آشپزخانه‌ های هوشمند مفهوم پخت‌وپز را تغییر داده‌اند

اینترنت اشیا به آشپزخانه‌ها هم رسیده است. با پیشرفت فناوری‌های اینترنت اشیا، چیزی تا هوشمند شدن فرایند پخت‌وپز و آشپزی نمانده است. استارتاپ‌های بیشتری در زمینه پخت‌وپز درحال ظهور هستند که اینترنت اشیا را نشانه گرفته‌اند. در همان حال که مصرف‌کنندگان و مشتریان به دنبال راه‌هایی ساده‌تر و سالم‌تر برای پخت‌وپز به کمک تکنولوژی می‌گردند، ابزارهای هوشمند آشپزخانه نیز از قافله عقب نمانده­‌اند؛ آنها درحال تبدیل شدن به جریان اصلی زندگی روزمره هستند.

گام‌های اولیه در مسیر آشپزی هوشمند

مایک سمرکلو، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت ان‌سی‌وی واقع در آستین، می‌گوید: در چند دهه گذشته آشپزی تا حد خوبی به گونه‌ای یکسان انجام شده است؛ یعنی نه تنها خبری از فناوری‌های اینترنت اشیا نبوده است بلکه اغلب به صورت سنتی و با استفاده از اجاق گاز، فر و دستور پخت مشخص پیش رفته است. می‌دانیم که این بخش به آسانی از این رو به آن رو نمی‌شود.. در این راه نقص‌هایی وجود دارد، عمدتاً به این علت که شرکت‌ها متهم‌ شده‌اند کها برای محصولی که به همان اندازه نمی‌ارزد دستمزد بالایی طلب می‌کنند. در این مسیر، آن دسته از شرکت‌هایی از بهترین شانس موفقیت برخوردارند که بر نقاط شگفت‌انگیز دست می‌گذارند یعنی تجهیزاتی با کاربرد آسان و نسبتاً مقرون به صرفه ارائه می‌دهند که بر هوشمندسازی و اینترنت اشیا مبتنی است..

مایک ولف ناشر مجله The Spoon با سمرکلو موافق است. او می‌گوید: ما از دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ درباره ایده آشپزخانه‌های هوشمند آینده با رویکرد اینترنت اشیا صحبت کرده‌ایم. اما دلیل این که به نظر می‌رسد اکنون کشش لازم در این زمینه به وجود آمده این است که فناوری‌ها پیشرفت کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌‍‌اند که شما می‌توانید راه‌های جدیدی برای ارتباط برقرار کردن با مواد غذایی داشته باشید. ولف، موفقیت طرح زودپز InstantPot را مثال می‌زند که توسط رابرت وانگ طراحی شد، آنهم پس از آنکه او در سال ۲۰۰۸ کار مهندسی نرم افزار خود را کنار گذاشت.

وانگ در حال حاضر مدیر عامل شرکت Double Insight در کانادا است. این شرکت عرضه کننده InstantPot است. بر اساس گزارشی که توسط ان‌بی‌سی منتشر شد‌، دو سال بعد از راه‌اندازی و عرضه این محصول سودآوری بالایی برای این شرکت ثبت شده است. آنها هر ساله درآمد خود را دو برابر کرده‌اند. درحالی که تنها در یک روز در سال ۲۰۱۶ موفق شدند ۲۱۵۰۰۰ واحد از محصول خود را به فروش برسانند.

شرکت آنووا به عنوان استارت‌آپی فعال، مثال دیگری از موفقیت در زمینه محصولات آشپزخانه و پخت‌‌وپز است که در سال گذشته به وسیله غول سوئدی الکترولوکس (Electrolux) به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خریداری شد. آنووا که در سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کرد، ابزارهای پخت‌وپزی ارائه می‌کند که قادر به اتصال به وای‌فای و بلو‌توث هستند و می‌توان از راه دور به آنها دسترسی داشت.

