تماشای بیش از 4 میلیارد دقیقه فیلم و سریال در یک سال
بررسی گزارش سالانه فیلیمو که اطلاعات جالبی از رفتار آنلاین کاربران شبکه نمایش خانگی را به همراه دارد
مثل همه کسبوکارهای آنلاین که در حال زیاد کردن فاصله خود با کسبوکارهای سنتی هستند و روز به روز به تعداد مشترکهایشان اضافه میشود، در حوزه سرگرمی هم این سرویسهای ویاودی هستند که توانستهاند رونق تازهای به شبکه نمایش خانگی دهند. اگرچه همچنان دیویدی فیلمها و سریالها در سوپرمارکتها و مراکز فرهنگی توزیع میشود، اما شکلگیری رفتار تماشای آنلاین با سرعت بالایی در جریان است. ابزارهای پرکاربرد این روزها یعنی گجتهای هوشمند هم به این پیشرفت شتاب میدهند و حالا هر کجا که حداقل اینترنت 3G در دسترس باشد، یک آرشیو 20 هزارتایی از فیلم و سریال هم در دسترس است.
انتشار گزارش سالانه فیلیمو که یکی از مهمترین فعالان ویاودی ایران است نشان میدهد بیشتر از آنچه تصور میشود مردم به تماشای آنلاین فیلم و سریال علاقه دارند و سینماگران و سرمایهگذاران باید در آینده برنامههای مهمی برای آنها داشته باشند. چند مورد از مهمترین آمار و ارقام منتشر شده در این گزارش را مرور میکنیم:
گزارش سالانه فیلیمو از خرداد 97 تا خرداد 98 از رشد 120 درصدی مشترکان این سرویس خبر میدهد. مشترکانی که به بیش از 19 هزار اپیزود فیلم و سریال دسترسی دارند و اگر بخواهند همه آنها را ببینند باید بیش از یک میلیون دقیقه وقت برای تماشا صرف کنند.
120 درصد رشد مشترک در یک سال
گزارش سالانه فیلیمو از خرداد 97 تا خرداد 98 از رشد 120 درصدی مشترکان این سرویس خبر میدهد. مشترکانی که به بیش از 19 هزار اپیزود فیلم و سریال دسترسی دارند و اگر بخواهند همه آنها را ببینند باید بیش از یک میلیون دقیقه وقت برای تماشا صرف کنند. اگر تجربه استفاده از اپلیکیشنهای ویاودی را داشته باشید میدانید که با ورود به این اپلیکیشنها طبقهبندی بزرگی از فیلمها و سریالها در مقابلتان قرار میگیرد. این یعنی در دسترس بودن حداقل اینترنت 3G و یک گوشی هوشمند معمولی، میتواند تماشای آنلاین فیلم و سریال را به اصلیترین سرگرمی تبدیل کند. بدون اینکه محدودیت مکانی یا زمانی مطرح باشد. اتفاقی که به نوعی توسعه فرهنگی بهشمار میرود و چندسالی است که به موازات پیشرفت فناوری، با فعالیت سرویسهای ویاودی (ویدیو درخواستی) سرعت گرفته است.
در اکوسیستم استارتاپی ایران هم آینده پررونقی برای این سرویسها پیشبینی میشود. رونقی که جدا از رونق سینمای ایران نیست و حتی یک بازوی پرقدرت برای آن محسوب میشود. این رشد 120 درصدی در کنار رشد 580 درصدی که در آمار سال 96 فیلیمو اعلام شده بود، نشان میدهد یک سرویس جدید در سالهای اول فعالیت خود مسیر پرفراز و نشیبی برای جا بازکردن در میان گروه هدف دارد. گروه هدفی که متاثر از شبکه نمایش خانگی و علاقهمندان سینما است و برنامهسازی اختصاصی برای آنها میتواند اصلیترین عامل جذب باشد. همانطور که بزرگترین ویاودی دنیا یعنی نتفلیکس سالهاست به تولیدات اختصاصی مشغول است و با سریال سازی اختصاصی از رقبا فاصله زیادی گرفته. فیلیمو هم با مشارکت در ساخت سریال نهنگ آبی در سال 97 اولین قدم را برای یک تولید اختصاصی پر سر و صدا برداشت و حالا باید منتظر باشیم تا ادامه این راه را در سال جاری ببینیم.
فیلیمو در پایان خرداد 98 بیش از 4 میلیارد و 660 میلیون دقیقه واچ تایم داشته است. عددی که نسبت به مدت مشابه پارسال 140 درصد بیشتر شده
4 میلیارد و 660 میلیون دقیقه تماشا در 365 روز
علاوه بر افزایش تعداد کاربر، مهمترین معیار سنجش در عملکرد سرویسهای ویاودی «دقیقه تماشا» است. هر چه این عدد بزرگتر باشد یعنی فیلمها، سریالها، انیمیشنها و مستندها بیشتر دیده شدهاند و مطابق سلیقه کاربران بودهاند. طبق آمار منتشر شده در گزارش سال 97 فیلمیو، این پلتفرم در پایان خرداد 98 بیش از 4 میلیارد و 660 میلیون دقیقه واچ تایم داشته است. عددی که نسبت به مدت مشابه پارسال 140 درصد بیشتر شده و علاوه بر رشد تعداد مشترک، بیشتر شدن تعداد اپیزود محتواها هم عامل اصلی آن محسوب میشود. طبیعی است که در یک سرویس استریم ویدیو، محتوا حرف اول را میزند و اگر نیازهای کاربر پوشش داده نشود او هیچ دلیلی برای تمدید اشتراکش نمیبیند.
