هلیوم استارتاپی برای کریپتوبازها

حرکت استارتاپ اینترنت اشیاء به سمت ارز دیجیتال با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون دلاری در سری C

یک استارتاپ اینترنت اشیاء  تحت عنوان هلیوم که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد، توکن‌هایی را به مدل کسب و کار خود اضافه کرده است. این کار با پشتیبانی دو تن معروف‌ترین سرمایه‌گذاران حوزه ارز دیجیتال صورت گرفته است.

هلیوم (Helium) اخیراً اعلام کرد که یک سرمایه ۱۵ میلیون دلاری در سرمایه‌گذاری سری C دریافت کرده است. این سرمایه‌گذاری به رهبری Union Square Ventures و Multicoin Capital انجام گرفته است. سرمایه‌گذاران درقبال این سرمایه‌گذاری از سهام این استارتاپ بهره‌مند شده‌اند. وقتی استارتاپ مذکور به مرحله عرضه سکه برسد، این سرمایه‌گذاران از بخشی از سهام توکن‌ها نیز منتفع خواهند شد.

سرمایه‌گذاران پیشین این استارتاپ که در آخرین دوره سرمایه‌گذاری این استارتاپ حضور داشتند، Khosla Ventures، GV، FirstMark Capital و Munich Re بودند. کل سرمایه‌ای که تاکنون روی استارتاپ هلیوم هزینه شده، ۵۴ میلیون دلار است.

هدف از تأسیس  هلیوم ایجاد شبکه داده کم‌هزینه‌ای بود که دستگاه‌های اینترنت اشیاء بتوانند با استفاده از وای‌فای کاربر به آن دسترسی داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها معتقد هستند که هزینه دسترسی به داده‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء بالاست و به همین خاطر بسیاری از شرکت‌ها از استفاده از آن صرف نظر می‌کنند.

استارتاپ هلیوم قصد دارد با کاهش هزینه‌ها بخشی از مشکلات را از بین ببرد ولی کماکان با زیرساخت‌های سنتی مخابرات مشکل دارد. این شرکت با بررسی فضای ارز دیجیتال و توکن‌ها به این نتیجه رسیده است که می‌تواند از این طریق زیرساخت‌ها و سازمان‌های دست‌اندرکار را تشویق به استفاده از اینترنت اشیاء و ارزهای دیجیتال کند.

امیر حلیم، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ هلیوم اظهار داشت: «وقتی کار خود را در سال ۲۰۱۳ آغاز کردیم، تنها هدف و امیدمان این بود که یک شبکه وسیع و گسترده بسازیم که تمامی افراد بتوانند از آن استفاده کنند. ما چند سال پیش به این نتیجه رسیدیم که ارزهای دیجیتال، بهترین مدل برای چیزی است که ما قصد داریم به آن برسیم.»

هلیوم در سال گذشته گزارشی رسمی مبنی بر شبکه بی‌سیم غیرمتمرکزی منتشر کرد و اعلام کرد که این شبکه از فرکانس رادیویی برای مشکل اتصال دستگاه‌های اینترنت اشیاء و اینترنت عمومی استفاده می‌کند.

شرکت هلیوم در حال حاضر مشغول فروش Helium Hotspot به قیمت ۴۹۵ دلار است. Helium Hotspot می‌تواند شبکه‌های WiFi خانگی و سرورها را به یکدیگر متصل کند و از این طریق داده‌ها را به پایگاه داده هلیوم ارسال نماید. این کار با استفاده از امواج رادیویی کم‌توان صورت می‌گیرد. دستگاه‌ مورد بحث یکی از بهترین روش‌های ممکن برای ارسال داده‌های کوچک به پایگاه داده مرکزی است.

بر اساس گزارش اریکسون که یک غول مخابراتی است، بیش از یک میلیارد دستگاه متصل در سراسر دنیا وجود دارد. اکثر این دستگاه‌های متصل بر پایه اتصال سلولی ۲G هستند. شرکت هلیوم بر این باور است که مواردی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، نباید نیازمند طرح‌های سلولی باشند.

