رویای رسیدن به ۵ میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از پروژههای زیرساختی وعده داد:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جهش اقتصاد دیجیتال ایران هوشمند، گفت: «اقتصاد دیجیتال ظرفیت و پتانسیل جایگزینی با اقتصاد نفتی را دارد.»
به گزارش آیچیزها، محمدجواد آذریجهرمی در مراسم رونمایی از طرحهای زیرساختی و حمایتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، با استناد به گزارش سال ۲۰۱۹ «آنکتاد» درباره سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد جهان اظهار کرد: «سهم ایران در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال ۴ درصد و در کل اقتصاد دیجیتال ۶.۵ درصد است. از سوی دیگر متوسط سهم اقتصاد دیجیتال در معیار جهانی نسبت به کل اقتصاد ۱۵.۵ درصد است.» وی با بیان اینکه ظرفیت ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال وسیع است، افزود: «خدمات دیجیتال یکی از مهمترین حوزههایی است که ظرفیت رشد چشمگیری داشته باشد که در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد خواهد شد.»
رشد ۱.۸ درصدی هسته اقتصاد دیجیتال
آذریجهرمی با اشاره به رشد اقتصادی ایران در حوزه فناوری اطلاعات اعلام کرد که هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۳ در سال ۹۲ به ۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است که ۴ درصد آن سهم بخش سخت افزار، نرم افزار و ارتباطات است. به گفته وزیر ارتباطات در سال ۹۸ سهم اقتصاد دیجیتال در GDP 6.5 درصد محاسبه شد که همین عدد در سال ۹۲، ۳.۶۸ درصد بوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: «عوامل موثر در رشد اقتصاد دیجیتال توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از ۶۸۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۱۸ هزار گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۸ رسید. همچنین ظرفیت ارتباطات بینالملل از ۱۳۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۴۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۸ افزایش داشت.» آذریجهرمی وی با اشاره به متوسط سرعت اینترنت مشترکین سیار در شبکه ملی اطلاعات در ۷سال گذشته گفت: «سرعت دسترسی از ۲۱۸/۰ مگابیت بر ثانیه در سال ۹۲ به ۱۰ مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت دسترسی مشترکین ثابت به شبکه ملی اطلاعات از ۲۵۶/۰ مگابیت بر ثانیه در سال ۹۲ به ۲/۶ مگابیت بر ثانیه در سال ۹۸ رسیده است.»
بیشتر بخوانید: افتتاح چهار طرح زیرساختی و حمایتی با سرمایه ۲۲۸۰ میلیارد تومان
بهبود ۸۹ درصدی دسترسی پرسرعت در روستاها
به گفته آذری جهرمی پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال ۱۳۹۲ به ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است. وی اضافه کرد: «ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات نیز از ۲۱۰ رک فعال در سال ۹۲ به ۱۸۳۰ رک فعال در سال ۱۳۸۹ رسید. نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بینالملل در سبد مصرفی کاربران از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۵ درصد در سال ۱۳۹۸ افزایش داشته است. همچنین در سال ۹۲، ۴۸۳ اپلیکیشین ایرانی فعال بودند که در سال ۹۸ این عدد به ۳۴۵ هزار اپلیکیشین رسید.» وزیر ارتباطات معتقد است که مجموع این عوامل باعث شد تا اقتصاد دیجیتال در کشور روند رو به رشدی داشته باشد. وی در ادامه توضیح داد: «در سال ۹۷ به دلیل وجود چالشهای اقتصادی از جمله تحریمهای ظالمانه نرخ رشد بهرهوری کل اقتصاد منفی۶.۱۲ درصد بود، این در حالی است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با رشد ۱۳.۵ درصد در همین سال روبرو شد و نرخ رشد ارزش افزوده بخش آیسیتی ۳۱/۳درصد رسید.»
تامین ۷۰ درصد سبد مصرف اینترنت با دیتاسنترهای داخلی
وی با یادآوری این موضوع که ۱۷ درصد جوانان به صورت وابسته و غیروابسته دانشآموخته حوزه فناوری اطلاعات هستند، فناوری اطلاعات را یکی از مهمترین ابزارها در شرایط پرفشار تحریمی دانست. آذریجهرمی به جزئیات طرحهای آماده افتتاح نیز پرداخت و گفت: «مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات با ایجاد ۴۰۷ رک ظرفیت جدید و افزایش ۲۵ درصدی ذخیره سازی مرز داده شبکه ملی با سرمایهگذاری ۱۱ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی افتتاح میشود. با راهاندازی این پروژه که یکی از مهمترین ارکان زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات است، گام بلند دیگری در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب ۷۰ درصدی آن از سبد مصرفی کاربران برمیداریم.»
بیشتر بخوانید: آیا تبلیغات پلتفرم داخلی در صداوسیمای ملی جرم است؟
هدفگذاری ۵ میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات گفت: «با سرمایهگذاری ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح میشود که یکی از مهمترین ارکان تأمین زیرساختهای اطلاعاتی کشور است که در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات نیز بر آن تاکید شده است.» آذری جهرمی در ادامه با اشاره به پروژه «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» که با همکاری کارفرمایی شرکتهای اینترنتی و شرکتهای ارایه کننده خدمات VOD و با سرمایه ۸۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی اتفاق اجرا میشود، گفت: «بهمنظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائهکنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائهکنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده تا با ایجاد همافزایی و با تأمین سامانههای موردنیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.» دستیابی به ۵ میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات از جمله اهدافی است که به گفته وزیر ارتباطات از اهداف تعیین شده در این پروژه است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خبر از عرضه بستههای ۵۰میلیونی به ۵ هزار شرکت عضو نوآفرین داد و گفت: «برای اینکه این طرح ها اثرگذار شود و در راستای حمایت از فعالین حوزه فناوری اطلاعات امروز به ۵ هزار شرکت عضو نوآفرین بسته حمایتی به ارزش ۵۰ میلیون تومان تقدیم می شود.» آذری جهرمی رقم سرمایهگذاری کل پروژهها را ۲۲۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد که به گفته او بخش زیادی از آن با سرمایهگذاری بخش خصوصی تامین شده است.»