شهرک استارتاپی کشاورزی وستا ساخته میشود
دوشنبههای استارتاپی با محور جذب سرمایه استارتاپهای کشاورزی برگزار شد
رویداد جذب سرمایه در حوزه کشاورزی با حضور ۶ استارتاپ این حوزه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. در این رویداد که بصورت آنلاین برگزار شد، ۱۸۰ کاربر، شامل سرمایه گذاران و مخاطبان رویداد از طریق پلتفرم اسکای روم در برنامه حاضر شدند و استارتاپها به منظور جذب سرمایه به ارائه پرداختند.
در این رویداد سیاوش ملکیفر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد مزیت برگزاری دوشنبههای استارتاپی جذب سرمایه در اکوسیستم نوآوری گفت: مزیت اصلی این رویدادها از جمله این رویداد که در حوزه کشاورزی برگزار شده است، تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور در حوزه کشاورزی خواهد بود. هفته گذشته نیز رویداد ارائه نیازهای فناورانه حوزه کشاورزی را داشتیم که کارگزار آن رویداد نیز در حال پیگیری برای تامین مالی و رسوخ فناوری به حوزه کشاورزی است.
ملکیفر ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ درصد از شرکتهای دانش بنیان یعنی ۵۰۰ شرکت به صورت مستقیم در حوزه کشاورزی فعالیت میکنند. بر همین اساس امیدواریم با توجه به حوزه نسبتا سنتی کشاورزی استارتاپها بتوانند بیشتر در این حوزه نفوذ کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این اتفاق پر برکت و سرمایهگذاری در این حوزه سهیم خواهد بود.
اخبار اکوسیستم استارتاپهای کشاورزی ایران را در آیچیزها دنبال کنید
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان از اخبار خوب سرمایهگذاری در اولین رویداد دوشنبههای استارتاپی یعنی رویداد سلامت دیجیتال خبر داد و گفت: به زودی جزییات سرمایهگذاریهای انجام شده اطلاعرسانی خواهد شد.
در ادامه این رویداد، حمیدرضا مختاری، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری پروژه راهاندازی کسبو کارهای نوپا در بخش کشاورزی، به تحولات گسترده در اکوسیستم نوآوری کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات انجام شده برای ایجاد تحول در اکوسیستم نوآفرینی کشاورزی، راهاندازی شهرک استارتاپی کشاورزی تحت عنوان «وستا» در کرج است که توسط کنسرسیومی از سرمایهگذاری داخلی و خارجی در حال اجرا است. البته مسئله ما در گسترش اکوسیستم نوآوری کشاورزی سرمایهگذار واقعی با پول هوشمند است که صندوق نوآوری و شکوفایی میتواند در این عرصه به ما کمک کند.
مختاری ادامه داد: ۵ محور فعالیت وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد جهش نوآفرینی شامل فرهنگسازی مانند برگزاری رویدادهایی از این شکل، توانمندسازی جوانان روستایی و کشاورزان، تسهیلگری در روند توسعه اکوسیستم نوآوری کشاورزی و تبدیل شدن فضاهای مازاد به فضای نوآوری است که در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شهرک استارتاپی پردیس کرج آغاز شده است.
کپسول جنگل 1.5 میلیارد تومان میخواهد
در ادامه این رویداد، استارتاپ «کپسول جنگل» اولین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه کشاورزی بود که برای کاهش مصرف آب کشاورزی با اصلاح خاک محصول خود را معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضای این استارتاپ ۱.۵ میلیارد تومان است که برای تامین نیروی انسانی، توسعه محصول و بازاریابی صرف خواهد شد.
ویژگی این محصول صرفهجویی اقتصادی، جلوگیری از آلودگی و جایگزینی با کود حیوانی و اصلاح کامل خاک است که بعد از ۵ سال خاک را حاصلخیز میکند. اندازه بازار این محصول در ایران ۶۰ هزار میلیارد تومان است و بازار در دسترس این استارتاپ در مرحله اول فروش ۳ میلیارد تومان در سال اول است.
لیست استارتاپهای کشاورزی ایران را اینجا دنبال کنید.