برای دریافت اینفوگرافیک کلیک کنید
نوید محمدزاده با محمدرضا گلزار همبازی میشود؟
آنطور که از گزارش فیلیمو برمیآید این سرویس به اطلاعات ثبت شده از رفتار کاربران بسیار مسلط است. تا اندازهای که میتواند مطابق با دادهها، پیشبینیای از آینده داشته باشد و برای سینماگرها پیشنهاداتی عرضه کند. فیلیمو این پیشنهادها را با عنوان «این گروه پولساز» در گزارش سالانه خود آورده است و اینطور نوشته که اگر طبق بررسیها این گروه از بازیگران و عوامل کنار یکدیگر قرار بگیرند، پرفروشترین فیلم شبکه نمایش خانگی تولید خواهد شد.
پیشنهاد فیلیمو در گروه فیلم ایرانی همبازی شدن نوید محمدزاده، محمدرضا گلزار، رضا عطاران، جواد عزتی، نازنین بیاتی، مهناز افشار، یکتا ناصر و سارا بهرامی است. البته به شرطی که بابک کایدان فیلمنامه آن را بنویسد، سید امیرپروین حسینی تهیه کننده باشد و ابوالحسن داوودی هم کارگردانی آن را برعهده بگیرد. شاید در دنیای واقعی همبازی شدن نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار عجیب باشد چرا که این دو هنرمند با وجود پرفروش بودن فیلمهایشان در گیشه هرگز در یک فیلم جلوی دوربین نرفتهاند، اما چنین پیشنهاد جالبی در زمانی که سحر قریشی هم میخواهد کارگردان شود اصلا دور از ذهن نیست.
هزارپا، آینه بغل، لونه زنبور، لاتاری و تگزاس، پنج فیلم محبوب کاربران فیلیمو از خرداد 97 تا خرداد 98 بودهاند. تقریبا نزدیک به پرفروشهای سینما با درونمایه طنز و خانوادگی.
نزدیک به سینما و دور از رسانه ملی
اعلام پنج فیلم و سریال برتر در پلتفرم فیلیمو نشان میدهد که کاربران شبکه نمایش خانگی در تماشای فیلم سینمایی سلیقه نزدیکی به سینما دارند اما محبوبترین سریالهایشان فاصله زیادی از جنس سریالهای صدا و سیما دارد. هزارپا، آینه بغل، لونه زنبور، لاتاری و تگزاس، پنج فیلم محبوب کاربران فیلیمو از خرداد 97 تا خرداد 98 بودهاند. تقریبا نزدیک به پرفروشهای سینما با درونمایه طنز و خانوادگی. اما محبوبترین سریالها حرف دیگری برای گفتن دارند. از آنجایی که محدودیت سریالسازی و ممیزی در شبکه نمایش خانگی نسبت به صدا و سیما کمتر است، سریالهای محبوب کاربران فیلیمو همانهایی هستند که به مسائل روز اجتماعی نزدیکاند و درونمایههای طنز، خانوادگی و عاشقانه دارند. سریالهایی از جمله: هیولا، نهنگ آبی، ممنوعه 2، ساخت ایران 2 و هشتگ خاله سوسکه.
ایرانسل و همراه اول حدود 46 درصد ترافیک فیلیمو را پوشش میدهند و این یعنی کاربران اینترنت همراه به تماشای فیلم و سریال بر روی گوشی موبایل علاقه زیادی دارند.
در دسترس و فراگیر
یکی از مهترین آمارهای تجاری عنوان شده در گزارش سالانه فیلیمو نموداری از توزیع متوسط پهنای باند ماهانه در شبکههای اینترنتی است. نموداری که نشان میدهد ایرانسل و همراه اول حدود 46 درصد ترافیک فیلیمو را پوشش میدهند و این یعنی کاربران اینترنت همراه به تماشای فیلم و سریال بر روی گوشی موبایل علاقه زیادی دارند. در تایید این میتوان به آمار دیگر گزارش فیلیمو هم استناد کرد که اعلام کرده 53 درصد کاربران از گوشی موبایل برای تماشا استفاده میکنند. همچنین 26 درصد به تماشا در دسکتاپ و 21 درصد به تماشا در تلویزیون هوشمند علاقه دارند.
تماشای آنلاین به صرفهتر است
جدا از تمام آمارهای تجاری که در گزارش سالانه فیلیمو آمده است، یک اطلاعات بسیار مفید و کاربردی هم مطرح شده است که فقط مشترکان این سرویس را هدف گرفته. این آمار میگوید کاربران فیلیمو با استفاده از این اپلیکیشن در یک ماه به طور میانگین حدود 120 هزارتومان در هزینههای سرگرمی خود صرفهجویی میکنند. اما این محاسبه چطور انجام شده است؟ با درنظرگرفتن هزینه اشتراک ماهانه فیلیمو که 25 هزارتومان است و با اعلام اینکه هرکاربر فیلیمو به طور میانگین 14 فیلم در ماه تماشا میکند، میتوان نتیجه گرفت هر کاربر در مقایسه با خرید دیویدی 10 هزارتومانی برای 14 عنوان فیلم یا اپیزود سریال، چیزی حدود 120 هزارتومان سود میکند. عددی که به اندازه کافی بزرگ و قابل توجه است و نشان میدهد صنعت ویاودی ایران ظرفیت زیادی برای جذب کاربر دارد.
لطفا از دیگر تلویزیون های اینترنتی هم گزارش داشته باشید. اینکگه الان در بازار تلویزیون های اینترنتی کدام شرکت یا استارتاپ جلوتر از رقباست؟ آیو و آنتن و …