«اپتیت» استارتاپی برای آشتی با ورزش

 کامیار ابراهیم‌نژاد، بنیان‌گذار استارتاپ اپتیت از نحوه راه‌اندازی این پلتفرم می‌گوید تا چالش‌هایی که در این راه از سر گذارنده است

یک، دو، سه، دست‌ها بالا… صدایی که همراه با موزیک، اهالی اکباتان را پشت پنجره‌ها کشید که تصویر زنده مردی با لباس ورزشی را به تماشا بنشینند. چند مرد با لباس ورزشی مشکی‌رنگ، روی نزدیک‌ترین بلندی میان مجتمع ایستادند و با صدای بلند، تماشاچیان پشت‌ پنجره را به انجام حرکات ورزشی تشویق می‌کردند. اهالی سرذوق آمده در قاب پنجره‌ها با شمارش مربی جدید بالا و پایین پریده و دست‌هایشان را به حرکت در می‌آورند. در میان ورزشکاران جدید، مردان و زنان میانسال هم خستگی را از تن‌شان می‌گیرند.

ورزش پشت پنجره‌ها، تجربه جدید اکباتان‌نشین‌ها بعد از اسپانیاست تا کمی از فشار اسارت کرونا بکاهد، حتی با سوزاندن چربی‌های ذخیره شده در بدن.

ورزش با این شیوه، ایده اپلیکیشن اپتیت «appetit‌» است؛ استارتاپی که کرونا را فرصتی دانسته برای آموزش سبک زندگی صحیح به ایرانی‌ها. اپتیت، یک استارپ ورزشی است که با ارائه برنامه‌های ورزشی و تغذیه مناسب به کاربرانش به آن‌ها آموزش می‌دهد چگونه یک زندگی سالم داشته‌ باشند.

شاید بعد از این ساکنان شهرک‌های مختلف که تجربه ورزش با تیم ورزشی اپتیت را داشتند، شیوه‌های رفتاری درست را وارد عادت‌های زندگی‌شان کنند. مردان، زنان و کودکانی که این تجربه را در پشت پنجره‌هایشان داشتند، امیدوارند در این روزهایی که کرونا ادامه دارد، بتوانند با امید روزهای بیشتری را پشت پنجره حاضر شوند و چشم در چشم هم‌محلی‌هایشان و مربیان، ورزش کنند.

کامیار ابراهیم‌نژاد، بنیان‌گذار این استارتاپ در این‌باره می‌گوید که آن‌ها تصمیم گرفته‌اند در محیط‌های خلوت و با رعایت نکات بهداشتی با مربیان حضور پیدا کنند و یکسری حرکات ورزشی را به افرادی پای پنجره، آموزش دهند و برای جلوگیری از ازدحام یا حضور افراد از فازهای دیگر شهرک، از قبل اطلاع‌رسانی نمی‌شود و فقط با نگهبان و مسئول هر ساختمان، هماهنگی‌های لازم انجام می‌‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی چند استارتاپ برای سرگرم کردن بچه‌ها در روزهای قرنطینه

از مهاجرت تا راه‌اندازی «اپتیت»

کامیار ابراهیم‌نژاد به همراه برادر و یکی از دوستان خود «اپتیت» را راه‌اندازی کرده ‌است. ابراهیم‌نژاد ۳۱ ساله و فارغ‌التحصیل آلمان در رشته انفورماتیک است. او در سال ۲۰۱۴ برای تحصیل به آلمان رفت و شغل‌های پاره‌وقت زیادی را هم امتحان کرده است. قصه برگشت او به ایران، طولانی است: «به‌صورت خلاصه اگر بخواهم بگویم، احساس می‌کردم در ایران مفیدتر خواهم بود و می‌توانم با تمرکز بیشتری ایده خود را اجرا کنم. حالا بعد از گذشت زمان و راه‌اندازی کسب‌وکار خودم و چالش‌هایی که از سر گذرانده‌ام، از آمدن خود پشیمان نیستم. به ‌نظر من، شاید برای کسانی که تجربه زندگی خارج از ایران را ندارند، کشورهای دیگر مقصدی است برای رسیدن به آرزوها‌ی‌شان، اما طبق تجربه‌ای که من دارم، هر فردی که قصد شروع زندگی جدید در کشوری به‌جز زادگاه خود را دارد باید از نقطه صفر شروع کند و با همه تلاش‌هایش مسیر بسیار پیچده، طولانی و پرفرازو‌نشیبی پیش رو دارد. مگر اینکه با ایده بکری پا به این کشور‌ها بگذارد.»

