ایران رتبه شانزدهم جهان است

درسال97 نرخ مصرفاینترنت کاربران ایرانی، رتبه 16 جهانی را داراست

نشست رسانه‌ای ارائه گزارش تجارت الکترونیک در سال 97 در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزرات صنعت، معدن و تجارت برگزارشد.

علی رهبری، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک در این نشست گفت: «گزارش سالیانه تجارت الکترونیک وزارت صمت در سال 97 بر 3محور، زیرساخت‌ها، عملکرد و جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیک ارائه می‌شود.» رهبری اهداف از ارائه این گزارش را اینگونه برشمرد:

  • طراحی زیرساخت و چارچوب اندازه‌گیری ،گردآوری داده، تحلیل و ارائه گزارش وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور
  •  رصد و پایش وضعیت تجارت الکترونیکی
  •  ارائه گزارش‌های به‌موقع از وضعیت تجارت الکترونیک
  • فراهم شدن امکان مقایسه وضعیت تجارت الکترونیکی با سایر کشورها
  • فراهم شدن امکان هدف‌گذاری‌های مبتنی بر داده در حوزه تجارت الکترونیک
  •  انتشار داده‌ها و اطلاعات به‌روز از وضعیت تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی

فرانک ابوالمعصوم، کارشناس مرکز تسهیل تجاری و توسعه کاربردها در این نشست گفت: «شاخص‌های تجارت الکترونیک با محور زیرساخت شامل، آمادگی شبکه، ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه، ضریب نفوذ پهن باند اینترنت، نرخ کاربران اینترنت و وضعیت بکارگیری شبکه‌های اجتماعی است.  برخی از شاخص‌های تجارت الکترونیکی با محور عملکرد شامل، ارزش اسمی و ارزش حقیقی حجم معاملات تجارت الکترونیکی، رشد اسمی و رشد حقیقی حجم معاملات تجارت الکترونیکی، تعدادکل و رشد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی، ارزش اسمی و ارزش حقیقی حجم معاملاتB2C، ارزش اسمی و ارزش حقیقی حجم معاملات B2B، نسبت اسمی تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی و سهم تراکنش‌های خریداینترنتی از کل تراکنش‌های بانکی است. برخی از شاخص‌های تجارت الکترونیک با محور جمعیت‌شناسی نیز شامل، تعداد کسب‌وکارهای الکترونیکی، نرخ ورود کسب‌وکارهای جدید، سهم گروه‌های سنی در خرید اینترنتی، انواع سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار الکترونیکی است.»

کارشناس مرکز تجارت همچنین اضافه کرد: «ضریب نفوذ اینترنت کشور در سال 97بالاتر از میانگین جهانی بوده و این ضریب از 28/81 درصد در سال 96 به 14/78درصد در سال 97 رسیده است. نرخ کاربران ایرانی اینترنت درسال97 رتبه 16 جهانی را داراست و این نرخ از 64 درصد در سال 96 به 70درصد در سال 97 رسیده است. ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از 7/110 درصد در سال 96 به 34/113 درصد در سال 97 رسیده است.»

مطالب مرتبط:

فرانک ابوالمعصوم همچنین بیان کرد: «حجم تجارت الکترونیکی اسمی کشور، 2081هزار میلیارد ریال  و حجم تجارت الکترونیکی حقیقی108/6 هزار میلیارد ریال در سال 97 بوده است. در تعدادکل تراکنش‌های خرید اینترنتی، 39درصد مربوط به ارائه کالا، 35درصد مربوط به  ارائه خدمت و 36درصد مربوط به کالا و خدمت است. سهم پرداخت از طریق درگاه اینترنتی بانکی در حوزه فروش کالا و خدمات نزدیک به 70 درصد است. میزان تغییرات در تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی از سال 95 به سال 96، 62 درصد و از سال 96 به سال 97، 77 درصد است.  همچنین میزان تغییرات در مبلغ تراکنش‌های خرید اینترنتی از سال 95 به سال 96، 35 درصد و از سال 96 به سال 97، 30درصد است . تهران، 67درصد از تعداد کل تراکنش‌های خریداز طریق درگاه پرداخت اینترنتی را  به‌خود اختصاص داده است و بعد از آن با اختلاف زیادی استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و فارس در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تعداد کسب‌وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی 49197 و تعداد کسب‌وکارهای الکترونیکی دارای وب‌سایت،تقریبا 270000 است. 64 درصد از کسب‌وکارهای الکترونیکی در قالب فروشگاه‌های آنلاین، 15 درصد در قالب آموزش و 10 درصد در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند.»

این کارشناس تحلیل دیگری از کسب‌وکارهای اینترنتی به صورت زیر ارائه داد:

  • 24درصد کسب‌وکارهای اینترنتی به‌صورت حقوقی فعالیت دارند
  • 76درصد کسب‌وکارهای اینترنتی به‌صورت حقیقی فعالیت دارند
  •  5 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی با بیش از 50نفرکارمندفعالیت می‌کنند
  • 58درصدکسب‌وکارهای اینترنتی بیش از یکسال از فعالیتشان می‌گذرد
  • 95درصد کسب‌وکارهای اینترنتی بین 1تا50 کارمند دارند
  • 39 درصد از کسب‌وکارها دارای فروشگاه هستند

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.