امضای تفاهم‌نامه بین الوپارک و هلدینگ پارسیان

یکی از چالش‌های مهم این روزها در زندگی شهر‌ی و شهرنشینی، دسترسی به جای پارک است. الوپارک، سامانه‌ای آنلاین برای جستجو و رزرو جای پارک است که در کنار سایر استارتاپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، در تلاش است تا مشکلات ناشی از کمبود جای پارک را حل کند. گفت‌وگویی با سعید امینیان، مدیرعامل الوپارک داریم و از آخرین اتفاقات و اقداماتی که این استارتاپ انجام داده را از زبان او می‌شنویم.

از آخرین اخباری که در رابطه با الوپارک شنیدیم، فراهم شدن امکان رزرو جای پارک در پارکینگ فرودگاه مهرآباد، همراه با تخفیف بود. در رابطه با راه‌اندازی این امکان و چرایی و چگونگی تخصیص تخفیف به افرادی که از این طریق برای رزرو جای پارک خودرو اقدام می‌کنند، برایمان بگویید.

فرودگاه مهرآباد خروجی‌های زیادی دارد و مسافران زیادی هر روز به این فرودگاه پرواز و رفت و آمد دارند. فرودگاه مهرآباد پارکینگ‌های بزرگ با ظرفیت‌های زیادی دارد و در بسیاری موارد هم ساعت پرواز مثل ۴ یا ۵ صبح است که به راحتی امکان دسترسی به وسایل نقلیه عمومی وجود ندارد و فراهم کردن وسیله نقلیه‌ای که بتوان با خیال راحت تا مقصد رفت، کار آسانی نیست. به همین دلایل اکثر مسافران ترجیح می‌دهند که با وسیله خود به فرودگاه بروند و بعد از سفر چند روزه هم با همان وسیله به منزلشان برگردند.

ما به این نتیجه رسیدیم که اگر پارکینگ‌های فرودگاه به شیوه‌ای تجهیز شوند که امکان رزور جای پارک برای مردم وجود داشته باشد، کار برای افراد راحتتر می‌شود. ما هم با مسئولان پارکینگ مذاکراتی داشتیم و چنین سرویسی را در پارکیگ فرودگاه مهرآباد راه‌اندازی کردیم.

بعد فعال‌سازی امکان رزرو جای پارک، روی تعرفه پارکینگ فرودگاه تحقیق کردیم و دیدیم تعرفه استفاده از پارکینگ‌های فرودگاه بسیار بالا است و به همین دلیل افراد کمتر از این پارکینگ‌ها استفاده می‌کردند و ترجیح می‌دادند از پارکینگ‌های اطراف استفاده کنند و با یک کورس ماشین به فرودگاه برسند. ما با تحلیل و بررسی روی این مسئله و هماهنگی با مسئولین به این نتیجه رسیدیم که اگر پارکینگ از طریق اپلیکیشن الوپارک رزرو شود، هزینه بسیار کمتری برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ حتی تا ۶۰درصد کمتر.

برای مثال هزینه پارکینگ برای فردی که ۵ روز ماشین خود را در فرودگاه پارک می‌کند، بیش از دویست هزارتومان است ولی فردی که از طریق الوپارک ماشینش را در پارکینگ پارک می‌کند، حدود ۵۰ تا ۵۵ هزارتومان هزینه پرداخت می‌کند.

آیا آماری وجود دارد که راه‌اندازی سرویس الوپارک در پارکینگ فرودگاه مهرآباد، چه تاثیری روی میزان درخواست و استفاده مسافران از این پارکینگ داشته؟

بعد از راه‌اندازی این سرویس تخفیف، حدود ۸۰درصد افرادی که روی سیستم ما درخواست می‌دادند اضافه شده است. حدود ۴ یا ۵ ماه از فعالیت الوپارک در پارکینگ فرودگاه مهرآباد می‌گذرد که تقریبا ۳ ماه به صورت عادی و با تعرفه‌های فرودگاه کار می‌کردیم که مشتریان استقبالی نمی‌کردند. ما الان حدود دو ماه است که تعرفه‌ها را ارزان‌تر کردیم و در این مدت تقریبا رشد ۸۰ درصدی در درخواست‌های پارکینگ فرودگاه داشتیم.

