و ارائه خدمت به بانکها، موسسات مالی، تعاونیهای اعتبار و صندوقهای قرضالحسنه راه اندازی شده است. سامانه بانکداری متمرکز (Core Banking) به مجموعهای از سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری گفته میشود که در قالب یک سامانه و بانک اطلاعاتی متمرکز، خدمات بانکی را به مشتریان بانکها ارائه مینماید و قابلیت ارائه خدمات در کلیه شعب و سایر زیرمجموعههای بانک در هرلحظه، از محل این بانک اطلاعاتیِ متمرکز امکانپذیر است. با استفاده از زیرساختهای بانکداری متمرکز نهتنها در هر شعبه میتوان به مشتریان سایر شعب بانک، خدمات درخواستی را بهصورت در لحظه ارائه کرد بلکه کانالهای دسترسی جدیدی مانند اینترنت بانک، موبایلبانک، پیامک و بانکداری باز (Open API) نیز سرویسهای موردنظر مشتریان را ارائه خواهندکرد؛ خدمات بانکی با سیستم بانکداری متمرکز، مشتریمحور شده و در هر شعبهای شما را با کد مشتری میشناسند و کلیه خدمات بانکی در همه شعب ارائه میشود.
در سال 1389 محصول نهایی خود در زمینه بانکداری متمرکز را آماده کرده و ابتدا به چند تعاونی اعتبار تک -شعبهای و بعدها به چند موسسه مالی با تعداد شعب بالا در سطح کشور ارائه کردیم. در حال حاضر چندین صندوق با بیش از 200 شعبه و تعاونیهای اعتبار که هریک بیش از ده شعبه در سطح کشور دارند، از خدمات و محصولات پیشگامان استفاده میکنند.
در حال حاضر بیشتر روی سامانههای بانکداری مدرن شامل اینرنتبانک، موبایلبانکها متمرکز هستیم و با بانکها و موسسات همکاری داریم. بزرگترین مشتری ما در بحث موبایلبانک با تکنولوژی جدید PWA، بانک کشاورزی است. در بحث پرداخت الکترونیک نیز با ارائه سوئیچ پرداخت به یکی از شرکتهای PSP جز اولین شرکتهایی بودیم که توانستیم به شبکه شاپرک متصل شویم. باز هم در حوزه پرداخت، سامانه خرید اعتباری را منطبق با آخرین ضوابط و مقررات بانک مرکزی تولید و به بازار عرضه کردیم که در چندین نهاد مالی مورد استفاده قرارگرفته است.
با توجه به اینکه هم زیرساختهای بانکداری الکترونیک و هم زیرساختهای پرداخت الکترونیک را داریم در حوزه فینتک نیز شروع به کارکرده و محصول PASPay را که یک کیف پول الکترونیک است تولید کردیم و هم اکنون در حال خدمترسانی به هموطنان عزیزمان در زمینههای مختلف هستیم.
با سابقهای که در زمینه تولید راهکارهای نرمافزاری، محصولات حوزه آی-تی در بخش بانکداری و پرداخت الکترونیک داریم و با در نظر گرفتن نیازهای رو به رشد جامعه در این حوزه تصمیم گرفتیم تا خدمات و محصولات خود را در خصوص الگوهای جدید در حوزه بانک و پرداخت (فین تک) با برند سیزپی به بازار معرفی و ارائه نماییم.
سیزپی چگونه کار میکند؟
سیزپی در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا «خدمات پرداخت» را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیونها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. سیزپی در چارچوب سند تدوینی از سوی بانک مرکزی و بر اساس قرارداد منعقده با شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت (PSP) و شاپرک، میتواند زیرساخت پرداختهای بدون کارت از جمله پرداختهای اینترنتی و درون برنامهای را برای پذیرندگان خود فراهم آورد. سیزپی با ایجاد تسهیلات ویژه در تمام فرآیندها، از مرحله دریافت درگاه پرداخت گرفته تا تسویه تراکنشها، باعث شده تا صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با خاطری آسوده، سیزپی را به عنوان ارائه کننده راهکار پرداخت کسب و کار خود انتخاب کنند. در سیزپی سعی کردیم تا سهولت در ثبت درخواست، سرعت در ارائه راهکار مناسب، همراهی تا راه اندازی راهکار، مشاوره در مسیر رشد و توسعه، سیکلهای منظم تسویه، طرحهای متنوع و منعطف کارمزد، پاسخگویی در لحظه و …رعایت کنیم.
خدمات سیزپی در چه زمینهای است؟
با توجه به توسعه کسب و کارها در فضای مجازی و شناسایی نیازهای جدید در این حوزه، پرداخت یار سیزپی به کسب و کارها در این حوزه خدمات زیر را ارائه مینماید. ارائه راهکارهای پرداخت، ارائه انواع درگاه پرداخت و ارائه لینک پرداخت. یکی از امکانات جدید در سیزپی این است که کسب و کارها میتوانند مشخص کنند که کارمزد تراکنش از چه کسی گرفته شود. سیزپی کمترین کارمزد را در شبکه بانکی و پرداخت کشور دارد که مبلغ آن یک درصد تراکنش تا سقف 400 تومان است.