شکل‌گیری این ایده برمی‌گردد به زمانی که او در آلمان زندگی می‌کرده است. او که قبل از مهاجرت، در رشته کیوکوشین فعال بوده و به ورزش علاقه داشته است، به‌علت دغدغه‌ها و درگیری‌های جدید زندگی در این کشور، به فکر ارتباط با مربیان قدیمی خود می‌افتد. به‌طور خلاصه فکر چگونگی ارتباط افراد با مربیان خود در سراسر کشور و با چک‌کردن برنامه‌های مشابه آلمانی، این ایده به ذهنش خطور می‌کند.

او این ایده را با دوستانش مطرح می‌کند که یکی از آن‌ها برادرش شهریار ۲۸ ساله، دانش‌آموخته آی‌تی و دیگری محمد موسوی‌کیا، ۲۷ ساله، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی است. آن‌ها حدود شش ماه بعد با مطرح‌کردن این ایده در شتاب‌دهنده نوین‌تک قبول شده و وارد این شتاب‌دهنده می‌شوند که در نهایت اواخر بهمن سال ۹۸، نسخه اول اپتیت را راه‌اندازی می‌کنند.

آن‌ها در حال حاضر با تیم ۶ نفره در بخش‌های فنی، دیجیتال‌‌مارکتینگ، پشتیبانی و ۷ مربی و کارشناس تغذیه حرفه‌ای و متخصصان سبک زندگی در مرکز رشد دانشگاه علامه‌طباطبایی مستقر هستند. «اپتیت» تا به الان با سرمایه ‌شخصی، پیش آمده است و به‌علت شیوع کرونا و حواشی آن، فعلا برای جذب سرمایه دست نگه ‌داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: دست‌وپنجه نرم‌کردن کسب‌وکارها با ویروس کرونا
کامیار ابراهیم‌نژاد، بنیان‌گذار استارتاپ اپتیت

سبک زندگی صحیح، امری فراموش‌شده در ایران

ابراهیم‌نژاد معتقد است که سبک زندگی درست به‌خوبی در ایران  آموزش داده نشده است. «در ایران شیوه صحیح استقاده از امکانات و زندگی سالم آموزش داده نشده یا اجرا نمی‌شود و افراد به‌واسطه موانعی که در جامعه ایجاد شده، فراموش می‌کنند که اولویت زندگی، خود آن‌ها هستند. محوریت اصلی ما در این اپلیکیشن، آموزش سبک زندگی سالم به افراد است به‌صورتی که این شیوه‌های رفتاری درست جزء عادت‌های آن‌ها شود. ورزش یکی از این ابزارهاست و دیگری اجرای چالش‌های جدید به‌صورت گیمیفیکیشن است.

در قسمت ورزشی، کاربر با توجه شرایط و هدف خود وارد آکادمی ما می‌شود و از نقطه صفر تا به رسیدن به رویای بدن ایده‌‌آل، همراه اپتیت خواهد بود؛ این مسیر مخصوص افراد غیرحرفه‌ای طراحی شده، آن‌هایی که مدت‌هاست روش‌های مختلف را امتحان کردند و نتیجه نگرفتند یا افرادی که همیشه برای شروع منتظر شنبه بودند! اما در قسمت گیمیفیکیشن تلاش ما این است، با ماموریت‌هایی که به کاربر داده می‌شود تا در زندگی واقعی خود اجرا کند، شیوه‌های رفتاری او به عادت‌های سالم تغییر کند. درواقع در این قسمت تمرکز ما روی افرادی که ورزشکار نیستند و بانوان و افراد شاغل است. با تحقیقاتی که بر جامعه انجام دادیم، متوجه شدیم این افراد به حمایت بیشتری نیاز دارند.»

