ایران رتبه شانزدهم جهان است
درسال۹۷ نرخ مصرفاینترنت کاربران ایرانی، رتبه ۱۶ جهانی را داراست
نشست رسانهای ارائه گزارش تجارت الکترونیک در سال ۹۷ در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزرات صنعت، معدن و تجارت برگزارشد.
علی رهبری، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک در این نشست گفت: «گزارش سالیانه تجارت الکترونیک وزارت صمت در سال ۹۷ بر ۳محور، زیرساختها، عملکرد و جمعیتشناسی تجارت الکترونیک ارائه میشود.» رهبری اهداف از ارائه این گزارش را اینگونه برشمرد:
- طراحی زیرساخت و چارچوب اندازهگیری ،گردآوری داده، تحلیل و ارائه گزارش وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور
- رصد و پایش وضعیت تجارت الکترونیکی
- ارائه گزارشهای بهموقع از وضعیت تجارت الکترونیک
- فراهم شدن امکان مقایسه وضعیت تجارت الکترونیکی با سایر کشورها
- فراهم شدن امکان هدفگذاریهای مبتنی بر داده در حوزه تجارت الکترونیک
- انتشار دادهها و اطلاعات بهروز از وضعیت تجارت الکترونیکی
فرانک ابوالمعصوم، کارشناس مرکز تسهیل تجاری و توسعه کاربردها در این نشست گفت: «شاخصهای تجارت الکترونیک با محور زیرساخت شامل، آمادگی شبکه، ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه، ضریب نفوذ پهن باند اینترنت، نرخ کاربران اینترنت و وضعیت بکارگیری شبکههای اجتماعی است. برخی از شاخصهای تجارت الکترونیکی با محور عملکرد شامل، ارزش اسمی و ارزش حقیقی حجم معاملات تجارت الکترونیکی، رشد اسمی و رشد حقیقی حجم معاملات تجارت الکترونیکی، تعدادکل و رشد تراکنشهای تجارت الکترونیکی، ارزش اسمی و ارزش حقیقی حجم معاملاتB2C، ارزش اسمی و ارزش حقیقی حجم معاملات B2B، نسبت اسمی تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی و سهم تراکنشهای خریداینترنتی از کل تراکنشهای بانکی است. برخی از شاخصهای تجارت الکترونیک با محور جمعیتشناسی نیز شامل، تعداد کسبوکارهای الکترونیکی، نرخ ورود کسبوکارهای جدید، سهم گروههای سنی در خرید اینترنتی، انواع سرمایهگذاری در کسبوکار الکترونیکی است.»
کارشناس مرکز تجارت همچنین اضافه کرد: «ضریب نفوذ اینترنت کشور در سال ۹۷بالاتر از میانگین جهانی بوده و این ضریب از ۲۸/۸۱ درصد در سال ۹۶ به ۱۴/۷۸درصد در سال ۹۷ رسیده است. نرخ کاربران ایرانی اینترنت درسال۹۷ رتبه ۱۶ جهانی را داراست و این نرخ از ۶۴ درصد در سال ۹۶ به ۷۰درصد در سال ۹۷ رسیده است. ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از ۷/۱۱۰ درصد در سال ۹۶ به ۳۴/۱۱۳ درصد در سال ۹۷ رسیده است.»
مطالب مرتبط:
فرانک ابوالمعصوم همچنین بیان کرد: «حجم تجارت الکترونیکی اسمی کشور، ۲۰۸۱هزار میلیارد ریال و حجم تجارت الکترونیکی حقیقی۱۰۸/۶ هزار میلیارد ریال در سال ۹۷ بوده است. در تعدادکل تراکنشهای خرید اینترنتی، ۳۹درصد مربوط به ارائه کالا، ۳۵درصد مربوط به ارائه خدمت و ۳۶درصد مربوط به کالا و خدمت است. سهم پرداخت از طریق درگاه اینترنتی بانکی در حوزه فروش کالا و خدمات نزدیک به ۷۰ درصد است. میزان تغییرات در تعداد تراکنشهای خرید اینترنتی از سال ۹۵ به سال ۹۶، ۶۲ درصد و از سال ۹۶ به سال ۹۷، ۷۷ درصد است. همچنین میزان تغییرات در مبلغ تراکنشهای خرید اینترنتی از سال ۹۵ به سال ۹۶، ۳۵ درصد و از سال ۹۶ به سال ۹۷، ۳۰درصد است . تهران، ۶۷درصد از تعداد کل تراکنشهای خریداز طریق درگاه پرداخت اینترنتی را بهخود اختصاص داده است و بعد از آن با اختلاف زیادی استانهای خراسان رضوی، اصفهان و فارس در رتبههای بعدی قرار دارند. تعداد کسبوکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی ۴۹۱۹۷ و تعداد کسبوکارهای الکترونیکی دارای وبسایت،تقریبا ۲۷۰۰۰۰ است. ۶۴ درصد از کسبوکارهای الکترونیکی در قالب فروشگاههای آنلاین، ۱۵ درصد در قالب آموزش و ۱۰ درصد در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند.»
این کارشناس تحلیل دیگری از کسبوکارهای اینترنتی به صورت زیر ارائه داد:
- ۲۴درصد کسبوکارهای اینترنتی بهصورت حقوقی فعالیت دارند
- ۷۶درصد کسبوکارهای اینترنتی بهصورت حقیقی فعالیت دارند
- ۵ درصد کسبوکارهای اینترنتی با بیش از ۵۰نفرکارمندفعالیت میکنند
- ۵۸درصدکسبوکارهای اینترنتی بیش از یکسال از فعالیتشان میگذرد
- ۹۵درصد کسبوکارهای اینترنتی بین ۱تا۵۰ کارمند دارند
- ۳۹ درصد از کسبوکارها دارای فروشگاه هستند