در لینک پرداخت چه خدماتی به کاربر داده میشود؟
یکی از خدمات سیزپی ارائه لینک پرداخت است. یعنی علاوه بر اشخاص حقوقی، یک شخص حقیقی هم میتواند با وارد کردن شماره حساب خود در سیزپی یک لینک دریافت کند. در این روش یک پنل در اختیار شما قرار میگیرد که در آن امکان مشاهده اطلاعات واریزکننده و تعریف شناسه پرداخت وجود دارد. با ارائه این لینک به مشتریان، آنها میتوانند وارد درگاه پرداخت شخصی دارنده لینک شده و پول را به حساب واریز کنند. ایجاد این لینک به کسب و کارها در فضای شبکههای اجتماعی هویت میبخشد.
سیزپی چه تعداد مشتری دارد؟
درمجموع حدود 7 هزار مشتری داریم که قسمت عمده آنها حقیقی هستند. زیرا بسیاری از فروشگاههای اینترنتی بهصورت اشخاص حقیقی فعالیت میکنند و تنها 20 درصد مشتریان ما بهصورت حقوقی فعالیت میکنند.
روند فعالیت سیزپی در دروان شیوع کرونا به چه صورت بوده است؟
در دوران کرونا، تعداد تراکنشهای درگاه پرداخت سیزپی حدود 50 درصد افزایش داشت. این افزایش از اواخر اسفند تا امروز اتفاق افتاده است. بهطور متوسط روزانه حدود 15 تا 20 ثبت نام در سیستم داریم که برای این درگاه پرداخت که یکسال از راه اندازی آن میگذرد، عدد مناسبی است. در حال حاضر از نظر تعداد افراد ثبتنام کننده رتبه پنجم را بین درگاههای پرداخت کشور را داریم.
از دیگر مزایای کرونا نیز این بود که نشان داد قسمت زیادی از بروکراسی اداری ما غیرضروری و قابل حذف است. با توجه به شرایط اقتصادی لازم است که آرامش فعالان اقتصادی حتی در پایینترین سطوح و نازلترین درآمدها، تامین شود. ما فقط یک منتقل کننده هستیم و منافع ما در شکوفایی کلان بازار است برای همین از تسهیل شرایط کسب و کار استقبال میکنیم. هرچه دادوستد بیشتر و تجارت ملی پررونقتر باشد، سیزپی و پیشگامان فناوری اطلاعات نیز بهره بیشتری میبرند.
موانع و مشکلات درگاههای پرداخت چیست؟
یکی از مشکلات در حوزه درگاه پرداخت، عدم هماهنگی نهاد قضایی با سیستم پرداخت و بانکی کشور است. هنگام وقوع مسائلی مانند کلاهبرداری افراد و انتقال پول از طریق درگاههای پرداخت، سیستم قضایی با درگاههای پرداخت برخورد و آنها را مسدود میکند در صورتی که اگر این انتقال پول از طریق سیستم بانکی صورت گیرد، چنین برخوردی با بانکها نمیشود. برای مثال سال گذشته نزدیک یک هفته حساب درگاه پرداخت ما با حدود پنج میلیارد تومان نقدینگی مسدود شد. علت این بود که شخصی کالایی را در اینترنت به شخص دیگر فروخته ولی آن کالا را تحویل نداده و چون پول آن از درگاه پرداخت ما منتقل شده بود قاضی دستور به مسدودی درگاه پرداخت ما داده بود. در نهایت مجبور شدیم مبلغ مورد نظر را به شاکی برگردانیم تا درگاه ما رفع مسدودی شود. انتظار میرود که به خاطر یک مبلغ ناچیز، کل حساب یک درگاه پرداخت مسدود نشود.
مشکل دیگر طولانی بودن فرآیند اخذ مجوزهای قانونی برای کسب و کارهای اینترنتی است که موجب میشود که این کسب و کارها به راحتی قادر به گرفتن این مجوزها نباشند زیرا تاخیر در فعالیت آنها بر تعداد تراکنشهای ما نیز تاثیر منفی میگذارد. مردم ما به فناوری اعتماد و نیاز دارند لازم است هرچه زودتر دولت و مجلس با شفافسازی مواد قانونی مربوط به پرداخت اینترنتی، این امر را تسریع و تسهیل نمایند. یکی از کارهای خوب در این زمینه رمز پویا بود که آمار جرایم مربوطه را تا حد قابل توجهی پایین آورد. اگر قانون دقیقتری وجود داشته باشد تعامل بیشتری بین پرداختیاران و قوهقضاییه وجود خواهد شد.
آیا برنامهای برای توسعه این درگاه پرداخت دارید؟
در حال برنامهریزی هستیم تا اپلیکشین درگاه پرداخت سیزپی راه اندازی و رونمایی کنیم. این اپلیکشن انواع خدمات پرداخت شامل پرداخت قبض، خرید شارژ، پرداخت عوارض و… را ارائه خواهد داد. همچنین یکی دیگر از خدمات آن کیف پول و امکان استفاده از QR در پرداختها است. که در بخش کیف پول از امکانات PASpay استفاده کردهایم.
استارتاپهایی که باید آنها را بشناسید:
هانا: روانشناسی در گوشیهای موبایل داریک پی میخواهد مشکلات ارزی گردشگران را رفع کند رشد ۸۰۰ درصدی کافه تدریس در روزهای شیوع کرونا
ممنون از مطالب مفیدتون