اخبار و گزارش هااسلاید اصلیاکوسیستم ایرانزیرساخت

ابرآروان از محصولات جدید خود رونمایی کرد

ابرآروان در ۳۸ کشور جهان مشتری فعال دارد

چهارمین دوره فناورانه ابرآروان به نام سوار ابرها ۲۷ بهمن ماه در هتل اسپیناس‌پلاس  برگزار شد.

این مراسم با حضور بیش از ۳۰۰۰ شرکت‌کننده برگزار شد. در این رویداد ابرآروان از راه‌اندازی بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی و از گسترش پاپ‌سایت‌هایش در کشورهای مختلف جهان برای توسعه سرویس‌دهی‌اش خبر داد.

ابرآروانی‌ها به سرویس‌ها و خدمات جدیدشان اشاره کردند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:  Smart Routingبرای مسیریابی هوشمندCDNها در ارتباطات داخلی و بین‌المللی (CDN)Storage   برای ذخیره‌‌سازی محتواها، بازارچه‌ CDN برای توسعه‌ و به‌‌اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزار   (AoD) برای استریمینگ صدا و نسل جدید محصولات امنیت ابری شامل WAF، Rate limit، DDoS   protection و Firewall که به همراه USM راهکار یکپارچه‌ امنیت ابری را شکل می‌دهند.

پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان، به لزوم جهانی‌شدن این شرکت برای ادامه و بقا اشاره کرد و گفت: «براساس آمار w3tech، محصول CDN ابرآروان، در بین ۱۰ CDN پراستفاده‌ جهان قرار دارد. این محصول یکی از ۶ CDN  پرامکان جهان است و یکی از سه CDN اقتصادی جهان به‌شمار می‌آید.» او در رابطه با جهانی‌شدن، به وب‌سایت ۵ زبانه ابرآروان و پوشش ۸۹درصدی منطقه‌ خاورمیانه و آسیای میانه اشاره و تاکید کرد که در ۳۸کشور جهان مشتری فعال هستند.»

پیرحسینلو در ادامه گفت: «خیلی‌ها تلاش می‌کنند همفکر‌های خود را به‌عنوان مردم نشان دهند، اما ما فکر می‌کنیم همه‌ آن‌هایی که در این سرزمین نفس می‌کشند، مردم این سرزمین هستند.»

ابرآروان
هستی شهریزفر، قصه‌گوی ابرآروان

 زمان قطعی اینترنت سرویس‌هایمان را محدود نکردیم

در ادامه هستی شهریزفر، قصه‌گوی ابرآروان، با اشاره به بازه زمانی قطعی اینترنت، از تعدادی اقدامات ابرآروان در این برهه نام برد. او گفت:«ابرآروان در کنار مردم بود و در این بازه سرویس‌ها و خدماتی را به‌صورت رایگان در اختیار مردم و کسب‌وکار‌های آنلاین گذاشت.»

این سرویس‌ها شامل سرویس‌دهی رایگان به‌مدت دو هفته زمانی ‌که دیجیتال‌اوشن سرویس‌هایش را ‌روی کسب‌وکارهای ایرانی بسته بود، سرویس‌دهی رایگان CDN به استارت‌آپ‌ها،  همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سرویس‌دهی رایگان محصول CDN به بازی‌سازها و افزایش بازه‌ رایگان محصول CDN ابرآروان و استفاده‌ رایگان بیش از ۹۴درصد مشتریان از این محصول می‌شد.

به گفته شهریزفر‌، در حالی‌ که از ما خواسته شده بود سرویس‌دهی‌‌هایمان را محدود کنیم، اما ابرآروان به شرایط خود و مشتریانش اکتفا نکرد و به سایر کسب‌‌وکارهایی که در آن موقعیت دچار مشکل شده بودند نیز کمک کرد.

ابرآروان
محمدعرفان شمسی، ابربان ابرآروان

اگر با چشم باز ابر را انتخاب کنید، رویین‌تر می‌شوید

بخش فنی این رویداد با صحبت‌های محمدعرفان شمسی، ابربان ابرآروان، آغاز شد. او به مشکلات درونی و زیرساخت کشور پرداخت و گفت:‌ «پاپ‌سایت‌های آروان در داخل و خارج توسعه و در سرویس رایانش ابری نسل سرورها ارتقا داده شد. لینک‌های redundant زیادی در شبکه ایجاد کردیم. دیسک‌های SAS و SSD را ارتقا داده و شبکه استورج‌ را نیز جدا کردیم.»