تجربه چند استارتاپ فعال در زمینه آشپزخانه های هوشمند

در فضای کسب‌وکار آشپزخانه های هوشمند شرکت‌هایی با نام‌های کم‌رنگ‌تر و کمتر شناخته شده نیز وجود دارند. به عنوان مثال، HAPI Labs که نوعی چنگال غذاخوری دیجیتالی به نام HAPIfork را عرضه می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تا عادات غذایی خود را نظارت و ردیابی کنند. این چنگال که بر سرعت خوردن کاربر نظارت می‌کند به گونه‌ای عمل می‌کند که اگر این سرعت از میزان خاصی بیشتر شود، با لرزش یا روشن و خاموش شدن لامپ‌هایی روی بدنه خود به کاربر می‌فهماند که تند ‌تند غذا می‌خورد.

یکی دیگر از استارتاپ‌های فعال در زمینه آشپزخانه های هوشمند Hestan Smart در ناپا‌ولی کالیفرنیا است که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد. نخستین محصول این شرکت در ماه آپریل ۲۰۱۷ عرضه شد. Hestan Cue نوعی ماهی‌تابه و واحد پخت ۱۶۰۰ واتی هوشمند به همراه یک اپ راهنما است. از آن زمان، این شرکت آیتم‌های دیگری را نیز ارائه و تکنولوژی کیو خود را با موارد دیگری تکمیل کرده است. اپ ویدیویی راهنما در این استارتاپ، کاربر را گام به گام با دستورالعمل‌های پخت و پز همراه می‌سازد. این برنامه همچنین از طریق بلوتوث به وسایل آشپزی متصل می‌شود و به طور خودکار درجه حرارت را با آنچه که در آن مرحله از دستور نیاز است، تنظیم می‌کند.

مدیر اجرایی این شرکت، آنتونی میلز، می‌گوید: با استفاده از چنین مسیری، آشپز‌های خانگی می‌توانند از نتیجه کار اطمینان داشته باشند و تکنیک‌های جدیدی را یاد بگیرند. زیرا خوراک‌ها از طریق دستور‌العمل‌های مختلف پخته می‌شوند. تمام دستورالعمل‌ها قبل از این که در اختیار کاربران قرار بگیرند از طریق تست‌های بسیار دقیق مورد سنجش قرار می‌گیرند. بنابراین بدون توجه به این که کاربر یک آشپز با تجربه است یا قبل از آن هرگز چیزی نپخته، نتایج قابلیت اطمینان بالایی دارند. تیم هستان‌اسمارت در شامل سرآشپزان، مهندسان نرم‌افزار و مکانیک، طراحان، محققان آشپزی و بازاریابان است. کنار هم قرار دادن همه این تخصص‌ها با هم زیر یک سقف و امکان کارکرد خوب آنها با یکدیگر به ما مزیت بزرگی نسبت به شرکت‌های دیگری می‌دهد که عناصر مهم را فراموش می‌کنند.

پخت و پز اتوماتیک با الیور

Else Labs یک استارت‌آپ کانادایی است که Oliver را عرضه داشته است؛ یک دستگاه پخت‌وپز هوشمند و اتوماتیک که توسط یک اپ اختصاصی اداره می‌شود. به گفته مؤسس این شرکت، خالد ابوجاسم، الیور همان‌ مراحلی را پیش می‌برد که به صورت سنتی در پخت و پز و با اجاق انجام می‌گیرد. اما الیور که می‌تواند به عنوان یکی از دستگاه‌های بسیار کاربردی در آشپزخانه های هوشمند باشد، دستوراتی را که توسط سرآشپزهای حرفه‌ای برایش از قبل برنامه‌ریزی شده اجرا می‌کند.

با استفاده از الیور، کاربران می‌توانند دستور غذا را توسط یک سرآشپز حرفه‌ای در اپ گوشی‌های هوشمند خود انتخاب کنند. این قابلیت به صورت از پیش‌برنامه‌ریزی شده تنظیم شده است. سپس، برنامه آنها را در مورد مواد مورد نیاز و نحوه آماده‌سازی هدایت می‌کند. به گفته ابوجاسم، الیور مواد لازم را در زمان مناسب در ظرف قرار می‌دهد، گرما را تنظیم و زمان پخت را کنترل می‌کند. همچنین کاربر می‌تواند دستور آغاز پخت‌وپز را با کمک تلفن هوشمند خود مدیریت کند.

مترجم: بابک جمال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.