ادامه فشار اینماد روی کسب‌وکارهای اینترنتی: درگاه پرداخت سیتکس هم بسته شد!

ثبت‌نام در اینماد برخلاف آنچه دولتی‌ها می‌گویند بی‌هزینه نیست

در آخرین مورد از خسارت ترکش‌های اینماد اجباری برای کسب‌وکارهای اینترنتی، درگاه پرداخت صرافی رمزارز سیتکس توسط شاپرک و به درخواست سامانه اینماد بسته شده است.

نریمان امانی مدیر صرافی رمزارز شرکت سیتکس، از شرکت‌های شناخته‌شده و قدیمی حوزه بلاکچین و کریپتوکارنسی در ایران به هفته‌نامه کارنگ گفته دو روز پیش درگاه آن‌ها بسته شده و علیرغم پیگیری‌های زیاد هنوز هم بسته است.

امانی درباره این ماجرا به خبرنگار کارنگ گفت: «سیتکس جزو اولین شرکت‌های حوزه رمزارز است که در جهت اعتمادزایی بیشتر تصمیم به ثبت‌نام در سامانه اینماد کرده است. در بحث‌های اخیر درباره اینماد بارها مسئولان دولتی تاکید کردند صرافی‌های رمزارز صرفا کافی است در سامانه ثبت‌نام کنند و نیازی به دریافت اینماد ندارند و می‌توانند کماکان از درگاه پرداخت استفاده کنند.

ما هم به این صحبت‌ها اعتماد کردیم و تصمیم گرفتیم که مشخصات شرکت را در سامانه اینماد ثبت کنیم. با توجه به سابقه ۲۰ ساله شرکت سیتکس در صنعت آی‌تی انتظار چنین خلف وعده‌ای را نداشتیم.»

جامعه رمزارز داخل کشور را تضعیف نکنیم!

امانی با ابراز نگرانی از برخوردهای سلبی با کسب‌وکارهای نوآور حوزه‌های جدیدی چون بلاکچین و رمزارز، چنین رویکردی را موجب از دست رفتن تلاش جامعه رمزارز کشور برای فعالیت در داخل کشور دانست و تاکید کرد: «ما همیشه به قانون تمکین کرده‌ایم و حتی زمانی که ماینینگ ممنوع شد خدمات فنی راه‌اندازی فارم خود را تعطیل کردیم.

یک سال از راه‌اندازی صرافی سیتکس گذشته و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند و هر اختلالی به این شکل موجب کوچ کاربران به صرافی‌های خارجی خواهد شد. زمانی که هنوز بحث رمزارزها و بلاکچین زیاد داغ نشده بود وبسایت ما که در این زمینه کار می‌کرد اینماد داشت اگرچه بعدها اینماد آن تعلیق شد اما ما به اشکال مختلف به مسئولان دولتی نشان داده‌ایم که می‌خواهیم در مسیر قانونی و درست و در داخل کشور فعالیت کنیم.

ما تمام تلاش خود کرده‌ایم که به حاکمیت ثابت کنیم که دغدغه‌هایش را درک می‌کنیم و در کنار جامعه کریپتوکارنسی برای این دغدغه‌ها راهکار ارائه خواهیم داد ما حالا می‌بینیم به محض اینکه احراز هویت خود را در اینماد تکمیل کردیم اینماد ما را تعلیق و به شاپرک اعلام کرد که ترمینال‌های ما بسته شوند!»

خطر برخوردهای ضدکسب‌وکاری برای کارآفرینان اینترنتی

امانی با اعلام اینکه در دو روز گذشته تلاش کرده‌اند با پشتیبانی از درخواست‌های کاربران از یک سو و رایزنی و پیگیری از نهادهای مختلف این مشکل را با کمترین چالش برای کاربران سیتکس برطرف کنند با گلایه از رویکرد‌ها در قبال جامعه رمزارز کشور که کارآفرینان دانشگاه‌های برتر کشور در حال فعالیت و اشتغالزایی در آن هستند گفت: «خیلی تاسف‌بار است که عدم شفافیتی دستگاه‌های دولتی اینچنین جامعه رمزارز ایران را خسته و آزاردیده کند.

یک روز می‌گویند قانونی وجود ندارد و بروید در اینماد ثبت‌نام کنید و مشکلی نخواهید داشت، یک روز می‌گویند شما غیرقانونی هستید، یک روز می‌گویند کارتان را بکنید و نگران چیزی نباشید… ما مانده‌ایم که کسب‌وکاری که ۲۰ سال است محصولات مختلفی را در داخل کشور راه انداخته و تلاش داشته نوآوری‌های روز دنیا را با کمترین فاصله زمانی برای ایرانیان پیاده‌سازی کند چرا باید چنین رفتاری را ببیند.»

امانی تاکید کرد خطر اینگونه برخوردهای ضدکسب‌وکاری دیر یا زود گریبان همه را خواهد گرفت و باید برای آن زودتر چاره‌ای اندیشید.

او با اشاره به اینکه هیچ کسب‌وکاری در هیچ کجای ایران وجود ندارد که به اندازه صرافی‌های رمزارزی روی احراز هویت و گردش مالی کاربرانشان حساسیت و سختگیری داشته باشند تاکید کرد این بخش از اقتصاد مبتنی بر بلاکچین تلاش کرده الگویی برای دیگر کسب‌وکارها در شفافیت و سختگیری روی استانداردها باشد اما به گفته او فعلا «اینگونه پاسخ این سختگیری‌ها و  استانداردسازی‌ها و خودتنظیم‌گری‌ها را گرفته‌اند!»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.