او افزود:‌ «در کنار توسعه‌ سخت‌افزاری، تیم فنی‌ زمان زیادی را به توسعه‌ فیچرهای جدید، مکانیزم‌های تاب‌آوری، دیزستر ریکاوری، همچنین توسعه‌ زیرساخت مانیتورینگ و آلرتینگ‌ اختصاص داد.»

شمسی عمده دلیل مشکلات را نوبودن مفهوم ابر در صنعت ایران بیان کرد و افزود: «به نظر می‌رسد در چشم بعضی از مشتریان، مهاجرت به ابر، آن‌ها را رویین‌تن می‌کند. ابر شما را رویین‌تن می‌کند به‌شرطی که با چشم باز ابر را انتخاب کنید.»

ایلیا وکیلی، مرشد ابرآروان، در شرح معنای رویین‌تنی در مهاجرت به ابر گفت:‌ «آوردن یک سیستم یکپارچه غیرابری روی ابر، باعث استفاده از همه‌ مزایای ابر نمی‌شود. استفاده از CDN آروان عملکرد شما را بهتر می‌کند، اما شما را بهترین نمی‌کند. استفاده از رایانش ابری‌آروان شما را در برابر Load بالا قدرتمند می‌کند، اما قدرتمندترین نمی‌کند. اگر طرز فکر چابک نداشته باشیم، ابزارهای چابک، معماری چابک و پروسه‌های چابک، به‌درد نمی‌خورند. چابکی به‌معنای فرار از شکست نیست، بلکه به این معناست که به شکست، پاسخ مناسب دهید.»

مسعود نیکومنش، معمار راهکار ابرآروان پنج شاخص مهم در یک معماری خوب ابری را شرح داد. به عقیده او، این شاخص‌ها عبارت‌اند از Operational Excellence  ، Security، Reliability، Performance Efficiency  و .Cost Optimization او افزود: «ابرآروان به مشتریان کمک می‌کند در تمام بخش‌ها با ارائه  API تنظیمات و زیرساخت را به‌شکل خودکار تغییر دهند. با چند خط اسکریپت، سرورهای جدید بسازند و کدهایشان را deploy کنند.» او در ادامه گفت: «با قرارگیری فیچرهای امنیت ابری آروان مثل DDoS Protection, rate limit , firewall , WAF  روی سرویس ابری از حملات مرسوم وب و DDoS جلوگیری می‌شود.»

رضا کرامتی، مدیر فنی سایت مستربلیت

به اشتراک گذاشتن تجربه مستربلیت

در ادامه این رویداد، رضا کرامتی، مدیر فنی سایت مستربلیت، درباره‌ تجربه‌ سرویس‌گرفتن از ابرآروان، گفت: «شروع همکاری ما با ابرآروان با DNS ابری بود. با استفاده از محصول CDN و بهینه‌سازی سایت به‌کمک این محصول، توانستیم رتبه SEO سایت را ارتقا دهیم و تجربه‌ کاربری بهتری برای مشتریان‌ داشته باشیم. با راه‌اندازی CDN‌  ابرآروان، ۷۵درصد ترافیک ورودی به سرورها را کم کردیم و این به‌معنای کاهش هزینه‌ها و توانایی ما برای جواب‌گویی به تعداد بیشتر کاربران است. همچنین با توجه به اهمیت بالای سرویس‌های ما، نیاز به Load Balancing  برای توزیع بار و Failover برای افزایش دسترس‌پذیری داشتیم که ابرآروان این زیرساخت را با هزینه کمی در اختیار ما قرار داد.»

صمصام بابادی، شوالیه بک‌اند ابرآروان، درباره‌ این رویداد گفت: «قرار است ۹۹۹ دولوپر و متخصص زیر یک سقف جمع‌شده و محصول ابری خود را توسعه دهند. این محصولات بیشتر به‌شکل SaaS و PaaS خواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل CDN Apps،Container Images، OS images و  Managed Services ارائه خواهند شد.»

بابادی درباره‌ جزئیات رویداد ابربازی که در شهریور ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، گفت: «در این رویداد فیچرهای هر محصول را در ۴ سطح Advance, Base, MVP و Trend طبقه‌بندی کرده‌ایم و شما در این هفت روز فیچرهای سطح MVP را توسعه می‌دهید. در این مرحله محصول شما ارزیابی شده و محصولاتی که استانداردهای موردنظر را داشته باشند با جذب سرمایه، وارد مرحله‌ شتاب‌دهی سه ماهه یا شش ماهه می‌شوند که در پایان مسابقه، به سه محصول برتر، در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان جایزه‌ نقدی پرداخت خواهد شد.»

