اینترنت اشیا جای استارتاپ‌هاست نه شرکت‌های بزرگ

دنیای بزرگ اینترنت اشیا برای تجلی تمام پتانسیل‌های خود به فضای خاصی برای کسب‌وکار نیاز دارد. این فضا لزوماً نیازمند مختصات شرکت‌های بزرگ نیست. استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا بهترین فضا برای استفاده از ظرفیت‌های اینترنت اشیا هستند؛ مشروط بر آنکه مشتری را مهمان راهکارهای یکپارچه کنند.

اینترنت اشیاء (IoT) حوزه‌ای است که طی سال‌‌های اخیر، در جهان و به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته، رشد بسیار بالایی را تجربه کرده است. لینکپ، یکی از استارتاپ‌های فعال این حوزه است که به گفته علی رحمان‌پور، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار آن، ارائه‌دهنده راهکارهای یکپارچه اینترنت اشیا در حوزه هوشمندسازی محیطی است. خدمات و محصولات این شرکت به صورت یکپارچه و بر بستر هسته IoT لینکپ (Linkap IoT Core) ارائه می‌شود. برخی سرویس‌هایی که تاکنون لینکپ ارائه داده است عبارتند از: سرویس‌های امنیتی و ایمنی مجتمع‌ها، سنجش کیفیت هوا، کنترل روشنایی، پایش و تفکیک مصرف انرژی و آب، مکان‌یابی تجهیزات و … . آنچه می‌خوانید گفتگوی ما با علی رحمان‌پور درباره لینکپ و اینترنت اشیا است.

برنامه لینکپ در سال ۹۷

رحمان‌پور در رابطه با برنامه‌های لینکپ برای سال جدید می‌گوید که تمرکز اصلی لینکپ در این سال در بخش توسعه بازار است و ادامه می‌دهد: «لینکپ درحال کار بر روی ارائه خدمات جدید و نسخه تازه‌ای از Linkap IoT Core است که بخشی از آن‌ها در الکامپ ۹۷ معرفی خواهند شد.»

همکاری با فناپ و تولد برند لینکپ

رحمان‌پور در زمینه شروع به کار این استارتاپ در حوزه اینترنت اشیا گفت: «ما از حدود سه سال پیش فعالیت خود را در این حوزه متمرکز کردیم. در ابتدا بیشتر انرژی ما بر روی توسعه بستر فنی متمرکز بود، چیزی که امروزه هسته IoT لینکپ نام گرفته است. از تابستان ۹۵ مجموعه ما وارد همکاری با مرکز نوآوری فناپ شد و عملاً برند لینکپ به وجود آمد. هم‌اکنون نیز اگرچه مسیر توسعه فنی ادامه دارد، اما تمرکز ما بیشتر بر روی توسعه بازار و ارائه مناسب خدمات به مشتریان است.»

او ادامه داد: «ارزش‌های کلیدی که لینکپ ارائه می‌دهد عبارتند از: ارائه یکپارچه زنجیره فنی و پروتکل‌های موردنیاز برای سرویس‌های IoT، به گونه‌ای که مشتری بدون نیاز به درگیر شدن در بخش‌های فنی، راهکاری کامل و بهینه داشته باشد و بتواند کل تجهیزات خود و اطلاعاتشان را از طریق داشبورد واحد لینکپ مدیریت کند. مورد دیگر راه‌اندازی ساده و سریع راهکارهای یکپارچه است بطوری که غالبا توسط خود مشتری قابل انجام است.»

فعالیت در نقطه همگرایی تلکام و فناوری اطلاعات

مدیرعامل لینکپ روند کاری استارتاپش را به این صورت توضیح می‌دهد: «چون ما کار خود را از ارائه شبکه‌های LPWAN (دسته‌ای از فناوری‌های ارتباطی ویژه IoT) شروع کردیم، در ابتدا این ذهنیت پیش آمد که می‌خواهیم تنها یک فراهم‌کننده شبکه باشیم. البته ما به اقتضای هدفمان که همان ارائه راهکارهای یکپارچه و کامل به مشتریان است، بصورت محلی در این حوزه ورود کرده‌ایم، اما برای مشتریانی که نیازمند دسترسی به شبکه عمومی هستند، در جایگاه هسته شبکه نشسته‌ایم و بخش رادیویی را با مشارکت اپراتور همکارمان انجام می‌دهیم.» رحمان‌پور ادامه می‌دهد: «بطور کلی حوزه فعالیت ما در نقطه همگرایی تلکام و فناوری اطلاعات است، جایی که ورود استارتاپ‌ها و مدل کسب‌و‌کاری ما برای مجموعه‌های قدیمی و سنتی هنوز تاحدی ناشناخته است؛ که البته این روند خوشبختانه در حال تغییر است.»

