گزارش عملکرد فلایتیو در سال ۱۳۹۹
آغاز سال ۱۳۹۹ شروعی شوکهکننده و بهتآور برای صنعت گردشگری بود. شیوع ویروس Covid-19 احتمالات خطرناکی را برای صنعت گردشگری ایجاد کرد و آینده این صنعت در مه غلیظ پوشیده شده بود. لغو پروازها و رزرواسیون هتلها باعث شد تا حجم مبلغ استرداد شده فلایتیو به رقمی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان برسد. چندین ایرلاین بینالمللی عملیات خود را متوقف کردند و حتی چندین کسبوکار گردشگری در اندازههای مختلف در داخل کشور هم مجبور به تعطیلی شدند.
امروز در حال گذر از ویروس کرونا هستیم. حجم پروازهای داخلی و خارجی هر روز در حال افزایش است و از تیرماه ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۰ حجم پروازهای خارجی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته. این مسئله فلایتیو را ترغیب کرد تا گزارشی از عملکرد در سال ۱۳۹۹ منتشر کند تا فعالان صنعت گردشگری، فعالان رسانه و استارتآپها تصویری کاملتر از رویدادهای سال ۱۳۹۹ داشته باشند.
گزارش فلایتیو علاوهبر مرور عملکرد سال ۱۳۹۹، درباره روند بازسازی برند (Rebranding) و همچنین رشد ۵ ساله این شرکت توضیح داده است. مهمترین مسائلی که فلایتیو در گزارش خود به آنها پرداخته، تاثیر کمپین ریبرندینگ بر رشد فلایتیو با وجود بحران همهگیری، همچنین چگونگی رفتار کاربران این آژانس آنلاین گردشگری بهویژه در دوران کرونا است.
فلایتیو به داستان شکلگیری این استارتآپ هم اشاره میکند که حاکی از تلاشهای همبنیانگذاران آن در نخستین روزهای فعالیتشان برای ارائهی سرویس آنلاین رزرو بلیت خارجی به هموطنان است. راهحل فلایتیو بر اساس این گزارش، تجمیع پروازهای خارجی از ایرلاینهای مختلف در یک خدمت آنلاین برای اولین بار در ایران بوده است.
فلایتیو با اشاره به اینکه مسافرانش تا کنون به ۱۳۷ کشور دنیا سفر کردهاند، میافزاید در سال ۱۳۹۹ میزان ۴۱٪ از مشتریانش خانمها و ۵۹٪ از مشتریانش آقایان بودهاند. از نکات جالب گزارش، دورترین مقصدی است که فلایتیو به آن بلیط فروخته است، یعنی پرواز تهران – اوکلند (نیوزیلند) با ۱۵۰۲۹ کیلومتر مسافت.
آمار رشد و فروش فلایتیو در این گزارش ذکر شده و با در نظر گرفتن این آمار میتوان تغییرات و تاثیر واکسیناسیون عمومی و بازگشایی مرزها به روی گردشگران را مشاهده کرد. حجم فروش فلایتیو در سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد مسافرین دوبرابر و از نظر رقم فروش ریالی سه برابر شده.
افزایش پروازها به افزایش حجم عملیات فلایتیو منجر شده و تیم فلایتیو در زمان انتشار این گزارش ۱۶۳ نفر است و رشدی نزدیک به ۱۰ درصد را نسبت به سال گذشته شاهد بوده. از دیگر تغییرات ۱۴۰۰ تمرکز فلایتیو بر روی گسترش دانش از سفر از طریق محتوا و ایجاد همکاریها و روایتهای گسترده در شبکههای اجتماعی است. کانالهای اجتماعی فلایتیو در سال ۱۴۰۰ رشدی چشمگیر را تجربه کردند و صفحه فلایتیو رشدی ۶۰ درصدی را تجربه کرد.
جوهرهی برند فلایتیو از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آنها اشاره شده است. فلایتیو با مد نظر گرفتن کهنالگوی کشفکننده، از مفهوم سفر دو برداشت اصلی را در نظر دارد، یکی به معنای سفر بیرونی و گردشگری، و دیگری سفر درونی و شناخت بهتر خود و دنیای پیرامون. بر این مبنا، شعار هویتی یا تگلاین این شرکت، عبارت «دنیات رو کشف کن» است.