بیشتر بخوانید: رشد ۸۰۰ درصدی کافه تدریس در روزهای شیوع کرونا

کمپینی برای روزهای کرونایی

شاید بتوان گفت دوران قرنطینه توفیق اجباری بود که مردم دغدغه‌های فراموش‌شده خود را دوباره به‌یاد بیاورند و برای تحقق بخشیدن به آن وقت بگذارند. مسائلی چون رسیدن به وزن و فرم بدنی دلخواه. «اپتیت» برای این دوران علاوه‌بر طرح ورزش میان ساختمان‌های اکباتان، کمپینی راه‌اندازی کرده که همه خدمات خود را رایگان به کاربران ارائه می‌دهد. به این صورت که کاربران اطلاعات خود را از طریق راه‌های ارتباطی در اختیار مربیان قرار می‌دهند و برنامه مناسب را دریافت می‌کنند. تاکنون بیشتر از۱۶۰۰ نفر عضو این کمپین شده‌اند.

شاید در این دوران که دسترسی به باشگاه‌ها و محیط‌های ورزشی مقدور نیست افراد به اپلیکیشن‌های آنلاین رو آورده باشند و برای سلامت جسمی یا کاهش و افزایش وزن خود چندین اپلیکیشن ورزشی یا توصیه‌های مجازی را امتحان کرده باشند، اما ابراهیم‌نژاد اعتقاد دارد همچنان بزرگ‌ترین رقیب آن‌ها بازار سنتی اعم از باشگاه‌ها، کلینیک‌های زیبایی و… هستند. «حوزه ورزش آنلاین ایران نسبت به رقبای خارجی خود، ضعیف عمل می‌کند و این موضوع به‌دلیل تجربه‌کاربری، کارایی و اثربخشی است که با توجه به موانع و سطح اپ‌ها و سایت‌هایی که در کشور وجود دارند، طبیعی است، به‌ویژه اینکه کاربران ایرانی دوست دارند زود به نتیجه برسند. تلاش ما در اپتیت این است که بتوانیم این اختلافات را با طراحی درست و ارتقای اپلیکیشن کم کنیم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنیم.»

ترکش اتفاقات سال ۹۸ بر تن «اپتیت»

یکی از خاطرات بد ابراهیم‌نژاد مانند همه مدیران کسب‌وکارهای دیگر، برمی‌گردد به اتفاقات سال ۹۸ که یکی پس از دیگری آن‌ها را غافلگیر کرد. ترکش قطعی اینترنت به کسب‌وکار آن‌ها که تازه فعالیت خود را آغاز کرده بودند نیز برخورد کرد. «همه سرورهای اپتیت در خارج از کشور است و در دوران قطعی اینترنت ما هیچ فعالیتی نداشتیم. در  ۱۴ روز قطعی اینترنت، ۸۰درصد کاربران ما ریزش داشتند و حتی بعد از وصل اینترنت نیز به همین تعداد، دیگر پکیج‌های خود را تمدید نکردند. تلاش زیادی کردیم تا توانستیم تعدادی از آن‌‌ها را برگردانیم. اما این اتفاقات به همین جا ختم نشد، تا آخر سال، اتقاقات یکی پس از دیگری بر سر کسب‌وکارها فرود آمد.  من اعتقاد دارم که نباید ناامید شویم بلکه باید راهی پیدا کنیم و ادامه دهیم. البته همه چالش‌ها هم بد نبودند، برای مثال، شیوع کرونا با اینکه موقعیت خطرناکی است اما برای ما، رشد چهار برابری به‌همراه داشته است. البته من اعتقاد دارم که این رشد غیرطبیعی است و نباید به آن دل بست، ولی فرصت خوبی است برای اینکه هم ما بتوانیم به هدف خود که تغییر عادت اشتباه مردم است برسیم هم آن‌ها با ما بیشتر آشنا شده و از مشتریان وفادار ما شوند تا این رشد همیشگی را بعد از این دوران هم داشته باشیم.»

گزارش: زهرا قنبری

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران را در سایت آی‌چیزها بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.