کمیسیون صفر: آینده محتوم مارکتپلیسها
قیمت نجومی آیفون 12 یکبار دیگر بحث درصد کمیسیون و سود دیجیکالا را سر زبانها انداخت
«آقای @Digikalacom چرا گوشی که از هنگ کنگ به قیمت 33,809,685 تومن وارد میکنید باید ۵۵,۵۰۰,۰۰۰ تومن بفروشید! این سواستفاده از انحصار نیست؟ هرچقدر هم زمان میگذره و ارز میاد پایین باز قیمت نجومی تغییری نمیکنه!» با این توییت اخیر هادی فرنود که از قدیمیها و فعالان استارتاپها در ایران است باز دیجیکالا و قیمتهایش بحث روز شد.
عدهای زیادی به بحث پیوستند و موضوع را داغ کردند تا هم دقدلی خود از قیمتهای عجیب پرچمدار جدید آیفون را خالی کنند و هم یک بار دیگر این پرسش قدیمی را مطرح کنند که سیستم قیمتگذاری در دیجیکالا و بهخصوص بازرگاه آن چه رمزورازهایی دارد و چرا برخی کالاها با بازار داخل یا بازار خارج، تا این اندازه نوسان قیمت دارند.
کل کل هادی و دیجی برسر قیمت آیفون
قبل از اینکه بپردازیم به اینکه اصولا در بازارگاه یا همان مارکتپلیس دیجیکالا قیمتگذاری کالا به چه صورت انجام میشود و نقش درصد کمیسیونی که این فروشگاه بزرگ اینترنتی از فروشندگان خود میگیرد چه تاثیری در قیمتی که مصرفکننده میپردازد دارد، بهتر است تکلیف قیمت آیفون در دیجیکالا را روشن کنیم.
اگرچه دیجی کالا در آخرین اظهارنظری که 2 سال پیش درخصوص کمیسیون گوشیهای موبایل داشت به رقم 2 درصد اشاره کرده اما به نظر میرسد در حال حاضر کمیسیون کالاهای مختلف در دیجیکالا بین 5 تا 25 درصد است.
برای رعایت انصاف فکتهای این قیمتگذاری را هم از همان پاسخ اکانت رسمی توییتر دیجیکالا به توییت انتقادی بنیانگذار کاموا و پاکت وام میگیریم. دیجیکالا در پاسخ به هادی فرنود و دیگر کاربرانی که در توییتر با او همراهی و از گرانفروشی دیجیکالا انتقاد کرده بودند، مکانیزم قیمتگذاری آیفون 12 را اینگونه توضیح داده است:
«سلام هادی جان، هیچ موبایلی بالاتر از سقف قانونی برای فروشنده، در دیجیکالا قیمتگذاری نمیشه. با توجه به سازوکار عرضه و تقاضا و کمبود آیفون در بازار جهانی، ورود این موبایل به ایران دقیقا طبق قیمت دستگاه در سایت اپل محاسبه نمیشه و گرانتره. به قیمت ارزی آیفون، ۱۲درصد هزینه رجیستری (شامل هزینه گمرک و ارزش افزوده) اضافه میشه. واردکننده موبایل تا سقف ۱۵درصد و شرکت گارانتیکننده تا سقف ۳درصد مجاز هستن که حاشیه سود داشته باشن و موبایل رو به عمدهفروش عرضه کنن. عمده فروش هم با حاشیه سودی تا سقف ۳درصد موبایل رو به خردهفروشها (مثل دیجیکالا و سایر فروشگاهها) میفروشه. در نهایت براساس قوانین سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده، خردهفروش هم کاملا قانونی مجازه تا ۷درصد روی هر موبایل سود کنه.»
دیجیکالا ادعا میکند کل سودی که روی یک گوشی موبایل میکشد نهایتا 7 درصد است. البته دیجیکالا نمیگوید که آیا خودش هم هنوز واردکننده موبایل محسوب میشود یا خیر.
اما علیرغم اعتراض کاربران به درصدهای متعددی که روی قیمت آیفون کشیده میشود تا به دست مصرفکننده برسد، قیمت آیفون در دیجیکالا حتی با همین فرمولی که خودش در اکانت توییتریاش اعلام کرده هم تطابق ندارد.
در یک محاسبه سرانگشتی که فرنود پای همین توییت گذاشته میگوید: «در مورد واردات گوشی، عمدهفروش همون وارد کننده هست ولی اگر همه اون درصدها هم به قیمت اضافه کنیم (که منطقی نیست در مقایسه با گوشیهای برندهای دیگه که اختلاف قیمتشون خیلی کمتره) به نظر میرسه محاسبات شما ایراد داره. قیمت نهایی با این توضیحات نباید بیشتر از ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان بشه. به نظر نمیرسه «حمایت از حقوق مصرف کننده» اینجا معنی بده. قیمت گوشیهای دیگر برندها بدون نمایندگی با قیمت ریالی انقدر اختلاف ندارند. سودجویی فروشندگان واضح است!»
گرانفروشی؛ واقعیت بازار یا گناه فروشندگان و دیجیکالا؟
دیجیکالا ادعا میکند کل سودی که روی یک گوشی موبایل میکشد نهایتا 7 درصد است. البته دیجیکالا نمیگوید که آیا خودش هم هنوز واردکننده موبایل محسوب میشود یا خیر.
چون تا آنجا که میدانیم در یک دورهای دیجیکالا تلاش کرد مجوز (وحتی گفته میشود ارز دولتی) بگیرد تا مستقیما موبایل وارد کند و بفروشد. اگر موبایلی را خود دیجیکالا وارد کرده باشد با این فرمول، سود دیجیکالا از فروش موبایلی که خودش وارد و گارانتی کرده 28 درصد خواهد بود.
