آموزش و پرورش طرح «شاد» را بر پلتفرم اختصاصی خود ارائه می‌کند

آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای همکاری با پیام‌رسان روبیکا را در اجرایی طرح شاد رد کرد

آموزش و پرورش در بیانیه‌ای که روز ۲۳ فروردین ۹۹ منتشر کرده است، همکاری با پیام‌رسان‌های ایرانی از جمله روبیکا، گپ، آی‌گپ، سروش و بله را به‌علت اختصاصی نبودن فضا آموزش، عدم همراهی مناسب پیام‌رسان‌ها با بخش فنی و جلوگیری از درز اطلاعات دانش‌آموزان رد کرده و خبر از راه‌اندازی شبکه اختصاصی، مستقل تحت مالکیت این وزارتخانه با همکاری همراه‌اول داده است.

طبق اطلاعیه این وزارتخانه، همراه اول و ایرانسل برای ایجاد چنین ظرفیتی مناسب تشخیص داده شده‌اند که با پذیرفتن شرایط سخت فنی از سمت همراه اول، توافق‌نامه‌ای برای ایجاد «شبکه آموزشی دانش‌آموز» با عنوان «شاد» امضا شد. طبق این توافق‌نامه، کلیه پلتفرم‌های مربوط به شاد در اپراتور همراه اول به وزارت آموزش و پرورش به‌صورت نامحدود ارائه خواهد شد.

در دوران تعطیلی مدارس به‌علت شیوع بیماری کرونا، آموزش و پرورش اعلام کرد که با همکاری ۵ پیام‌رسان گپ، آی‌گپ، سروش، بله و روبیکا طرحی اجتماعی به‌ عنوان «شاد» را در بستری برای ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان اجرا خواهد کرد. این وزارتخانه در اسفند ماه درخواست همکاری خود را به پیام‌رسان‌ها اعلام کرد و از آن‌ها خواست تا با اتصال به ‌API آموزش و پرورش، بستر خود را برای پیاده‌سازی شبکه‌اجتماعی دانش‌آموزی شاد آماده کرده و آن را به صورت رایگان دراختیار دانش‌آموزان و معلمان بگذارند.

در اطلاعیه آموزش و پرورش آمده است که کنار گذاشته شدن پیام‌رسان‌ها که خدمات خود را برای بررسی به آموزش و پرورش ارائه کرده بودند، از این پروژه ملی به دلایل منطقی در روابط کارفرمایی- پیمانکاری امری معمول است. در این بیانیه آمده است «در ابتدا تصور بر این بود که تعامل با پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند تأمین کننده این نیاز باشد. لکن اختصاصی نبودن این فضا، عدم همراهی مناسب پیام‌رسان‌ها با بخش فنی برای انجام تست‌های مورد نیاز، عدم تامین ویژگی‌های خواسته شده آموزش و پرورش از سوی پیام‌رسان‌ها و بروز ملاحظات مهم فنی و نیز انتقاد درست برخی متخصصان درباره امکان درز اطلاعات دانش‌آموزان، لزوم راه اندازی شبکه اختصاصی در مالکیت آموزش و پرورش مورد مطالبه جدی معلمان و متخصصان فنی و تربیتی قرار گرفت. لذا آموزش و پرورش تصمیم به راه اندازی شبکه‌ای اختصاصی، مستقل و ایزوله که در مالکیت خودش باشد گرفت. در پی این تصمیم کلیه شرکت‌های پیام رسان مشارکت کننده از جمله روبیکا، گپ، سروش، بله و آی گپ که خدمات خود را برای بررسی به آموزش و پرورش ارایه کرده بودند کنار گذاشته شدند که امری معمول در روابط کارفرمایی-پیمانکاری است.»

گفتنی است تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر این نرم‌افزار را نصب کرده‌اند  و بیش از ۹۰ درصد مدیران دوره ابتدایی به این سامانه مراجعه کرده‌اند.

در پایان این اطلاعیه آمده است: «ضمن تکذیب برخی اخبار کذب در خصوص عدم مالکیت آموزش و پرورش یا اختصاصی نبودن یا ایزوله نبودن شبکه یا امثال این گونه ادعاهای نادرست خاطرنشان می‌سازد که این نرم افزار توسط نهادهای دانشگاهی کشور بررسی و تایید شده است. لذا ضمن دعوت از متخصصان صاحب صلاحیت این حوزه برای بررسی این نرم افزار، حق آموزش و پرورش برای پیگیری حقوقی این گونه دعاوی نادرست محفوظ بوده و در صورت تکرار این گونه ادعاهای واهی نسبت به اقامه دعوی حقوقی اقدام خواهد شد.»

این در حالی است که ساعاتی قبل از انتشار این اطلاعیه توسط آموزش و پرورش، مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ در توییتر خود خبری مبنی بر همکاری انحصاری آموزش و پرورش با روبیکا را منتشر کرد. به‌گفته انجیدنی پس از ۴۵ روز همکاری میان این وزارتخانه و پیام‌رسان‌ها فعال در این طرح یعنی گپ، آی‌گپ، سروش و روبیکا که این طرح را در بستر خود پیاده‌سازی کرده و آماده به تحویل پروژه بودند، آموزش و پرورش خبر از لغو همکاری با ۴ پیام رسان دیگر را داد. او در این‌باره در توییتر خود نوشت: «تمامی پیام‌رسان‌ها نیز در قالب « Kid Mode اقدام به پیاده‌سازی در خواست این وزارتخانه ظرف ۴۸ ساعت کردند. در این مدت بیش از ۸۰ هزار مدرسه نام کاربری خود را در این شبکه اجتماعی فعال کرده بودند و همه منتظر رونمایی از این شبکه بودند اما در نهایت وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای از همکاری انحصاری خود با روبیکا در قالب یک بستر اختصاصی به نام شاد رونمایی کرد.»

اطلاعیه آموزش و پرورش را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.