همانطور که اشاره کردید، پارکینگ فرودگاه مهرآباد فضای بزرگ با امکانات زیادی است، آیا سرویس دیگری برای ارائه در پارکینگ‌های فرودگاه در دستور کار خود نگذاشته‌اید؟

ما الان به دنبال این هستیم که با شرکت‌های هواپیمایی که در فرودگاه مهرآباد پرواز دارند، امکانی فراهم کنیم تا افرادی که نیاز به استفاده از پارکینگ دارند، از طریق وبسایت فروش بلیط هواپیمایی، امکان رزرو پارکینگ هم داشته باشند. رایزنی‌ها و مذاکرات اولیه آن انجام شده است که بتوانیم در انتهای فرایند فروش بلیط، از طریق همان سایت امکان رزرو پارکینگ را برای مسافر فراهم کنیم.

پروژه بعدی الوپارک چه خواهد بود؟

کاری که ما از حدود ۳ ماه پیش شروع کردیم، وارد کردن فضاهای پارک شهری و خصوصی در شبکه الوپارک است. یعنی امکان استفاده کاربران الوپارک از پارکینگ‌هایی که پارکینگ عمومی نیستند و مکان خصوصی به حساب می‌آیند. برای نمونه کمتر از یک ماه پیش ما تفاهم‌نامه‌ای با مجموعه هلدینگ هتل‌های پارسیان امضا کردیم که طبق آن بتوانیم فضای پارکینگ هتل‌ها را به شهروندان عرضه کنیم تا با استفاده از این فضا، مشکل کمبود پارکینگ را در بعضی مناطق حل کنیم؛ در حال حاضر فقط مسافران این هتل‌ها امکان استفاده از این پارکینگ‌ها را دارند. هلدینگ پارسیان در ۱۲ شهر هتل دارد و ما این سرویس را اول از تهران شروع می‌کنیم و در مراحل بعد بقیه شهرها را هم پوشش می‌دهیم.

پروژه دیگر ما این است که با وزارت آموزش و پرورش توافقات اولیه را انجام دادیم تا فضای پارکینگ مدارس را تحت شرایطی در اختیار مردم بگذاریم که از آن استفاده کنند.

واقعیت این است که چنین موقعیت‌هایی در شهر زیاد هستند که می‌توانیم با کمک شهروندان، معضل جای پارک را در شهرها حل کنیم. ما این فضا را روی الوپارک فعال کرده‌ایم تا سازمان‌ها، شرکت‌ها یا افرادی که فضای پارک دارند و می‌خواهند آن را به اشتراک بگذارند و خودشان هم درآمدزایی داشته باشند بتوانند از طریق الوپارک این کار را انجام دهند.

کمی هم از شرایط امروز الوپارک صحبت کنیم؛ الوپارک در چه شرایطی است و مدیرعامل الوپارک چه صحبتی برای ما دارد؟

ما الان در سه شهر تهران، تبریز و قم فعال هستیم و در کل حدود ۱۰۰ پارکینگ در کشور را تحت پوشش داریم که از این تعداد حدود ۹۰ پارکینگ در تهران هستند. ما همچنان در حال گسترش تعداد پارکینگ‌ها و مناطق تحت پوشش هستیم.

سرویسی که ما ارائه می‌کنیم، سرویس جستجو و رزرو آنلاین پارکینگ است. هدف این سرویس کاهش مشکلاتی است که ‌به خاطر کمبود و پیدا کردن جای پارک در کلان‌شهرها وجود دارد. طبق آمارها، به دلیل کمبود جای پارک، مردم روزانه بین ۱۵ تا ۳۵ دقیقه دنبال جای پارک می‌گردند و نتیجه آن ایجاد ترافیک داخل شهر است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از ترافیک داخل شهرها فقط ناشی از جستجو برای جای پارک است و الوپارک در تلاش است تا بتواند این مشکلات را کاهش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.