مسکو؛ رتبه اول در توسعه شهرهای هوشمند از سوی سازمان ملل

دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذر ۹۷ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه این رویداد، اندری بلزروف مشاور استراتژی و نوآوری مسکو بود.

به گزارش آی چیزها، اندری بلزروف سخنرانی خود را پس از ابراز خرسندی از حضور در رویداد تهران هوشمند بر فعالیت‌های انجام شده، پیشرفت های صورت گرفته و آینده پیش رو در مسکو متمرکز کرد.

او یادآور شد که بر اساس گزارشی که به تازگی از طرف سازمان ملل در مورد توسعه شهرهای هوشمند جهان منتشر شده است، مسکو به عنوان رتبه اول در این گزارش معرفی شد. بنابراین مسکو در میان بزرگترین شهرها و پایتخت های جهان باید کارهای بسیار بیشتری انجام دهد.

اندری بلزروف، مشاور استراتژی و نوآوری مسکو خاطرنشان شد: در سال ۲۰۱۰ مسکو برنامه شهر اطلاعاتی را آغاز کرد که از سه بخش تشکیل شده است؛ بهتر کردن کیفیت زندگی شهروندان و به طور دقیقتر یعنی سریعتر و آسان تر کردن زندگی آنها برای دسترسی به اطلاعات، اسناد. بخش دوم، ارزان تر کردن رویه های شهری برای شهروندان و این امر با شفافیت بیشتر و کارایی حکمرانی حاصل می شود. و درنهایت توجه به زیرساخت مناسب برای رسیدگی به کارآمدی و انسجام بیشتر.

به گفته اندری بلزروف، تاکنون بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف از جمله خدمات الکترونیک، آموزش، مراقبت سلامتی و صنایع همگانی و انرژی غیره طراحی و اجرا شده است.

او به پرتال خدمات عمومی موجود در مسکو اشاره کرد و گفت: این اپلیکیشن موبایلی رایگان و برای هرکسی که در مسکو باشد قابل استفاده است و  هم اکنون بالغ بر ۲۲۰ خدمت عمومی در این پرتال وجود دارد.

به گفته مشاور استراتژی و نوآوری مسکو، درحال حاضر ۶۱۵ میلیون درخواست در این پرتال فرستاده می‌شود.

اندری بلزروف در زمینه اقدامات صورت گرفته در مورد آموزش هوشمند در این شهر به برنامه بزرگ دیجیتالی کردن آموزش در روسیه اشاره کرد و گفت تمام دفاتر کودکان و محصلان مسکو به صورت الکترونیک هستند. وی همچنین به سرعت خوب و بسیار بالای اینترنت در مدارس اشاره کرد.

وی سخنرانی خود را با تأکید بر اقدامات روسیه و به ویژه پایتخت این کشور ادامه داد. به گفته او بیش از ۱۱ میلیون کاربر سرویس‌های موبایلی فعال در مسکو وجود دارد و از اینکه این اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به پرداخت هزینه از سوی دولت و براساس بازار رقابتی و تقاضای بالای کاربر تأمین اعتبار می‌شوند ابراز خوشنودی کرد.

اندری بلزروف مشاور استراتژی و نوآوری مسکو همچنین به اهمیت مشارکت شهروندی در تصمیم گیری‌های شهری اشاره کرد و گفت: برای بسیاری از تصمیمات نظیر نامگذاری متروها از شهروندان به صورت الکترونیک و هوشمند، رأی گیری می‌شود.

وی به یکی دیگر از پروژه‌های شهری پرداخت و گفت: سیستم اطلاع‌رسانی در مورد آشغال ریختن در شهر یکی از اقدامات ما بوده است. با این سامانه هرکسی می‌تواند به محض دیدن اشغال در شهر، از آن عکس گرفته و ارسال کند. ما پس از دریافت اطلاعات، سازمان مسئول را بازخواست می‌کنیم و آنها باید عکس نهایی از رفع مشکل را به شهروند و کاربر مورد نظر ارسال کنند.

این مقام روسی همچنین به هوشمندسازی تأمین اعتبار و فرایندهای پولی در این شهر اشاره کرد و گفت: ما سیستمی برای اندازه‌گیری آب گرم و حرارت در مدارس و مکان‌های عمومی راه‌اندازی کرده ایم که به ما در محاسبه میزان بودجه لازم برای تأمین ذخایر انرژی کمک می‌کند. به گفته او این اقدام برای کشور روسیه که همواره سرد و پوشیده از برف است نقش بزرگی در برنامه‌ریزی‌های پولی و مالی دارد.

اندری بلزروف مشاور استراتژی و نوآوری مسکو در نهایت تمام این اقدامات را در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان عنوان کرد و گفت این پروژه‌ها تماماً همسو با استراتژی‌های منتشرشده از سوی سازمان ملل انجام شده و می‌شود. استراتژی‌هایی که همگی با هدف استفاده از فناوری‌های مدرن برای ارتقا سطح زندگی هوشمندانه شهروندان طراحی شده است.

خبرنگار: تمنا منصوری

بیشتر بخوانید:

بهبود ترافیک به کمک پلتفرم جابه‌جایی هوشمند از زبان فرانسس دومینگو، مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت worldsensing اسپانیا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.