هلیوم
لازم به ذکر است که هیچ‌گونه امکانی برای کلاهبرداری در هلیوم وجود ندارد. برای استفاده از این شبکه، کاربر باید یک دستگاه Helium Hotspot خریداری کند. البته تعداد این دستگاه‌های در جهان محدود است.

مدل توکن

بلاک‌چین هلیوم دو نوع توکن دارد که این دو نوع اعتبارهای هلیوم و داده‌ها هستند. اعتبار داده‌ها تنها از طریق هلیوم حاصل می‌شود. اعتبار داده‌ها در همان کیف پولی که ایجاد شده‌اند، باقی می‌مانند. فقط اعتبارهایی مصرف می‌شوند که روی شبکه هلیوم ساخته شده باشند. هزینه مصرف یک بسته داده برابر با اعتبار آن داده است.

دستگاه‌های Helium Hotspot، توکن‌های هلیوم را به شیوه‌های گوناگون استخراج می‌کنند. این کار با انجام عملیاتی مخصوص صورت می‌گیرد. هلیوم از ساختاری شبیه به اثبات سهام (DPoS) استفاده می‌کند. در این ساختار گره‌هایی که به مرور زمان بتوانند قابل اطمینان بودن خود راثبات کنند، می‌توانند بخشی از تورم را از آن خود کنند.

لازم به ذکر است که هیچ‌گونه امکانی برای کلاهبرداری در هلیوم وجود ندارد. برای استفاده از این شبکه، کاربر باید یک دستگاه Helium Hotspot خریداری کند. البته تعداد این دستگاه‌های در جهان محدود است. این دستگاه به روتر بی‌سیم کاربر وصل می‌شود و داده‌ها را با شبکه اینترنت اشیاء مبادله می‌کند. این دستگاه در طیف کمتر از گیگاهرتز کار می‌کند.

تمام انتقال داده‌ها رمزنگاری شده است و امکان سرقت داده وجود ندارد. از این انتقال داده پول ایجاد می‌شود. در صورتی که دستگاه اینترنت اشیاء به کیف پول وصل شود، می‌تواند از این شبکه در هر جای جهان استفاده نماید.

۶ نظرات
  1. matin می گوید

    سلام
    ایا این ماینر ها در ایران کار میکنند؟
    و اگر کار میکنند میزان سوددهی شان به چه چیز هایی بستگی دارد؟
    ممنون میشم جواب بدید.

    1. Flaimy می گوید

      ببین متین جان در حال حاضر نمیتونی hnt ماین کنی تو ایران چون اصلا هات اسپات (همون ماینر) برای اسیا نزدن شرکتا ( یه مدل فقط برا اسیا هس اونم هیچ سایتی موجود نداره جالبه) تازه اگ بتونی ماینر گیر بیاری فک نکم بتونی تو ایران توکن بگیری چون تحریمیم

  2. فراز می گوید

    سلام. لطفا اگر منبعی برای خرید این مانیرها سراغ دارید معرفی کنید. بخصوص bobcat miner

  3. امیر می گوید

    سلام
    با توجه به کار کردن ماینر ها در باند فرکانسی ۸۶۸ مگاهرتز، آیا فضای فرکانسی موجود اجازه فعالیت به ماینرها در ایران را میدهد؟

  4. hassan sadeghpour می گوید

    اینا ایران کار نمیکنند چون شما زنجیره ای از این دستگاه ها و هات اسپات هارو تو منطقه باید داشته باشین. که البته خیلی زیاد هم نباشه چون reward بین همه باید شیر بشه. تو اروپا و امریکا خیلی خوب جا افتاده ولی متاسفانه اینجا هنوز نه. ولی خب برای سرمایه گذاری مناسبه و میتونید ورود کنید و این ارز رو بخرید با دید بلند مدت. من خودم سرمایه گذاری کردم و فکر میکنم آینده خوبی در انتظارشه. پروژه جالبیه و واقعا میتونه تحول خوبی ایجاد کنه.

  5. saeed می گوید

    من که نفهمیدم دقیقا چیکار میکنه، شاید هدف فروش بیل و کلنگ برای استخراج کننده های طلا باشه 😂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.