عرفی محصولات جدید

فرهاد فاطمی، ناخدای فنی ابرآروان، خبر از حمله DDOS  به زیرساخت‌های ارتباطی کشور داد در روز گذشته (۲۷ بهمن) داد. او به مشکلاتی که این مدل حملات برای شرکت‌هایی مانند ابرآروان ایجاد می‌کنند، اشاره کرد و گفت: «امروز (۲۷ بهمن ماه) روی ابرآروان مشکلات زیادی ایجاد کرد و موجب شد سرویس IAAS با اختلال مواجه شود. او با اشاره به اشکالات ابرآروان در سال گذشته، از بازنگری کل فرایند توسعه و استقرار نرم‌افزار در ابرآروان گفت و فرایند Pipeline و Deploy نرم‌افزار در ابرآروان را به اشتراک گذاشت. او هم‌چنین از آزمون داخلی ابرآروان برای مواجهه با Disasterها گفت که با استفاده از روش Game Day در یک روز مشخص با فعال‌‌کردن یک Disaster داخلی، پایداری نرم‌افزارها سنجیده می‌شود.

صابر مسگری، کدسالار ابرآروان، از توسعه‌ محصول smart routing در CDN آروان گفت که به‌واسطه‌ آن با دسترسی به یک روزنه‌ کوچک اینترنت، به‌شکل هوشمند ترافیک ارسالی یا دریافتی سرورهای اصلی از داخل شبکه‌ اختصاصی پاپ‌سایت‌های ابرآروان مسیریابی و برقراری ارتباط اینترنت میان داخل و خارج کشور برقرار می‌شود. به گفته مسگری، گستره‌ پاپ‌سایت‌های ابرآروان امکان مانیتورینگ لحظه‌ای از وضعیت شبکه را در نقاط مختلف فراهم می‌کند که لازمه‌ مسیریابی هوشمند ترافیک است. او از این سرویس به‌عنوان یکی از سرویس‌های جدید این شرکت نام برد و گفت: «این سیستم از حدود یک ماه پیش در اختیار کاربران قرار گرفته است.»

او در ادامه در مورد محصولات جدیدی که به سرویسCDN  ابرآروان اضافه شده توضیح داد. مسگری در توضیح محصول جدید CDN Storage گفت: «این محصول که به‌زودی به پنل CDN اضافه می‌شود به مشتریان این امکان را می‌دهد که محتوا را مستقیم در یک فضای ذخیره‌سازی متعلق به ابرآروان آپلود و از لینک آن در CDN  و وب‌سایتشان استفاده کنند. به این ترتیب دغدغه‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، Load بالا، مشکلات سرور اصلی در موقعیت پاک‌کردن کش CDN ابرآروان و مشکلات عمده دیگر برطرف می‌شود.»

او در مورد محصول بازارچه ابری هم گفت: «بازارچه CDN بستری برای اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری است و مشتریان می‌توانند با یک کلیک، هر محصولی که در این پلتفرم هست را به وب‌سایت‌شان اضافه کنند. همچنین می‌توانند محصول نرم‌افزاری‌شان را در این بستر در اختیار ۱۷هزار مشتری فعال ابرآروان قرار دهند.» به گفتهاو، از زمان لانچ آزمایشی این محصول تاکنون، پنج اپلیکیشن به این بازارچه اضافه شده و اکنون سایر توسعه‌کننندگان می‌توانند محصول‌ خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند.

ابرآروان
سینا مقدس، ابربان‌آروان

ایجاد بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور به‌زودی

سینا مقدس، ابربان‌آروان، خبر از ایجاد بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری در کشور داد. او درباره راه‌اندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویس‌های IaaS، PaaS  و فضای ذخیره‌سازی آروان، گفت: «این دیتاسنتر به‌شکل ماژولار و در ۱۲۰رک طراحی‌شده که از تابستان ۹۹، ماژول اول آماده‌ سرویس‌دهی می‌شود. مجموع سرمایه‌گذاری نتیکس در این پروژه برای ساخت این دیتاسنتر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ابرآروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.» به گفته مقدس، استاندارد این دیتاسنتر tier 3+ است تا بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتواند سرویسی پایدارتر از همیشه به کاربرانش ارائه کند.

سخنران‌های بعدی وحید اشرفیان و مرتضی خزامی‌پور، استوارداران ابرآروان بودند که با اجرای یک سناریو زنده نشان دادند که می‌توان در کمتر از ۱۰دقیقه با پلتفرم ابرآروان یا PaaS یک فروشگاه آنلاین را لانچ کرد. به گفته مرتضی خزامی‌پور، این محصول در پاسخ به دغدغه‌های گوناگون زیرساختی توسعه‌دهندگان است که از خرید تا کانفیگ‌کردن محیط موردنیاز و توسعه‌ کد روی این بستر می‌تواند انجام شود.

