استارتاپ های ایران و جهاناسلاید اصلیاکوسیستم ایرانحمل‌و‌نقل

اسپید رتبه برتر جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین را کسب کرد

اسپید

گفت‌وگو با مهدی خادمی مقدم بنیان‌گذار استارتاپ اسپید

حمل و نقل بار یا همان لجستیک، نقش تاثیرگذاری در اقتصاد ملی و بین المللی کشورها دارد. با رقابتی شدن بازار در این سال‌های اخیر این حوزه‌ هم خارج از رقابت نمانده است. تغییرات بازار نیاز به ارتقای کیفیت خدمات و توسعه فناوری اطلاعات باعث ایجاد استارتاپ‌هایی شد که به دنبال حذف واسطه‌ها، تسهیل فرایند سفارش و ایجاد ارتباط مستقیم بین مشتری و موسسه های ترابری شدند.

اسپید یک سامانه هوشمند پخش و توزیع است که بسته‌های مشتریان را از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا می‌کند. مهدی خادمی مقدم بنیانگذار استارتاپ اسپید است که متولد ۱۳۶۹ بوده و مدرک کارشناسی ارشد مکانیک دارد. او در گفت‌وگو با آی‌چیزها از راه‌اندازی اسپید و چالش‌های این حوزه صحبت کرده است.

ایده استارتاپ اسپید چطور شکل گرفت و بگویید چه زمانی شروع بکار کردید؟

در بهمن ۹۵ بود که ما فعالیت‌ خود را در قالب اپلیکیشن دیگری به نام آندیمند (ON-DEMAND) شروع کردیم. به یاد دارم در آن زمان استارتاپ‌های آنلاین درخواست تاکسی به تازگی فعالیت خودشان را شروع کرده ‌بودند. این اپلیکیشن‌ها بسیار محبوب شدند. از این رو ما تحقیقاتی را در بازار انجام دادیم و بعد از رصد بازار تصمیم گرفتیم اپلیکیشن پیک موتوری آن‌دیمند را راه‌اندازی کنیم. در ابتدا این استارتاپ رشد خوبی داشت، اما بعد از یکسال ونیم این بازار به شدت رقابتی شد و هزینه این رقابت بسیار زیاد بود.

در اوایل سال ۹۷ ، اسپید شکل گرفت. درواقع با توجه به شناختی که به بازار و مخاطبین داشتیم، تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت تخصصی‌تر به کسب‌وکارها ارائه دهیم. شرکت‌هایی به صورت سنتی در این زمینه درحال فعالیت بودند اما جای خالی استارتاپ‌ها حس می‌شد. در نهایت بعد از دو ماه مطالعات و پژوهش در این زمینه، نوع محصول، تیم و بیزنس مدل کاملا تغییر کرد و اسپید به طور رسمی فعالیت خود را در این فاز آغاز کرد و خدمات به کسب‌وکارها شد خدمات اصلی اسپید.

خدمات اسپید به چه شکل است؟

در حال حاضر اسپید به صورت b2b (بی‌توبی) فعالیت می‌کند. به این صورت که با فروشگاه‌ها وارد تعامل شده و قراردادهایی بسته‌ می‌شود. سرویس ارسال اسپید در کمتر از ۲۴ساعت بسته‌ها را به نقطه مقصد می‌رساند. از آنجایی که در حال حاضر تمرکز اصلی مجموعه روی سرویس بی‌توبی قرار دارد، کلیه فروشگاه‌های آنلاین مانند وب‌سایت، اینستاگرام و تلگرام می‌توانند از خدمات اسپید استفاده کنند.

همچنین سازمان‌ها و ارگان‌ها، نشریات و مطبوعات و هر شرکتی که نیاز به سرویس ارسال تجمعی بسته دارد، جزو مخاطبان اصلی اسپید هستند. مشتریان این مراکز نیز به طور غیر مستقیم مخاطب اسپید محسوب می‌شوند.

طبق گزارش سازمان حمل و نقل شهرداری روزانه حدود ۲ میلیون جابه‌جایی بسته توسط موتورسیکلت انجام می‌شود. همچنین اداره پست اعلام کرده است که در سال حدود ۴۰۰ میلیون جابه‌جایی شکل می‌گیرد.

به تازگی اسپید در نخستین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین توانسته رتبه اول را کسب کند کمی در این باره برایمان توضیح دهید؟

اولین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین ۱۷مهر برگزار شد. استارتاپ اسپید با رای داوران این همایش، به عنوان استارتاپ برتر جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین انتخاب شد.

در بخش استارتاپ‌های این همایش، ۴۲ تیم شرکت کرده بودند. داوران این همایش بر اساس چهار پارامتر میزان ارتباط با صنعت لجستیک، تیم، محصول و تست بازار ۱۶ استارتاپ را انتخاب کردند و در نهایت در مرحله نهایی ۶ استارتاپ را به عنوان استارتاپ برتر انتخاب شدند. در ارزیابی‌های نهایی از سوی کمیته داوران اسپید رتبه اول را کسب کرد.