نمایشگاه‌های تخصصی و یک انتقاد

در سال گذشته، در حوزه اینترنت اشیا دو نمایشگاه و رویداد بزرگ در تهران برگزار شد که لینکپ در هر دو نمایشگاه حضور داشت. از رحما‌ن‌پور درباره حضور در این نمایشگاه‌ها و تاثیرات آن بر پیشرفت این حوزه پرسیدیم و او در پاسخ اشاره می‌کند: «همان‌طور که مطلعید با فاصله زمانی حدود سه هفته، دو نمایشگاه اینترنت اشیا ایران و نمایشگاه تهران هوشمند برگزار شدند و ما در هر دو حضور داشتیم. البته انتقادی که وارد است، نزدیک‌بودن فاصله زمانی این دو نمایشگاه تخصصی است. به هر حال فکر می‌کنم طی یکی دو سال اخیر این نمایشگاه‌های تخصصی بیشتر محلی برای نمایش و تثبیت جایگاه هر یک از فعالان این حوزه در بازار بوده است. ما نیز در رویدادها و به‌طور خاص دو نمایشگاه اخیر حاضر شدیم و حالا حتی کسانی‌که شاید چند سال پیش و به‌دلایلی در مورد اهداف و فعالیت‌های ما کمی شک داشتند، کاملا باورمان کرده‌اند. در سال آینده اما بیشتر تمرکزمان بر روی رویدادهایی است که مشتریان بالقوه ما از صنایع و حوزه‌های مختلف در آن حضور دارند و فکر می‌کنم نمایشگاه‌های تخصصی اگر با روند کنونی پیش بروند، دیگر چندان مورد استقبال و نیاز کسب‌و‌کارها و بازدیدکنندگان قرار نگیرند.»

ارائه راهکارهای یکپارچه و خدمات توسعه‌پذیر، اولویت لینکپ

مدیرعامل لینکپ در رابطه با مشتریان بالقوه‌ محصولات و خدمات لینکپ و در حالت کلی اینترنت اشیا هم می‌گوید: «وقتی از اینترنت اشیا در حوزه هوشمندسازی محیطی صحبت می‌شود، بیشتر نگاه‌ها به سمت مشتریان بزرگی چون شهرداری‌ها و بخش‌های عمومی می‌رود. اگرچه این دسته از مشتریان هم مدنظر ما هستند؛ اما برخلاف برخی رقبای سنتی‌تر این حوزه که تنها به دنبال این بخش بازار هستند، ما تلاش می‌کنیم معماری سیستم و مدل کسب‌و‌کارمان بصورت B2B و B2C و مبتنی بر ارائه خدمت به مشتریان SME (کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط) باشد و تا حد امکان، خدمات توسعه‌پذیر باشند تا پروژه‌محور.»

رحمان‌پور در ادامه و درباره مدل‌های کسب‌و‌کاری اینترنت اشیا گفت: «البته در مورد سرویس‌های اینترنت اشیا باید این مساله را در نظر داشته باشیم که این فضا غالب مدل‌های کسب‌و‌کاری جدید است و همه ما، در حال تست مداوم مدل‌های کسب‌وکار، دریافت بازخورد و اصلاح آن‌ها هستیم. به عبارتی کسب‌و‌کارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، غالباً در لبه فناوری هستند و برخلاف برخی حوزه‌های دیگر این‌طور نیست که یک مدل بی عیب‌و‌نقص در گوشه‌ای از دنیا اثبات شده باشد که بیاییم در ایران نمونه‌ای از آن را ارائه کنیم. اتفاقاً به دلیل همین سبک و سیاق هم هست که این فضا بیشتر برای ورود استارتاپ‌ها مناسب است تا شرکت‌های بزرگ سنتی.»

منبع: شنبه‌پرس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.