تلاش ابرآروان برای توسعه‌ اکوسیستم ابری کشور

کیوان جامه‌بزرگ، رئیس هیئت‌مدیره‌ ابرآروان، با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک کل بزرگ‌تر را خلق می‌کنند، درباره‌ اکوسیستم دیجیتال، گفت: «اکوسیستم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از بازیگران موثر در یک مجموعه کسب‌وکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که هرکدام به‌تنهایی خلق می‌کنند، به کمک تعاملات متعدد، ارزش‌های مشترک جدید و بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم‌ها ساخته نمی‌شوند مگر با تمهید یکسری سازوکار و توافق و هم‌افزایی.»

جامه‌بزرگ گفت: «شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، گوگل و آمازون به پروژه‌ها و محصولات ابری‌شان شناخته می‌شوند.»

او از تلاش ابرآروان برای توسعه‌ اکوسیستم ابری کشور خبر داد و افزود: «به کمک شرکت‌ها، تیم‌ها و توسعه‌دهنده‌های بسیاری نیاز داریم. اکوسیستم ابری آروان شامل دو بخش شبکه‌ شرکای ابرآروان و بازارچه‌ ابری یا Marketplace برای عرضه و فروش محصولات ابری است.»

حسین قاسمی، معمار امنیت ابرآروان

زومبه، محصول جدید امنیت ابری

حسین قاسمی، معمار امنیت ابرآروان، خبر از  زومبه، محصول جدید امنیت ابری داد.

او ادامه داد: «ابرآروان به سمت نسل جدید محصولات امنیت ابری مهاجرت می‌کند. این محصولات شامل DDoS Protection، WAF، Rate Limit و Firewall می‌شود.

به گفته او، Latency کمتر از ۷۰۰ میکروثانیه و ساپورت حدود ۴۰هزار ریکویست در ثانیه از ویژگی‌های زومبه است. قبلا برای افزایش Performance از دقت و داشتن state در قواعد WAF صرف‌نظر شده بود، اما در زومبه بدون کاهش کارایی می‌توان State را تنها برای درخواست‌هایی که لازم است، داشته باشیم.

‏قاسمی با اشاره به اینکه هیچ‌وقت نمی‌توان صددرصد امنیت را تضمین کرد، گفت: «ابرآروان برای تست امنیت شرکت، مسابقه باگ‌بانتی راه‌اندازی کرد و از همه متخصصان برای شرکت در آن دعوت شد. ‏تا الان ۱۵باگ Valid گزارش‌شده است.

مطالب مرتبط:

⁣چهارمین رویداد سوار ابرها برگزار می‌شود
تقدیر ابرآروان از مدال‌آوران ورداسکیلز

مسابقه بزرگ ابربازی

کیوان جامه‌بزرگ با اعلام خبر برگزاری مسابقه‌ای به نام «ابربازی» در سال آینده، آن را پیش‌درآمدی برای شکل‌گیری تیم‌های استارتاپی در بستر استارتاپ استودیو و توسعه‌ ۹۹ محصول پرکاربرد ابری عنوان کرد.

سپس کوروش تفرشی، شبکه‌ پیشه ابرآروان، در مورد‌ زیرمجموعه‌های شبکه‌ شرکای ابرآروان یا ACPN توضیحات کاملی ارائه داد. او در مورد کوچ ابری گفت: «شرکایی که در کنار ابرآروان قرار می‌گیرند، مسئولیت مهاجرت مشتریان از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت یکپارچه‌ ابری را به‌عهده دارند. این کوچ در سه فاز Adoption، Design  و Consulting طراحی و آماده عرضه شده است تا یک تغییر بدون دردسر را برای شرکت‌ها فراهم کند.» تفرشی در مورد تاجران ابری هم گفت: «نمایندگان رسمی فروش ابرآروان می‌توانند امکانات گسترده‌‌ای از خدمات ابرآروان را یکپارچه با خدمات خودشان به دیگر مشتریان عرضه کنند و وابسته به‌نوع محصول و حجم فروش از ۳ تا ۲۰ درصد نفع اقتصادی داشته باشند.»

در پایان این رویداد پویا پیرحسینلو،  به یک «مای جمعی» در پشت صحنه‌ رویداد و هر آنچه از محصولات و دستاوردها گفته شد، اشاره کرد و این «مای جمعی» را «ابرآروان واقعی» نامید.

در ادامه می‌توانید تعدادی از عکس‌های این رویداد را ببینید:

ابرآروان ابرآروان

1 دیدگاه

پاسخی بگذارید