در واقع برگزاری این مسابقات با تفکر وصل کردن بخش سنتی و استارتاپی حوزه لجستیک و زنجره تامین شکل گرفته‌است.

اندازه بازار لجستیک چه اندازه است. سهم اسپید از این بازار چقدر است؟

درواقع در اعلام اندازه بازار در این زمینه با ارقام و اعداد، ضعف بزرگی وجود دارد و نمی‌توان اعداد مشخصی را اعلام کرد. اما طبق گزارش سازمان حمل و نقل شهرداری روزانه حدود ۲ میلیون جابه‌جایی بسته توسط موتورسیکلت انجام می‌شود. همچنین اداره پست اعلام کرده است که در سال حدود ۴۰۰ میلیون جابه‌جایی شکل می‌گیرد.

اسپید از این بازار سهم خیلی کمی داشته‌است؛ زیرا که ما به عنوان یک استارتاپ فعالیت خود را شروع کرده و این بازار به شدت رقابتی است.

حدود ۵۰ درصد از این ۲ میلیون جابه‌جایی در حوزه پستی است که  تقریبا ۱۰۰ هزارتای آن روزانه توسط خود اداره پست انجام می‌شود.

با توجه به اینکه ما در بازار سنتی رقیب‌ بزرگی مانند تیپاکس داریم حدود ۵ تا ۶ هزار جابه‌جایی توسط اسپید انجام می‌شود.

تفاوت استارتاپ اسپید با رقبایش در چیست؟

قبل از اینکه بخواهم درباره تفاوت‌ها صحبت کنم، باید این توضیح را بدهم که ما در حوزه فعالیت‌های خود در واقع دو نوع رقیب داریم، یکی رقبای سنتی و دیگری رقبای شبه سنتی هستند.

رقبای سنتی شرکت‌هایی هستند که به‌طور سنتی کار پخش و توزیع محصولات را انجام می‌دهند. رقبای سنتی شبیه به اسپید فعالیت می‌کنند، اما تفاوت اصلی ما با آنها در شیوه طراحی و اجرای فرآیندها‌ست.

نوع دیگر رقبا که من آن‌ها را شبه سنتی نامگذاری کرده‌ام دراقع ادعای فناوری محور دارند اما در واقعیت آن‌ها از دل همین شرکت‌های سنتی شکل گرفته‌اند. رقبای سنتی ما بخش عمده‌ای از بازار را در دست دارند.

در شرکت‌های سنتی فرآیند‌ها به صورت دستی انجام می‌شود و به همین خاطر منابع بیشتری از نظر زمان، منابع مالی و منابع انسانی برای انجام کار صرف می‌شود. اما اسپید راهکارهایی مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی و ارسال تجمعی دارد که مسافت طی شده را تا ۷۸ درصد و هزینه‌ها را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. درواقع اسپید با ارائه خدماتی با کیفیت بالا ومتمایز مانند چابکی و انعطاف‌پذیری که تنها توسط یک استارتاپ ممکن است توانسته وارد رقابت با این بازار سنتی شود و بتواند در این فضای رقابتی رشد کند.

برای مثال در اسپید زمانی که مشتری در محل خود پول خود را توسط دستگاه‌های پوز پرداخت می‌کند همان لحظه این مبلغ به حساب فروشگاه واریز می‌شود. اما در خدمات پرداخت در محل اداره پست، پول پرداختی بعد از یک روز تاخیر به حساب فروشگاه واریز می‌شود.

شاید یرایتان جالب باشد
چرا باید استارتاپ‌های B2B را جدی گرفت؟

روند رشد اسپید به چه صورت بوده است؟

در زمانی که در قالب پلتفرم آندیمند فعالیت می‌کردیم ۱۲۰ هزار نصب و ۷۰ هزار کاربر فعال داشتیم. همچنین حدود ۱۰ هزار موتورسوار در این پلتفرم مشغول به فعالیت بودند.

بعد از آنکه وارد فعالیت بی‌توبی شدیم کسب‌وکارها جای کاربران را گرفتند. در ابتدا کارمان را با ۵۰ توزیع روزانه شروع کردیم. درحال حاضر با ۵۰۰ شرکت در سطح تهران کار می‌کنیم و حدود ۲۰ هزار توزیع در روز توسط اسپید انجام می‌شود. در یک دوره یکساله نسبت به رقبایی که در این حوزه در حال فعالیت هستند رشد چشمگیری داشتیم.

از زمان آغاز فعالیت اسپید آیا جذب سرمایه هم داشته‌اید؟ به نقطه سر به سری رسیده‌اید؟

در ابتدا که اسپید با سرمایه‌گذاری شخصی کار خود را شروع کرد. اما در راندهای مختلف سرمایه‌گذاری نیز یک سرمایه‌گذار فرشته این سرمایه را در اختیار ما قرار داده است.

به علت اینکه ما فازهای توسعه زیادی را برای اسپید برنامه‌ریزی کردیم. هربار که به نقطه سربه سری می‌‌رسیم دوماه بعد آن این عدد منفی می‌شود.

گفت‌وگو: زهرا قنبری

دیدگاهتان را بنویسید