اینترنت اشیا پزشکی (IoMT) چیست و چه می‌کند؟

با اینکه صنعت مراقبت‌های پزشکی خیلی دیرتر از صنایع دیگر به فناوری‌های اینترنت اشیا روی آورده است، اما این دلیل نمی‌شود که اینترنت اشیا پزشکی (IoMT) از قافله عقب بماند. این نوع از اینترنت اشیا عزم خود را جزم کرده است تا روش‌های ما برای ایمن و سالم نگه داشتن افراد را تغییر دهد. ضرورت این موضوع به ویژه در سال‌های اخیر و پیش رو که تقاضا برای راه‌حل‌های درمانی که با هزینه‌های پایین‌تری همراه باشد افزایش یافته است.

اینترنت اشیا پزشکی می‌تواند نه تنها به رصد، اطلاع‌رسانی و هشداردهی به مراقبان، بلکه به تأمین داده‌های حقیقی برای دست اندرکاران حوزه مراقبت‌های بهداشتی کمک کند. با این کار می‌توان انتظار داشت که پیش از آنکه مسائل پزشکی و سلامت به مرز هشدار و مداخله برسد شناسایی شده و تشخیص داده شوند.

رشد قابل ملاحظه در دستگاه‌های اینترنت اشیا پزشکی

اما چه آینده‌ای در انتظار بازار مراقبت‌های بهداشتی با بهره‌گیری از اینترنت اشیا است؟ گزارشی از سوی مؤسسه تحقیقات بازار Allied پیشبینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۱ سهم این بازار به ۱۳۶.۸ میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر ۳.۷ میلیون دستگاه پزشکی متصل، درحال استفاده هستند که بخش‌های مختلفی از بدن را برای اطلاع رسانی در مورد اتخاذ تصمیم‌های مناسب برای مراقبت‌های سلامتی رصد می‌کنند.

منظور از اینترنت اشیا پزشکی سیستمی به هم متصل از دستگاه‌ها، تجهیزات و اپلیکیشن‌های پزشکی است که داده گردآوری می‌کنند. این داده‌ها از طریق شبکه‌های آنلاین رایانه برای سیستم‌های فناوری اطلاعات در مراقبت‌های پزشکی تأمین می‌شوند.

چند اتفاق دست به دست هم داده‌اند تا این رشد چشمگیر اتفاق بیفتد؛ از جمله دسترس پذیری دستگاه‌های پوشیدنی و پایین آمدن قیمت فناوری حسگرها. اکنون که بخش اعظم دستگاه‌های موبایلی مصرف‌کنندگان به ارتباطات حوزه نزدیک (NFC) و سامانه بازشناسی با امواج رادیویی (RFID) مجهز است، برقراری ارتباط این وسایل با سیستم‌های فناوری اطلاعات تسهیل شده است. علاوه بر این، با افزایش نرخ بیماری‌های مزمن و بالا رفتن تقاضا برای گزینه‌های درمانی بهتر با هزینه‌های پایین‌تر مراقبتی، ضرورت و جاذبه نوآوری‌های جدید با قابلیت برآیندها و کارایی‌های بهتر در حوزه سلامت و پزشکی را دوچندان کرده است. ناگفته نماند که گسترش و افزایش دسترسی اینترنت پرسرعت و نیز سیاست‌های مطلوب تنظیم و مقررات از سوی دولت در رشد استفاده از اینترنت اشیا پزشکی سهیم بوده است.

IoMT و جمعیت سالمند جهان

حالا که سیستم مراقبت‌های پزشکی زیر فشار جمعیت فزاینده سالمندان جهان به سر می‌برد بعید نیست که اینترنت اشیا پزشکی به منزله برگ برنده برای اجتماعات پزشکی و سلامت عمل کند. پیشبینی‌ها نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۲۵ تعداد جمعیت سالمند روی کره زمین به ۱.۲ میلیارد نفر از ۸ میلیارد نفر برسد؛ چیزی معادل جمعیت کنونی هندوستان! افراد سالمند به مراقبت‌های پزشکی بیشتری احتیاج دارند و بنابراین هزینه‌های بالایی خواهند داشت. با این وضعیت همچنان که امید به زندگی نیز بالا می‌رود انتظار داریم که هزینه‌های مراقبت‌های سلامتی نیز با این افزایش تنظیم شود.

درست در همینجا اینترنت اشیا پزشکی و دستگاه‌های متصل به این فناوری می‌توانند در ردیابی علائم حیاتی و عملکرد قلب، رصد کردن گلوگز و دیگر سیستم‌های بدن و سطوح خواب و فعالیت کمک قابل توجهی کنند. سالمندان اغلب فراموش می‌کنند که داروهای تجویزی خود را به موقع مصرف کنند. دستگاه‌های اینترنت اشیا پزشکی برای یادآوری به آنها و مستندکردن زمان مصرف این داروها دستیار خوبی است. علاوه بر این، دستگاه‌های سیار تشخیص پزشکی می‌تواند آزمایش‌های روزانه خون و ادرار را برای جمعیت سالمند جهان آسان‌تر کند. یادمان نرود که سالمندان گروهی از افراد هستند که تحرک برایشان یک چالش بزرگ است و به انجام دادن مرتب‌تر این آزمایش‌ها نسبت به بیماران جوان تر نیاز دارند.

اینترنت اشیا پزشکیدر واقع، فرصت‌های بسیاری برای اینترنت اشیا پزشکی وجود دارد تا با تضمین ایمنی برای پرستاران و مراقبان افراد بیمار به وسیله وسایل پوشیدنی از راه دور به این افراد کمک کند.

با IoMT به دستورهای پزشک بیشتر و بهتر گوش کنید

درحالی که شاید اینطور تصور کنید که نقش اصلی اینترنت اشیا پزشکی در کمک به تشخیص بیماری است، اما درحال حاضر بزرگترین کاربرد و اثر IoMT در تضمین گوش دادن به دستورهای پزشک است. اینترنت اشیا پزشکی قصد ندارد جای تأمین کنندگان مراقبت‌های پزشکی را بگیرد بلکه درصدد است تا داده‌های حاصل از دستگاه‌های متصل را برای تشخیص و طرح‌های درمانی بهتر و نیز به منظور کاهش ناکارآمدی ها و اتلاف در سیستم کنونی مراقبت‌های پزشکی در اختیار آنها قرار دهد. تسهیلات مراقبت‌های پزشکی همچنین از IoMT در زمینه بهینه‌سازی جریان کار، مدیریت فهرست‌ها و یکپارچه‌سازی دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌کنند.

با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل، سیستم‌های فناوری اطلاعات به تعیین چگونگی برآمدن از عهده اضافه بار داده‌ها در نهایت امنیت نیاز پیدا خواهند کرد. این درحالی است که اینترنت اشیا پزشکی برای آنکه واقعاً موجب تحول در صنعت پزشکی شود سازمان‌های مراقبت پزشکی را به سمتی سوق می‌دهد که متوجه شوند چطور باید تمامی داده‌هایی را که گردآوری کرده‌اند به بینش‌هایی تبدیل کنند که مایه عمل و اقدام شود. با اینکه روز به روز به دستیابی به چنین نقطه عطفی نزدیک می‌شویم چنین آرمانی مستلزم آن است که مدیران بیمارستان‌ها، سازندگان و تمامی دست‌اندرکاران در راستای دگرگونی عمیق فرهنگی در زمینه مراقبت‌های پزشکی گام بردارن

منبع: Forbes

مترجم: تمنا منصوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.