اما موضوع اصلی در این میان فروش و قیمتگذاری در دیجیکالا، درصد کمیسیونی است که به طور کلی از فروشندگان کالاهای مختلف توسط دیجیکالا گرفته میشود.
بسیاری از فروشندگان بازارگاه دیجیکالا میگویند درصد کمیسیونها یکی از دلایل اصلی گرانتر بودن قیمت برخی کالاها در این پلتفرم اینترنتی به نسبت بازارهای سنتی است.
در یک دورهای دیجیکالا تلاش کرد مجوز (وحتی گفته میشود ارز دولتی) بگیرد تا مستقیما موبایل وارد کند و بفروشد. اگر موبایلی را خود دیجیکالا وارد کرده باشد با این فرمول، سود دیجیکالا از فروش موبایلی که خودش وارد و گارانتی کرده 28 درصد خواهد بود.
اگرچه دیجی کالا در آخرین اظهارنظری که 2 سال پیش درخصوص کمیسیون گوشیهای موبایل داشت به رقم 2 درصد اشاره کرده اما به نظر میرسد در حال حاضر کمیسیون کالاهای مختلف در دیجیکالا بین 5 تا 25 درصد است.
اما اگر همان 2 درصد اظهارشده توسط خود دیجیکالا را هم ملاک قرار دهیم برای فروش یک آیفون 55 میلیون تومانی؛ فروشنده باید حدود 1 میلیون و 100 هزار تومان به دیجیکالا کمیسیون بدهد؛ به اضافه هزینه ارسال و بستهبندی و …
کمیسیونهای 25 درصدی پاشنه آشیل فروش آنلاین
اما چالش قیمتگذاری یا آنگونه که کاربران میگویند گران بودن کالا در دیجیکالا تنها محدود به موبایلهای گرانقیمت نمیشود. دیجیکالا در برخی دستهها و حوزهها گاه تا 25 درصد مبلغ فروش را به عنوان کمیسیون خود از فروشندگان میگیرد.
علاوه بر این کمیسیونهای قابلتوجه، هزینه بستهبندی و ارسال را هم باید فروشنده بپردازد. هزینههایی که در نهایت روی قیمت کالا کشیده و از جیب مصرفکننده پرداخت میشوند.
در دسته نرمافزار آموزشی کودکان 10 میلیون تومان خرید کنید 2.5 میلیون تومان این خرید کمیسیون دیجیکالاست. و اگر یک چادر کوهنوردی را به قیمت 10 میلیون تومان بخرید، فروشنده باید 2 میلیون تومان آن را به دیجیکالا، کمیسیون پرداخت کند.
برای نمونه دیجیکالا در دسته محصولات ویژه گروه موبایل و تبلت 20 درصد، در محصولات جانبی خودرو، صوتی و تصویری و تجهیزات صنعتی 15 درصد و در دستهای چون نرمافزار کمکآموزشی کودکان 25 درصد فروش را کمیسیون میگیرد. در دسته کتاب این کمیسیون 15 درصد و در دسته لوازم ورزشی 20 درصد است.
برای نمونه اگر شما یک دریل بوش را به قیمت 5 میلیون تومان در دیجیکالا خریداری کنید، (محصولی که در دسته تجهیزات صنعتی قرار میگیرد) 750 هزار تومان آن سهم دیجیکالا است.
اگر در دسته نرمافزار آموزشی کودکان 10 میلیون تومان خرید کنید 2.5 میلیون تومان این خرید کمیسیون دیجیکالاست. و اگر یک چادر کوهنوردی را به قیمت 10 میلیون تومان بخرید، فروشنده باید 2 میلیون تومان آن را به دیجیکالا، کمیسیون پرداخت کند.
فروشندگان میگویند کمیسیونهای بالای دیجیکالا یکی از عوامل گرانفروشی برخی فروشنده به نسبت بازار سنتی در این سایت اینترنتی است و اگر دیجیکالا برای این موضوع فکری نکند احتمالا با باب شدن «کمیسیون صفر» در برخی پلتفرمهای دیگر مانند «دیوار فروشگاهها» و یا کمیسیون 3 تا 9 درصدی سایت باسلام (که در تعطیلات عید امسال صفر شد)، ماندن در این بازار پررقابت چالش بزرگی پیش روی این غول خردهفروشی اینترنتی ایران خواهد بود.
در قسمت سوالات متداول سایت «آداک» نوشته است:
«شما تامین کننده دیجیکالا هستید؟
بله ما تامین کننده دیجیکالا در مرکز فروشندگان این سایت با نام آداک شاپ هستیم
البته برای خیلی ها سوال میشه اگر ما اونجا هم فروشنده هستیم و کالاها یکسانه پس چرا قیمت ها در دو سایت باهم تفاوت دارند؟
در جواب باید بگیم که با توجه به کمیسیون فروش پرداختی به دیجیکالا و هزینه های ارسال، پردازش و بسته بندی، قیمت تمام شده در سایت دیجیکالا کمی بالاتر از سایت خودمون میشه.
البته با خرید مستقیم از سایت خودمون زمان ارسال کالا هم ۱ تا ۲ روز سریع تر انجام میشه»
.
آداک چهار فروشگاه در تهران دارد و خودش سایت فروش اینترنتی هم دارد و در دیجی کالا هم میفروشد. جالبه که لبتاپهایش بین ۱تا۳میلیون با دیجی کالا تفاوت قیمت دارد!!!
بنظرم شما این مطلب و نوشتی امکان در دیجی کالا شما رو جریمه کنه به دلیل اینکه دیجی کالا خیلی دوست داره فروشنده و جریمه کنه به طور مثال خودم را جریمه کرد مبلغ ۵۰ میلیون تومان خیلی از فروشنده ها شو همین کارو می کنه باهاشون