سیمیتیو 1.8 میلیارد تومان میخواهد
استارتاپ «سیمیتیو» دومین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه کشاورزی بود که برای هواشناسی کاربردی هوشمند و ارائه سرویس آب و هواشناسی، محصول خود را معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضای این استارتاپ ۱.۸ میلیارد تومان با ارائه ۱۸ درصد از سهام برای تامین نیروی انسانی، سخت افزار، بازاریابی و تبلیغات و سایر هزینهها است.
ویژگی این محصول دریافت اطلاعاتی چون دما، رطوبت، سمت و سرعت باد، میزان بارش و رطوبت خاک است. در حال حاضر ۱۶.۵ میلیون هکتار مساحت زیر کشاورزی است که این استارتاپ برای ۵ درصد آن یعنی ۵ هزار کاربر هدفگذاری کرده است.
سروبان 2 میلیارد تومان میخواهد
استارتاپ «سروبان» سومین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه کشاورزی بود که برای مدیریت بازار و تجاریسازی محصولات کشاورزی، محصول خود را معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضای این استارتاپ ۲ میلیارد تومان با ارائه ۲۰ درصد از سهام برای تامین نیروی انسانی، توسعه محصول، بازاریابی است.
این پلتفرم چندوجهی که در حوزه خدمات بازار محصول کشاورزی مشغول به فعالیت است در حال حاضر در ۴۳۰ روستا حضور دارد و ۳ هزار تن فرصت فروش ایجاد کرده است. ویژگی منحصربهفرد این محصول بازاریابی، بازارسازی و بازاررسانی تخصصی محصولات کشاورزی است.
کشتیار 2.2 میلیارد تومان میخواهد
استارتاپ «کشتیار» چهارمین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه کشاورزی بود که برای مدیریت مزارع با استفاده از سامانه آنلاین هوشمند کشاورزی، محصول خود را معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضای این استارتاپ ۲.۲ میلیارد تومان در ازای ۲۵ تا ۳۰ درصد از سهام و برای تامین نیروی انسانی، ایجاد زیرساختها و بازاریابی است.
بازار در دسترس این استارتاپ ۵۳ درصد از اراضی زیر کشت محصولات آبی است. در حال حاضر ۱۶.۴ میلیون هکتار زمین کشاورزی با ۴ میلیون کشاورزی وجود دارد که متوسط سهم هر کشاورز ۴ هکتار است. بر این اساس اندازه بازار این محصول در ایران سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان و در جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳ میلیارد دلار است. ویژگی این محصول پایش ماهوارهای مستمر، پردازش هوش مصنوعی و توصیه دقیق و داده محور است.
سماکنترل 2.2 استارتاپ میخواهد
استارتاپ «سما کنترل» پنجمین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه کشاورزی بود که برای پلتفرم آبیاری هوشمند، محصول خود را معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضای این استارتاپ ۲.۳ میلیارد تومان است.
اندازه بازار هدفگذاری شده این محصول، کشاورزان خرده مالک با حداقل یک هکتار زمین یعنی ۷۵۰ هزار کشاورز است. بازار در دسترس این استارتاپ با ۴ میلیون کشاورز و ۸.۵ میلیون هکتار مزارع آبی است که ۲.۵ میلیون هکتار مجهز به سیستم آبی تحت فشار هستند. ویژگی این محصول کمآبیاری کنترل شده، اعمال آبیاری با سامانه سخت افزاری صنعتی، تعیین نیاز دقیق آبیاری با دادههای هواشناسی، حقآبه و منابع اشتراکی با یکپارچهسازی زمینهای پراکنده است.
تیزنگر 2.2 میلیارد تومان میخواهد
استارتاپ «تیزنگر» آخرین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه کشاورزی بود که برای سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهوارهای، محصول خود را معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضای این استارتاپ ۲.۲ میلیارد تومان برای ۲۵ تا ۳۰ درصد سهام است.
بازار در دسترس این استارتاپ با ۴ میلیون کشاورز ۷۶۰ میلیون تومان در سال اول و ۱.۲ میلیارد تومان برای سال دوم است. ویژگی منحصربهفرد این محصول علاوه کشاورزی دقیق شامل پیشبینی سیلاب، ریسک و شناسایی آتشسوزی و اکتشاف معادن است.