رشد ۸۰۰ درصدی کافه تدریس در روزهای شیوع کرونا

میلاد عزیزپور، بنیان‌گذار کافه تدریس در گفت‌وگو با آی‌چیزها از راه‌اندازی کسب‌وکارش می‌گوید تا چالش شیوع کرونا

شیوع کرونا در این روزها سبک زندگی خیلی از کشورهای دنیا و به‌ویژه ایران را دستخوش تغییرات عمده‌ای کرده، حوزه آموزش یکی از حوزه‌هایی است که این تغییرات روی آن تاثیر زیادی داشته است، این روزها با لغو تمامی کلاس‌های حضوری، دانشگاه‌ها، مدارس و مؤسسات آموزشی به شیوه‌های آموزشی نوین از قبیل برگزاری وبینار و سمینار آنلاین روی آورده‌اند و حجم درخواست زیادی برای آموزش آنلاین به سمت ارائه‌دهندگان این پلتفرم‌ها سرازیر شده است.

به گفته برخی از بنیانگذاران استارتاپ‌های فعال در حوزه آموزش آنلاین، تقاضاها در این حوزه در ماه گذشته زیاد و هر روز روبه‌افزایش بوده است. این حجم از درخواست‌های غیرقابل انتظار چالش بزرگی را برای این پلتفرم‌ها ایجاده کرده است.

کافه تدریس یکی از پلتفرم‌های آموزش آنلاین است که به گفته یکی از بنیانگذارانش میلاد عزیزپور، تنها در ماه گذشته، ۸۰۰ درصد رشد برای تقاضای برگزاری کلاس را تجربه کرده و خدماتش را به‌طور ویژه برای مدرسه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی ارائه کرده است. این روزها بهانه‌ای شد با میلاد عزیزپور، بنیانگذار کافه تدریس به گفت‌وگو بنشینیم تا به‌واسطه نقشی که در این روزها ایفا می‌کند، بیشتر با این پلتفرم آشنا شویم.

کافه تدریس یکی از پلتفرم‌های آموزش آنلاین است  که به گفته یکی از بنیانگذارانش میلاد عزیزپور، در ماه گذشته درزمینه‌ تقاضای برگزاری کلاس آنلاین ۸۰۰ درصد رشد را تجربه کرده و خدماتش را به‌طور ویژه برای مدرسه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی ارائه کرده است.

میلاد عزیزپور، مدرک کارشناسی‌ارشد IT  از دانشگاه صنعتی شریف دارد و محمدحسین زارعی و مبین عزیزپور برادر میلاد دیگر بنیانگذاران کافه تدریس هستند که به ترتیب فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نرم‌افزار از دانشگاه تهران  و IT  از دانشگاه امیرکبیر هستند و به‌گفته خودشان آشنایی آن‌ها به کار روی ساخت روتر در دانشگاه تهران برمی‌گردد.

کافه‌تدریس یک سرویس‌دهنده‌ کلاس آنلاین است که به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی، مدرسه‌ها و کسب‌وکارها سرویس و پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین و وبینار ارائه می‌کند. به این‌صورت که این بخش‌ها می‌توانند کلاس آنلاین و وبینارشان را روی پلتفرم کافه‌تدریس برگزار کنند.

از سوی دیگر دانش‌پژوهان مراکز آموزشی هم می‌توانند از کلاس‌های آنلاین و وبینارهای تعریف‌شده استفاده کنند. عزیزپور در رابطه با داستان شکل‌گیری و اجرای ایده این پلتفرم می‌گوید: «ایده‌ کافه‌تدریس از اواخر سال ۱۳۹۴ شکل گرفت. من در دانشگاه‌هایی در تهران و خارج از آن تدریس می‌کردم و همیشه پیشنهادهایی برای تدریس در دیگر شهرها داشتم. محدودیت زمان، حجم کارهای تحقیقاتی و البته دوری دانشگاه‌ها از هم، تقریبا رفت‌وآمد هفتگی را غیرممکن می‌کرد. این وضعیت ایده‌ی تدریس آنلاین و راه‌اندازی کافه‌تدریس را در ذهن ما شکل داد. همزمان با شکل‌گیری این ایده، من برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کرده و پذیرش هم گرفته بودم، اما درنهایت تصمیم گرفتم در ایران بمانم و روی این ایده کار کنم. بعد از این زمان بود که به‌صورت جدی بازارسنجی کردیم و نمونه‌های خارجی را هم بررسی کردیم. از اواسط سال ۱۳۹۵ کافه‌‌تدریس فعالیت خودش را شروع کرد.»

این پلتفرم توانسته تا امروز حداقل نزدیک به ۱۲۰هزار نفر کاربر برای کلاس‌های آنلاین یا وبینارهایش جذب کند. عزیزپور در این باره می‌گوید: «البته باید گفت به این دلیل که ما دوره‌های جامع مختلفی برگزار می‌کنیم، تعداد کاربرانی که فقط در یک کلاس آنلاین یا وبینار شرکت کرده باشند شاید کم باشد و درواقع بیشتر این ۱۲۰هزار نفر در چند کلاس آنلاین یا دوره‌ی جامع شرکت کرده‌اند.»

کافه تدریس با یک تیم ۲۰ نفره علاوه بر برگزاری کلاس آنلاین و وبینار برای نهادها و مؤسسه‌های مختلف، دوره‌های جامع آنلاین کنکور ارشد و دکتری را هم برگزار می‌کند و به گفته بنیانگذارش در چهار سال گذشته بسیار خوب عمل کرده به‌طوری که در سال ۱۳۹۸، در مقایسه با سال ۱۳۹۷، چهارصد درصد رشد را تجربه کرده است.

امروز پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های ویدئویی زیادی در حوزه آموزش و برگزاری کلاس آنلاین فعالیت دارند اما عزیزپور رقیب اصلی کافه تدریس را بازار کلاس‌های حضوری می‌داند. از نگاه بنیانگذاران کافه تدریس فضای آموزش آنلاین بسیار جای رشد دارد و هنوز شاید نمی‌توان گفت کسب‌و‌کارهای آموزش آنلاین رقیب هم محسوب می‌شوند. کافه تدریس از چند انجل اینوستور در سال ۹۶ جذب سرمایه داشته‌ و به گفته عزیزپور رشدش از ابتدای سال ۹۷ به‌صورت ماهانه مثبت بوده و تا امروز نیازی به جذب سرمایه احساس نکرده است.

فعالیت در فضای اقتصادی و اجتماعی اکوسیستم ایران که  ۸سالی بیشتر از عمرش نگذشته و روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرده همواره برای استارتاپ‌ها به‌طور گریزناپذیری با چالش همراه بوده است؛ کافه تدریس هم از این قاعده مستثنی نیست و بنیانگذارش در رابطه با این چالش‌ها و تلاشی که برای مقابله با آن‌ها کرده‌اند، می‌گوید: «دشوارترین چالش‌ها آن‌هایی هستند که خودمان در حل‌شان کمترین نقش را داریم؛ برای مثال و شاید به‌عنوان مهم‌ترین چالش، می‌توانم به ضعف در زیرساخت‌های اینترنت کشور اشاره کنم. طبیعتا قطع‌ و وصل‌هایی که چه در دیتاسنترها و چه در اینترنت کشور اتفاق می‌افتد نارضایتی کاربران از سرویس کلاس آنلاین را به دنبال دارد و این در حالی است که ما کمترین نقش را در برطرف‌کردن این مشکل داریم.

چالش دیگر اما بحث کپی‌رایت محتوا است. این چالش نیز در جای دیگری ایجاد شده است و اگرچه ما در حل بنیادی این چالش کمترین نقشی نداریم، به‌شکلی موفق توانسته‌ایم از پس آن بر بیاییم. هنوز کپی‌رایت در قوانین ایران جا نیفتاده است. وقتی ما با مشکلی در زمینه‌ی کپی‌رایت محتوا مواجه می‌شویم، پیگیری‌ها بسیار دشوار است؛ این دشواری و چالش هم برای ما به‌عنوان برگزارکننده و هم برای مؤسسات و اساتید وجود دارد. برای رفع این چالش نرم افزارهایی را برای بالابردن امنیت محتوا طراحی و اجرا کردیم که به‌صورت اختصاصی در سامانه‌ی ما وجود دارد.»

مطالب مرتبط:

رشد ۱۵۰درصدی دو تست در روزهای کرونایی

رشد ۶۰درصدی مخاطبان بقراط در بحران کرونا

تعطیلی مدارس موجب رشد استارتاپ‌های آموزشی در جهان شده است

مدارس الفبای آموزش آنلاین را نمی‌دانند

دینگ‌تاک اپلیکیشنی که کرونا اسم آن را بر سر زبان‌ها انداخت

کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان 

او در ادامه در رابطه با نقشی که دولت برای رفع چالش‌‌های اکوسیستم می‌تواند ایفا کند، گفت: «فضای اکوسیستم با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که بخش عمده‌ی آن از وضعیت کلی اقتصاد نشات می‌گیرد. درست است که ما توانسته‌ایم در همین اکوسیستم رشد بسیار خوبی را تجربه کنیم، اما نباید فراموش کنیم که در چند سال اخیر قدرت اقتصادی مردم کاهش پیدا کرده است و این کاهش قدرت اقتصادی به اکوسیستم هم ضربه می‌زند. اما در این میان بهبود مواردی مانند زیرساخت‌های کشور در هر حوزه، به‌خصوص حوزه‌ی اینترنت که به کار ما مرتبط است، از فضای اکوسیستم استارتاپی خارج است. دستگاه‌های دولتی باید این زیرساخت‌ها را رو بهبود بدهند. امیدواریم دولت روی ایجاد و بهبود زیرساخت‌های این‌چنینی تمرکز کند که وضعیت در سال‌ها پیش‌رو بهتر شود.»

دفتر کافه تدریس در تهران مستقر است و به گفته عزیزپور با توجه به نوع فعالیتش برای جذب برگزارکننده یا دانش‌پژوه نیازی به حضور فیزیکی در شهرهای دیگر ندارد چراکه تمامی فرآیند این پلتفرم به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. این پلتفرم با توجه به ماهیتش تجربه دورکاری را قبل از روزهای کرونایی هم داشته است ولی این روزها برای رعایت نکات بهداشتی جلسات و کارهایشان را به‌صورت آنلاین از منزل پیش می‌برند و با اینکه تجربه موفقی در این روزها داشته‌اند عزیزپور می‌گوید تیم کافه تدریس دوست دارد سریع‌تر این دوران پایان یابد چراکه معتقد است هیچ چیزی از سلامتی افراد مهم‌ترو با ارزش‌تر نیست.

گفت‌وگو: هدی فالنجی

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران را در سایت آی‌چیزها بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.